بیرجند- مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: در ۹ ماهه امسال  حدود  ۱۰۵ هزار متر مکعب آب شرب مورد نیاز انسان و دام به بیش از ۷ هزار خانوار عشایری در ۴۸۰ منطقه عشایری با هزینه ای معادل ۷ هزار و ۸۵۰ میلیون ریال توسط ۱۵ دستگاه تانکر دولتی و ۵ دستگاه تانکر بخش خصوصی حمل شده است.

آبرسانی سیار به بیش از ۷ هزار خانوار عشایری خراسان جنوبی انجام شد

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا قوسی افزود: خراسان جنوبی بر اساس نتایج سرشماری عشایر کوچنده کشور، در سال ۸۷ دارای  ۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایری نیمه کوچ رو با جمعیت ۸۱ ھزار نفر است که‌  این جمعیت معادل ۱۳/۲ درصد جمعیت کل استان و حدود ۷ درصد عشایر کشور است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی از نظر جمعیت خانوار عشایری پس از استان ھایفارس - کرمان و سیستان و بلوچستان در جایگاه چھارم کشور قرار دارد بیان کرد: جامعه عشایری استان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین معادل ۳۴ درصد دام استان را دارند و حدود ۳۰ درصد تولیدات دامی استان را تولید می کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با اشاره به آمار ۹ ماهه فرآورده های دامی عشایر استان گفت: در ۹ ماهه امسال عشایر خراسان جنوبی بیش از ۱۴ هزار تن فرآورده دامی به ارزش تقریبی ۱۵۸ میلیارد تومان تولید کردند.

قوسی با بیان اینکه این میزان تولیدات شامل ۹ هزار تن شیر و فرآورده لبنی، ۳۲۰ تن کرک مو و پشم و ۴ هزار و ۹۰۰ تن گوشت قرمز بوده است اظهار داشت: این میزان تولیدات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر حجم ومقدار ۳-۴ درصد کاهش و از نظر ریالی نیز با توجه به افزایش تولید گوشت قرمز حدود ۱/۵ درصد افزایش داشته است.

وی یادآور شد: با توجه به بعد مسافت و صعب العبور بودن برخی مناطق عشایری با جایگاه های عرضه سوخت فسیلی ( نفت سفید و گاز مایع ) به منظور جلوگیری از تخریب مراتع و دسترسی آسان عشایر به سوخت فسیلی طرحی تحت عنوان تأمین سوخت فسیلی هرساله بصورت مستمر اجرا می شود.

قوسی به آبرسانی سیار برای عشایر استان اشاره کرد و افزود: در این راستا در ۹ ماهه امسال  حدود ۱۰۵ هزار متر مکعب آب شرب مورد نیاز انسان و دام به بیش از ۷ هزار خانوار عشایری در ۴۸۰ منطقه عشایری با هزینه ای معادل ۷ هزار و ۸۵۰ میلیون ریال توسط ۱۵ دستگاه تانکر دولتی و ۵ دستگاه تانکر بخش خصوصی حمل شده است.

قوسی با بیان اینکه عشایر استان در قالب ۵۸ طائفه مستقل عشایری از قبیل : بھلولی ، نادی ، حسینی ، نھتانی ، رمضانی ، طاھری ، ایلخانی و ...ھستند گفت: حدود ۸۰ درصد جمعیت عشایری استان در شھرستان های مرزی و مابقی در سایر شھرستان ھای استان مستقر ھستند .

وی اظهار داشت: حدود ۵۱ درصد عشایر استان در ۱۳۵ کانون اسکان که ۱۲۷ کانون حمایتی و ۸ کانون ھدایتی ھستند ساماندھی شده و مابقی بصورت پراکنده در محلات عشایری مستقر ھستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.