قزوین- معاون شهرسازی و معماری شهرداری قزوین گفت: طرح جامع با مشورت معاونت عمرانی استانداری و شورای تامین استان به مناطق سه گانه شهرداری قزوین برای اجرا، ابلاغ نشده است.

طرح جامع به مناطق سه گانه شهرداری قزوین ابلاغ نشده است

به گزارش قدس آنلاین، نظری‌پور درباره ابلاغ نشدن طرح جامع به مناطق سه گانه شهرداری قزوین گفت: طرح جامع شهر قزوین پس از ۱۲۰ جلسه کمیته راهبردی با درخواست‌هایی که مطابق با مباحث فنی و شهرسازی، نیازهای شهر و شهروندان و مباحث توسعه پایدار در آن دیده شده بود با حضور مشاور طرح رسیدگی و در نهایت در هیجدهم آذرماه ۸۸ از سوی کارگروه زیربنایی استان و در بیست و ششم دی ماه ۸۸ و هیجدهم فروردین ۹۰ از سوی شورای برنامه‌ریزی استان تصویب شد.

نیازهای توسعه آینده شهر در طرح جامع دیده نشده است

وی تشریح کرد: طرح جامع به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد و در هفت جلسه کمیته فنی شورای عالی شهرسازی کشور با افق ۱۴۰۵ و جمعیت ۴۵۵ هزار نفر در بیست و دوم تیرماه ۹۴ به تصویب رسید که متاسفانه اصلا نیازهای توسعه آینده شهر و حقوق مکتسبه و مواردی که در ۱۲۰ جلسه کمیته راهبری با حضور فرهیختگان، کارشناسان خبره، اساتید باتجربه و مدیریت شهری بود مصوب و پیشنهاد گردیده بود، نادیده گرفته شد.

متاسفانه ایرادات طرح جامع اصلاح نشده است

این مقام مسوول ادامه داد: بعد از ابلاغ طرح جامع، مکاتبات بسیاری از سوی استاندار محترم قزوین، شهرداری و شورای محترم اسلامی شهر و اداره کل راه و شهرسازی برای ایرادات این طرح صورت گرفت که متاسفانه ترتیب اثر داده نشد و توسط معاون محترم وزیر راه و شهرسازی در دهم تیرماه ۹۵ به شهرداری قزوین آلبوم و ضوابط این طرح نیز ابلاغ گردید.

وی گفت: علی رغم این مکاتبات و همه خواسته‌های استان و طرح مصوب که از سال ۶۹ تا ۹۴ اجرایی گردیده بود و مصوبات کمیسیون ماده پنج و همچنین حقوق مکتسبه ایجاد شده در ۲۵سال، اقدامات شهرداری برای شهروندان و شهر نادیده گرفته شد و تعداد زیادی از مصوبات کمیسیون ماده پنج صادره در طی این ۲۵ سال لغو گردید.

نظری‌پور به موضوعاتی که در طرح جامع پیشنهاد شده بود اشاره کرد و گفت: در مبحث تراکم پیشنهاد شد که در بافت قدیمی شهر حداکثر تراکم در ۲ یا ۳ طبقه باشد در صورتی که گذرهای ۱۶ متری شهر از تراکم ۴ طبقه در دستورالعمل‌های جاری شهرداری برخوردار هستند و این خود حقی را از یکسری از مالکان در این گذرها تضیع می‌کند.

وی به مثال دیگری اشاره کرد و گفت: در مجموعه ۳۳۰ هکتاری بالای اتوبان طبق طرح مصوب کمیسیون ماده پنج، خرداد ماه ۸۸ تراکم ۴ طبقه برای قطعات مسکونی در نظر گرفته شد که در این مصوبه توافقاتی در تعدادی از تعاونی‌های مسکن صورت گرفت و هر قطعه به چهار نفر واگذار گردید که طبق طرح جامع مصوب تراکم ۲ طبقه  لحاظ گردید که این مغایر با مصوبات قبلی می‌باشد.

