تحلیلگران سیاسی سوریه با بیان اینکه پیروزی اخیر ارتش سوریه و متحدانش در حلب، تروریست‌ها و حامیانشان را ناامید کرده معتقدند شرکت کردن یا نکردن مخالفان طرفدار ریاض تاثیری بر نتایج نشست آستانه نخواهد داشت.

موفقیت نشست «آستانه» با حضور ایران و روسیه ممکن است

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از فارس؛ «خلف المفتاح» تحلیلگر سیاسی سوریه نشست آستانه را بازتاب مستقیم تحولات میدانی در سوریه توصیف و تاکید کرد: حضور دولت سوریه با شروط و موازین خاص خود عنصر اصلی در موفقیت کنفرانس و دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه می شود.

المفتاح با تاکید بر اینکه حضور تهران و مسکو در نشست آستانه نتایج رضایت بخشی برای دولت سوریه را تضمین خواهد کرد، افزود: توافق بر سر ساختار مشخص برای مبارزه با تروریسم، حفظ حاکمیت سوریه و آغاز گفت وگوی سوری-سوری می تواند از نتایج خوب نشست پیش رو باشد.

تحلیلگر سوری بر اهمیت مشارکت طرف های بین المللی و منطقه ای در نشست آستانه تاکید کرد و گفت: در صورتی که کشورهای حامی تروریسم مثل عربستان و قطر به قطعنامه های شورای امنیتی مبنی بر احترام به حاکمیت سوریه پایبند باشند نشست آستانه می تواند مقدمه حل بحران سوریه و پایه‌گذار گفت وگوهای واقعی سوری-سوری باشد.

وی افزود: در صورتی که رژیم های قطر و سعودی حمایت های سیاسی و نظامی خود از گروه های مسلح در سوریه را متوقف کنند نتایج نشست آستانه قطعا مثبت خواهد بود.

تحلیلگر سوری گفت: پیروزی ارتش سوریه و متحدانش در حلب و تحقق آشتی های ملی در سوریه موجب تغییر مواضع جامعه بین المللی و منطقه ای در خصوص سوریه شده و فرصت سوء استفاده را از بیگانگان برای کارشکنی در روند حل سیاسی بحران سوریه ربود.

ترکیه می تواند معارضان را تسلیم راه حل سیاسی بحران سوریه کند

المفتاح گفت: در صورتی که ترکیه که صندوق سیاه تروریسم در سوریه است به نتایج کنفرانس آستانه پایبند باشد همه طرف های شرکت کننده در نشست آستانه تسلیم گزینه های سیاسی برای حل بحران سوریه خواهند شد.

تحلیلگر سوری سفر اخیر مقامات بلندپایه دیپلماتیک ایران به سوریه و دیدار آنها با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور را نشانه هماهنگی بالا در مواضع ایران و روسیه برای حمایت از دمشق توصیف کرد.

وی بر همبستگی و اتحاد بین روسیه، ایران و سوریه تاکید کرد و گفت: این محور به تلاش های خود برای دستیابی به راه حل سیاسی که مورد قبول مردم سوریه بوده و خواسته های آنها را پاسخ بدهد ادامه می دهند.

طرفداران ریاض در نشست آستانه تاثیری در نتایج نشست ندارند

«وائل الامام»، تحلیلگر سیاسی سوریه نیز نشست آستانه را محصول دیدار اخیر وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه در مسکو خواند و گفت: می توان نشست آستانه را نشستی منطقه ای به ریاست روسیه برای ایجاد راه حل جدی بحران سوریه توصیف کرد.

وی افزود: حمایت از راهکار سیاسی و فراهم شدن زمینه برگزاری مذاکرات آستانه از ساعت صفر روز سی ام دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، (بامداد جمعه ۱۰ دی) و با آتش بس فراگیر میان ارتش سوریه و گروه های مسلح در سراسر خاک این کشور آغاز شده است. این آتش بس در چارچوب توافق میان طرف های درگیر و براساس اعلام فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه برقرار شده  که البته گروه‌های تروریستی «داعش»، «جبهه النصره» و گروه‌های مرتبط با آنها از شمول این آتش بس خارجند.

الامام گفت: با این وجود سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد طی هفت روز از آغاز توافق ۴۵ بار آتش بس در سوریه توسط گروه های مسلح نقض شده و این بزرگ ترین نشانه تلاش عناصر تروریستی مرتبط با کشورهای منطقه ای و در راس آن عربستان و قطر برای ناکام گذاشتن آتش بس و نشست آستانه است.

وی با بیان اینکه مخالفت برخی گروه های مسلح با آتش بس به نفع دولت سوریه خواهد بود، افزود: در این حالت گروه هایی که آتش بس را پذیرفته و به جریان آشتی ملی در سوریه پیوسته اند از تروریست ها تفکیک می شوند.

الوائل گفت: مخالفان آتش بس، تروریست هایی هستند که می خواهند تلاش ها برای حل بحران را ناکام گذارند و دولت سوریه حق مبارزه با آنها در هر نقطه ای از خاک سوریه را دارد.

تحلیلگر سوری با بیان اینکه معارضان طرفدار ریاض هیچ محبوبیت مردمی در سوریه ندارند، افزود: حضور یا عدم حضور این گروه در نشست آستانه بر نتایج نشست آستانه تاثیری نخواهد گذاشت.

