چین اعلام کرد که از جنگ تجاری با هیچ کشوری حتی آمریکا استقبال نمی کند، اما در صورتی که کشوری مایل به انجام این کار باشد پکن برای چنین رویارویی آماده است و اطمینان دارد در این نبرد شکست نمی‌خورد.

آمادگی چین برای جنگ تجاری تمام عیار با آمریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، اعلام چنین موضع ای از سوی پکن نشان دهنده افزایش تنش های این کشور با برخی از کشورهای اروپایی بویژه آمریکا در سازمان تجارت جهانی محسوب می شود که مدتی است افزایش یافته و بسیاری از کارشناسان اقتصادی دنیا احتمال بروز جنگ تجاری میان آنها را منتفی ندانسته اند.
این در حالیست که دونالد ترامپ رئیس جمهوری ‌آینده آمریکا نیز تهدید کرده است که وقتی قدرت را در ماه جاری میلادی در اختیار بگیرد تعرفه بر روی کالاهای چینی را تا ۴۵ درصد افزایش خواهد داد.
چین افزایش تعرفه بر روی کالاهای صادراتی به آمریکا تا این میزان را یک تهدید و اعلام جنگ تجاری علیه خود توصیف کرده است.
مسئولان امور اقتصادی در چین گفته اند که این کشور توانسته است رشد اقتصادی خود را به ارزش ۱۱ هزار میلیارد دلار برساند و دارای یک ذخیره ارزی سه هزار میلیارد دلاری است که پشتوانه قوی برای اقتصاد و رویارویی تجاری با دیگران محسوب می شود.
در همین رابطه روزنامه «مردم» مهمترین ارگان حزب حاکم چین روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: آنهایی که (آمریکا) فکر می کنند چین در جنگ تجاری شکست خواهد خورد ‌سخت در اشتباه هستند چرا که چین دیگر همانند قبل آسیب پذیر نیست و پس از سال ها اصلاحات و رشد اقتصادی، آماده نبرد تجاری است.
«آکادمی روابط تجاری و اقتصادی چین با کشورهای دیگر» که زیر نظر وزارت بازرگانی چین فعالیت می کند نیز اعلام کرده است، دسته بندی ها و مناقشات اقتصادی در کنار یکجانبه گرایی و حمایت های یکجانبه تجاری در حال افزایش است.
این آکادمی افزوده است که تنش های تجاری اشکال خشونت آمیزتری به خود گرفته است و در این میان در صورت افزایش تعرفه تجاری بر روی کالاهای چینی از سوی ترامپ، جدی ترین نبرد تجاری میان این دو کشور آغاز خواهد شد.
ترامپ روز دوشنبه هفته جاری در تازه ترین توئیت خود بار دیگر به چین تاخت و اعلام کرد که این کشور شغل ها و ثروت آمریکایی ها را چپاول کرده است.
او حتی تلاش پکن برای مهار کره شمالی را زیر سئوال برد و گفت چین با وجود به دست آوردن ثروت سرشار از محل تجارت با ایالات متحده هیچ کمکی درباره کره شمالی به آمریکا نمی‌کند.
چین تاکید دارد که دیگر مانند گذشته، صادرات موتور محرکه اقتصاد کشور نیست و مصرف و تقاضا در داخل کشور بیش از ۶۶ درصد از کل تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۵ را به خود اختصاص داده است.
ارزش تبادلات تجاری میان چین و آمریکا دو دهه قبل نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار بود اما در سال ۲۰۱۵ میلادی از مرز ۵۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.
سازمان تجارت جهانی اعلام کرده که ارزش صادرات اقلام تجاری چین در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار بوده است.
بنابر این اگر آمریکا تعرفه بر روی کالاهای چینی را افزایش دهد صادرات این کشور به آمریکا به نصف کاهش خواهد یافت.
با این وصف وزارت بازرگانی چین اعلام کرده است که بیش از ۶۰ درصد از کالاهای این کشور اکنون به کشورهایی غیر از آمریکا، ژاپن و منطقه یورو صادر می شود.
در جهان اقتصاد، گران‌کردن تعرفه ها به معنی شروع یک جنگ تجاری است، به همین خاطر کشورهایی مانند چین منتظر نمی‌مانند که با تعرفه هماهنگ شوند و به همین خاطر احتمال تحریم بازار آمریکا توسط پکن دور از ذهن نیست.
همچنین این نگرانی وجود دارد که در زمینه ارزی نیز ترامپ چین را یک انحصار گر ارزی بنامد که این طبیعتا باعث خواهد شد تا تمامی تبادلات ارزی، مالی و بانکی آنها مخدوش شود.
دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به رغم تهدیدهای مکرر هرگز حاضر نشد چین را یک انحصار گر در زمینه ارز بداند که گفته می شود تعمدا ارز ملی خود را دستکاری می کند.
چین و آمریکا در عرصه سیاست اختلافات بسیاری دارند و از دریای جنوبی گرفته تا مسایل شبه جزیره کره، طرفین دچار اختلاف نظر هستند و تنها عنصر قوی ارتباط دهنده دو کشور ارزش تجارت بالای ۵۰۰ میلیارد دلار در سال است.
با این حساب چنانچه رئیس جمهوری آینده آمریکا بخواهد تصمیمات سختی علیه تجارت با چین بگیرد بعید به نظر می رسد دو کشور دیگر بتوانند از رویارویی و مناقشات جدی پرهیز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.