لغو محور شهید انصاری شرقی معضلات اجتماعی را برای شهروندان ایجاد کرد

وی ادامه داد: در خصوص محور شهید انصاری شرقی نیز طبق طرح جامع مصوب قبلی و طرح تفصیلی و مصوبات کمیسیون ماده پنج نسبت به تملکات و بازگشایی ۹۲ درصد محور اقدام گردیده شد که شهروندان انتظار بازگشایی معبری که تعریض و آسفالت شده بود را داشتند که متاسفانه در طرح جامع این محور لغو و نادیده گرفته شد و معضلات اجتماعی فراوانی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

این مقام مسوول افزود: در خصوص ورودهای شهر قزوین مانند بلوار آیت الله خامنه‌ای به جهت ساماندهی مشاغل مزاحم و حفظ باغات و جلوگیری از اغتشاش و بی‌نظمی در راستای حفظ منظر شهری جلسات متعددی با شهروندان و کسبه برگزار شد که منجر به اخذ مصوبه کمیسیون ماده پنج در بیست هفتم مهرماه ۹۳ شد که متاسفانه این مهم نیز نادیده گرفته شد و مصوبه کمیسیون ماده پنج لغو گردید.

نظری‌پور ادامه داد: از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد ۵ متر عقب نشینی برای کاربری‌های تجاری و خدماتی شهر بود که با توجه به قطعات ریزدانه در سطح شهر که امکان اجرایی شدن آن نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در خصوص بسیاری از کاربری های موجود و مصوب پیشنهاداتی مبنی بر نوع کاربری های دیگری صادر شد که مغایرت بسیاری با کاربری های موجود آنها داشته است، گفت: به عنوان مثال مجتمع تجاری نوساز با کاربری فضای سبز و انتظامی پیشنهاد گردیده و نیز ساختمان اداری یکی از دستگاه‌ها با کاربری تاسیسات و تجهیزات شهری پیشنهاد و مصوب گردیده است که اساس سیستم حقوق مکتبسه و کاربری های موجود را بهم خواهد ریخت.

نظری‌پور ادامه داد: بنابراین مطابق با نقشه‌ها و ضوابط ارسالی طرح جامع به شهرداری ایرادها و اشکالاتی به صورت کلی در قالب ۸۸ بند در ۱۰ صفحه نسبت به نقشه های ارائه شده و ۴۰ بند در ۶ صفحه نسبت به ضوابط مندرج در دفترچه ها به معاون وزیر راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی منعکس شد.

ابلاغ طرح جامع مشکلاتی را برای شهروندان و شهر به همراه دارد

وی اضافه کرد: متاسفانه تاکنون علی رغم اطلاع رسانی شهرداری، دستورالعملی برای حل موضوعات دریافت نشده است، حال چناچه این طرح و ضوابط مقررات به مناطق شهرداری ابلاغ می‌شد، مشکلاتی را برای شهروندان و شهر ایجاد می‌کرد که شهرداری می‌بایست پاسخگوی دستگاه‌های نظارتی قرار می گرفت و در نتیجه امکان ابلاغ ضوابط به مناطق و ارگان های تابعه شهرداری وجود نداشت.

اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین بی‌توجهی به مکاتبات انجام دادند

نظری‌پور  بیان کرد: در این راستا اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز متاسفانه بی توجهی به مکاتبات انجام دادند و صرفا برای این موضوع پس از طی ۴ ماه یک جلسه با حضور شهرداری و نماینده یکسری دستگاه‌ها برگزار و اعلام کردند که در طرح تفصیلی آینده شهر قزوین و مصوبات کمیسیون ماده پنج موضوعات قابل رسیدگی خواهد بود و چنانچه این روند صورت گردد مشکلاتی برای شهر و شهروندان من جمله عدم رعایت حقوق مکتسبه افراد به همراه خواهد داشت.

حق و حقوق شهروندان تضییع خواهد شد

وی اضافه کرد: در این فاصله تا رسیدگی بعدی همه نقل و انتقالات و پروانه‌های صادره مشمول ضوابط خاصی خواهند بود که در مغایرت بین عملکرد گذشته و آینده شهرداری قرار می گیرند و در این فاصله زمانی تا اصلاحات طرح، حق و حقوق شهروندان تضییع خواهد شد.

این مقام مسوول بیان کرد: بنابراین طرح مذکور به مناطق سه گانه شهرداری قزوین ابلاغ نگردیده و ضوابط و مصوبات کمیسیون ماده پنج جاری ملاک عمل شهرداری خواهد بود و ان شااله به محض اصلاحات به مناطق جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی تصریح کرد: عدم ابلاغ طرح جامع به مناطق شهرداری با مشورت معاونت عمرانی استانداری و شورای تامین استان صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.