دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به اینکه وضعیت امروز فلسطین بدترین حالتی است که ملت ما تاکنون به خود دیده است، گفت:حماس طرح ده بندی دبیر کل جنبش جهاد اسلامی را تایید می کند و آماده است آن را در کرانه باختری و غزه و دیگر مناطق فلسطین اجرایی کند.

حماس طرح 10 بندی رمضان عبدالله را جامع و برای همه فلسطین می داند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ دکتر رمضان عبد الله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین چندی پیش و در بیست و نهمین سالگرد تاسیس این جنبش در سخنرانی خود طرحی ۱۰ ماده ای برای ساماندهی به اوضاع داخلی فلسطین ارائه داد که با واکنش های متعددی مواجه شد. برای ارزیابی این طرح و بررسی دیدگاه سایر گروه های فلسطینی به سراغ دکتر «محمود الزهار» عضو موسس جنبش حماس و از اعضای کلیدی این جنبش رفتیم که در ادامه می خوانید:

وضعیت فلسطین امروز در سایه تجاوزگری های روزانه رژیم صهیونیستی و مشغولیت کشورهای اسلامی به آتش افروزی گروه های تکفیری چگونه است؟

وضعیت امروز فلسطین بدترین حالتی است که ملت ما تاکنون به خود دیده است چرا که کشورهای و دولت های عربی حاضر شده اند بطور مجانی و بدون گرفتن هیچ امتیازی با اسرائیل روابط شان را عادی کنند و در مقابل، هیچ دستاوردی برای جهان اسلام یا ملت فلسطین نداشته اند. منطقه ما از لیبی گرفته تا سوریه و عراق و یمن امروز درگیر کشمکش های فرسایشی و مهلکی شده که عملا آرمان و مساله فلسطین را به حاشیه برده اند.

موضع شما درباره پیشنهاد ده بندی رمضان عبدالله شلح برای خروج فلسطین از بن بست کنونی چیست؟ آیا حماس موافق چنین طرحی است؟

حماس طرح ده بندی دبیر کل جنبش جهاد اسلامی را تایید می کند و آماده است آن را در کرانه باختری و غزه و دیگر مناطق فلسطین اجرایی کند چراکه این پیشنهاد را طرحی برای همه فلسطین می داند و نه صرفا طرحی برای یک جنبش خاص.

موضع و عکس العمل جنبش فتح و سازمان آزادی بخش فلسطین به طرح رمضان عبدالله را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا احتمال می دهید محمود عباس حاضر به همراهی با چنین طرحی شوند؟

اصلا وجود سازمان آزادی بخش وابسته به همکاری نهادهای امنیتی اسرائیل با دولت کنونی فلسطین به رهبری محمود عباس است و برای همین هم عملا محبوبیت مردمی اش را از دست داده است. اما ملت فلسطین بیدار است و برای حمایت از چنین طرحی نیاز به تایید و اجازه سازمان آزادی بخش که از مسیر و آرمان خودش منحرف شده، ندارد.

در واقع حرکت فتح دچار اختلافات و درگیری های داخلی شدیدی شده است و دسته بندی هایی در آن به وجود آمده که هریک بدتر از دیگری است اما مقاومت فلسطین قصد ندارد وارد اختلافات داخلی شود و تنها هدف و برنامه اش مبارزه با رژیم صهیونیستی است.

اجرایی شدن این طرح ممکن است تبعاتی برای فلسطینی ها در پی داشته باشد. آیا گروههای فلسطینی آمادگی تحمل آن را دارند؟

در اینجا کلی گویی فایده ای ندارد. در فلسطین حماس و جهاد مسژولیت این طرح را قبول می کنند. حماس به لحاظ محبوبیت مردمی اکثریت را دارد و جنبش جهاد اسلامی صاحب و پیشنهاد دهنده چنین طرحی است و هرکس همراه ما باشد می گوییم خوش آمدید و بقیه هم به جز جنبش فتح عملا پایگاه و وزن مردمی ندارند لذا ما بر ضرورت فعال سازی انتفاضه در فلسطین تاکید و اصرار داریم.

اما بندهای این طرح به نظر ما جامع و واضح است و فقط می ماند بحث بر سر ساز و کار های اجرایی کردن آن و حماس موضوع خاصی برای افزودن بر این بندهای مطرح شده ندارد.

امروز در فلسطین شکاف جنبش فتح با بقیه گروههای مقاومت به دلیل هماهنگی و همکاری امنیتی آنها با اسرائیل عمیق تر شده و این در حالی است که همه ملت ها چنین سیاستی را خیانت آشکار و جاسوسی به نفع رژیم صهیونیستی می دانند لذا جنبش فتح دیگر نقطه مشترکی برای همکاری با جریان مقاومت باقی نگذاشته است.

آینده فلسطین را در پرتو این اختلافات داخلی چطور می بینید؟

تنها راه ما برای تغییر نقشه فلسطین و نجات آن از وضعیت موجود حمایت از مقاومت و ادامه آن تا آزادی کامل فلسطین است و اگر چنین امری محقق شود دیگری جای نگرانی از اختلافات داخلی نخواهد بود زیرا در صورت تحقق چنین وضعیتی جریان هایی که پایگاه مردمی ندارند خود به خود به حاشیه رانده خواهند شد./

گفت وگو: محمد مظهری؛ ​بیت المقدس ضمیمه هفتگی روزنامه قدس ویژه جهان اسلام است که روزهای دوشنبه همراه با روزنامه منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری بین‌المللی قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.