ساری- همایش ملی«نیما، زبان و شعر تبری » روز پنج شنبه ۱۶ دی ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن همایش های دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور برگزار می شود.

مازندران فردا میزبان همایش ملی«نیما، زبان و شعر تبری » می شود

دبیر علمی همایش ملی« نیما، زبان و شعر تبری » گفت: این همایش برای نخستین بار به بررسی اندیشه های بزرگ مرد شعر معاصر ایران - نیما یوشیج- در اشعار تبری وی ( دفتر روجا ) خواهد پرداخت.

منصور علی اصغری آثار رسیده به دبیرخانه همایش را از لحاظ کیفی مطلوب دانست و تاکید کرد: این آغاز راه ما برای بازشناسی اندیشه های این بزرگ مرد تبری است و امیدواریم تا با رویکرد بیشتر پژوهشگران بومی، شاهد زنده نگاه داشتن و پویایی هرچه بیشتر  فرهنگ و ادبیات این سرزمین باشیم .

مولف کتاب نیمای تبری اضافه کرد: اندیشه های نیما یوشیج دارای ابعاد پنهان فراوانی است که متاسفانه یا به آن ها پرداخته نشده و یا کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته که از جمله آن می توان به شعرهای تبری او اشاره کرد .

علی اصغری یادآور شد: نیما یوشیج، با دغدغه ای که برای حفظ زبان مادری اش داشت، با سرودن اشعار تبری، نسل جوان و آیندگان سرزمین تبرستان را به حفظ فرهنگ و آیین و سنت‌های دیرین سرزمین باستانی خود فرا ‌می‌ خواند.

وی « روجا» را یک فرهنگ نامه تبری نامید و گفت: نیما در اشعار تبری اش علاوه وصف تاریخ خانوادگی، رنج و دلتنگی های خود، از طرفی تصویری واضح از شرایط اجتماعی حاکم بر مازندران، اقوام، شخصیت ها و اماکن گوناگون، باورها، نمادها، حتی حیوانات و گیاهان ارائه داده و از طرفی دیگر می کوشد تا مردم را از خواب غفلت بیدار کرده و با ایستادگی در برابر اربابان و زورگویان، حق خود را از آنان بگیرند.

دبیر علمی همایش ملی« نیما، زبان و شعر تبری » اظهار داشت: نیما یوشیج را می توان علاوه بر پدر شعر معاصر، احیاء گر زبان تبری نامید .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.