مدیرکل مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تقریباً ۷۵ هزار نفر در کشور آلوده به اچ، آی، وی هستند که ۳۴ هزار نفر آنها شناسایی شده اند.

۷۵ هزار نفر در کشور آلوده به اچ، آی، وی هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، مهدی شفیعی عصر چهارشنبه در جلسه کارگروه سلامت که در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان برگزار شد، گفت: آمار تجمیعی وضعیت اچ، آی، وی مثبت کل کشور در پایان سال ۹۳ سه هزار نفر بوده است که شامل ۱۵ درصد زن و ۸۵ درصد مرد است.

وی افزود: در سال ۹۴ آمار نشان می دهد جمعیت زنان مبتلا به اچ، ای، وی رو به رشد است به گونه ای که از این مبتلایان ۳۴ درصد مرد و ۴۶ درصد زن هستند.

شفیعی با اشاره به اینکه بیشترین راه انتقال بیماری اچ، آی، وی از اعتیاد تزریقی به انتقال جنسی تغییر کرده است، اظهار کرد: در پایان سال ۹۳، عوامل ابتلا به اچ. آی. وی ۶۸ درصد اعتیاد تزریقی، ۱۷ درصد جنسی و یک درصد  انتقال از مادر به کودک بود اما در سال ۹۴ انتقال جنسی بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: تقریباً ۷۵ هزار نفر در کشور آلوده به اچ، آی، وی هستند که ۳۴ هزار نفر آنها شناسایی شده اند لذا ۴۱ هزار نفر منتقل کننده هستند و تحت درمان قرار نمی گیرند.

مدیرکل مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه کمیته نظارت در راستای مبارزه با بیماری اچ، آی، وی تشکیل شده است، افزود: ۲۲ سازمان در چند کارگروه به تدوین و آموزش استراتژی های مبارزه با این بیماری می پردازند که در راس آنها شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است.

وی با تاکید به اینکه در استان کرمان ۲۲ درصد از طریق جنسی به ایدز مبتلا می شوند، گفت: در استان کرمان بیشترین درصد انتقال از مادر به کودک است و این نشان می دهد که مبتلایان زن بیشتر هستند.

شفیعی ادامه داد: باید برنامه ای فراتر از برنامه کشوری در استان کرمان در راستای مبارزه با ایدز اجرا شود لذا دانشگاه علوم پزشکی بین سازمان های مردم نهاد و دولت رویکردی با هشت هدف هماهنگ با استراتژی های کشور ارائه داده است.

وی خواستار حمایت خیرین و نهادهای نظارتی شد و گفت: طرح کرمان شهر دوستدار برنامه‌ های پیشگیری از ایدز توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان تهیه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.