زاهدان- دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: سیستان قطب فراموش شده گردشگری در جنوب شرق ایران محسوب می شود.

سیستان قطب فراموش شده گردشگری در جنوب شرق کشور است

به گزارش قدس آنلاین، عیسی ابراهیم زاده با بیان اینکه دشت سیستان با وسعتی حدود 15 هزار کیلومتر مربع در تمامی استان سیستان و بلوچستان به لحاظ تاریخی و فرهنگی خود، ایران کوچکی است، گفت: به دلایل مختلف همواره زمینه های بهره گیری از موقعیت های جغرافیایی و تاریخی و فرهنگی این استان فراهم نشده است.

دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: در این سرزمین کهن و باستانی مجموعه های عظیمی از زمینه ها و موقعیت های جغرافیایی، منطقه ای، فرهنگی و تاریخی وجود دارد که می توان با احیاء و توسعه آن، گامهای بلندی در احیای گردشگری به عنوان قطب فرهنگی و تاریخی جنوب شرق ایران برداشت.

ابراهیم زاده بیان کرد: با توجه به همسایگی ناحیه سیستان با دو کشور مسلمان افغانستان و پاکستان و مهمتر از آن برخورداری از موقعیت ارتباطی با شبه قاره هند از یک سو و آسیایی مرکزی از سوی دیگر زمینه مناسبی از بعد موقعیت تجاری و بازرگانی دارد و با گسترش و توسعه بازارچه های مرزی و منطقه ویژه اقتصادی سیستان، انگیزه های اقتصادی و تجاری لازم به عنوان پشتوانه جذب گردشگر از دوکشور همسایه شرقی دراین ناحیه فراهم خواهد شد.

به گفته وی، علاوه بر وجود آثار باستانی ما قبل تاریخ و تمدن آریایی در محوطه های باستانی شهر سوخته، دهانه غلامان و کوه خواجه، آثاری از تمدن های بعدی همچون هخامنشی، اشکانی ساسانی و اسلامی نیز در جای خویش حفظ شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که هر یک از این فضاها و موقعیت های تمدنی از جایگاه ویژه‌ای از نظر سیر مدنیت در ایران و جهان برخوردار بوده و هست، با احیای آن یکی از دیگر انگیزه های مهم در جذب گردشگر فرهنگی، هنری و علمی به منطقه خواهد بود.

دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: می‌توان به بازسازی، مرمت و بازآفرینی بخشی از کارکردهای و قابلیت‌های جذاب گردشگری سیستان اقدام کرد تا در نتیجه آن، شاهد رونق گردشگری در این منطقه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.