وی گفت: تاکید علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران پس از دیدار با همتای سوری خود در دمشق درباره اینکه نمی توان بدون موافقت ملت سوریه هیچ توافقی را بر آنها تحمیل کرد موید این مطلب است که نمی توان به نتایج هیچ توافقی که مورد قبول ملت سوریه نباشد تکیه کرد.

الامام درباره دیگر احزاب سیاسی شرکت کننده در نشست آستانه گفت: این احزاب پایگاه سیاسی برای آغاز کار سیاسی و برداشتن گام های ابتدایی به سوی حل سیاسی بحران سوریه خواهند بود.

تحلیلگر سوری گفت: نشست آستانه مقدمه ایجاد راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه را فراهم خواهد کرد.

دی میستورا مجری دستورات آمریکا در سوریه است

ملاذ المقداد، نویسنده و پژوهشگر سیاسی سوریه نیز برگزاری نشست آستانه را در مرحله کنونی بحران سوریه مهم ارزیابی کرد و گفت: باید از پیروزی حلب در عرصه سیاسی حل بحران سوریه استفاده شود.

وی افزود: گام های مقدماتی برای برگزاری نشست آستانه شامل برقراری آتش بس و تفکیک بین گروه های تروریستی با گروه های مسلحی که موافق مذاکره برای دستیابی به راه حل سیاسی هستند در نهایت به نفع ملت سوریه تمام می شود.

نویسنده سوری با بیان اینکه نشست آستانه جایگزین نشست ژنو نخواهد بود، گفت: نشست آستانه می تواند مقدمه ژنو باشد به گونه ای که دیدگاه های بین طرف های بحران سوریه را به یکدیگر نزدیک تر کند .

المقداد نشست آستانه را فرصت خوبی برای گردهمایی کشورهای ذیربط با بحران سوریه و بررسی راهکار سیاسی بحران سوریه خواند و گفت: این در حالی است که هم اینک در میدان نبرد زمام امور به دست دولت سوریه، ارتش و متحدانش است.

وی با بیان اینکه گروه های مسلح مرتبط با عربستان و قطر در سوریه نمی تواند تاثیر چندانی در ناکام گذاشتن نشست آستانه داشته باشند، گفت: به نظر می رسد ترکیه عزم خود را برای خروجی داشتن نشست آستانه قطعی کرده و پیروزی ارتش سوریه و متحدانش در حلب، سوریه را وارد مرحله جدیدی کرده است.

المقداد درباره نشست ژنو نیز که دی میستورا اخیرا آن را اعلام کرد، گفت: فرستاده ویژه سازمان ملل دستور آمریکا را پیاده می کند و نمی تواند گام حقیقی و درستی برای حل بحران سوریه بردارد چون او مجری سیاست های آمریکاست و می خواهند جنگ سوریه به هر طریقی طولانی تر شود.

نویسنده سوری گفت: بی تردید نشست آستانه تاثیر بزرگی بر همه طرف های سیاسی بحران سوریه خواهد داشت و آغازگر فرایند حل سیاسی خواهد بود اما باید به خوبی مراقب توطئه های آمریکا که بازیگر اصلی در بحرن سوریه شمرده می شود بود.

اعتماد کامل به ترکیه خطاست

وی تاکید کرد: آمریکا همچنان برگه های زیاد، تاثیرگذار و مهمی در اختیار دارد که مهم ترینش ترکیه است بنابراین نمی توان بر سیاست های کنونی اردوغان هم به طور کامل اعتماد کرد.

«فایز الصایغ»، عضو اتحادیه روزنامه نگاران و نویسندگان عرب در سوریه در خصوص احتمال غیبت برخی گروه های معارض در نشست آستانه گفت: اصولا گروه های معارض سوریه غیرمنسجم و وابسته به چندین کشور منطقه ای و بین المللی هستند

وی افزود: همین هیات طرفدار ریاض در مذاکرات ژنو را نیز تحریم می کرد در حالی که دولت سوریه در همه مذاکرت حضور داشته و این نشانه ایمان بشار اسد به ایجاد راه حل های سیاسی بحران سوریه بر اساس اصول ملی و حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است.

نویسنده سوری با بیان اینکه فرصتی برای تروریست ها در سوریه باقی نمانده گفت: پیروزی ها برای ارتش سوریه و شکست تروریست ها و حامیانشان ادامه دارد و زمان هم به نفع دولت سوریه است.

الصایغ افزود: با این وجود دولت سوریه هر بار به گروه های مسلح در سوریه برای دستیابی به راه حل سیاسی فرصت می دهد بنابراین این معارضان هستند که در صورت تحریم گفت وگو ها زیان می بینند چون ارتش سوریه و متحدانش می توانند در میدان نبرد به جای سیاست کار تروریست ها را یکسره کنند.

نویسنده  سوری در پایان سخنان خود تاکید کرد: پیروزی های ارتش سوریه و متحدانش و در راس آن پیروزی حلب نقشه سیاسی سوریه را مطابق با جغرافیای نظامی ترسیم کرد و سوریه و متحدانش را در موضع قوی تر و مستحکم تر از قبل برای ورود به مذاکرات قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.