رشت- فرمانده یگان محیط زیست گیلان گفت: تخریب رودخانه های استان منجر به تهدید نسل ماهیان غضروفی و استخوانی گیلان می شود.

نسل ماهیان غضروفی گیلان تهدید می شود

به گزارش قدس آنلاین، در پی پایش مستمر و فراگیر معادن برداشت شن و ماسه توسط یگان حفاظت محیط زیست گیلان متاسفانه مشاهده شده که تعدادی از پیمانکاران از تعهدات خود در حفظ محیط زیست تخطی کرده اند.

ساسان اکبری پور فرمانده یگان محیط زیست گیلان با اعلام این مطلب افزود این پیمانکاران در زمان اجرای پروژه های برداشت به موارد ذکر شده در مجوز، توجه کافی نداشته و عموما اقدام به تخریب گسترده بستر رودخانه و تغییر اکوسیستم آن می کنند که در همین خصوص این یگان با حضور مستمر و گسترده در مناطق مختلف ضمن هشدار جدی به تمام پیمانکاران که مشغول فعالیت هستند ، آنها را به رعایت کامل ضوابط برداشت و محیط زیست دعوت میکند.

وی افزود: برهم خوردن اکوسیستم رودخانه ای و تخریب محیط زیست به هیچ وجه و تحت هیچ عنوانی توجیه ندارد و این یگان با قاطعیت نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد.

اکبری پور ادامه داد:در صورت مشاهده تخلف،ضمن توقف فعالیت شرکت بهره بردار ،ضرر و زیان وارده به محیط زیست وفق مقررات و ضوابط قضایی محاسبه و از متخلفین اخذ خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گیلان خاطر نشان کرد: در آخرین نمونه برخورد با متخلفین، یک شرکت پیمانکار در حوزه شهرستان املش اخطاریه محیط زیستی دریافت کرد. لازم به ذکر میباشد که احداث هرگونه راه دسترسی در بستر فعال رودخانه و همینطور تردد در عرض رودخانه ممنوع است.

وی تصریح کرد: برداشت غیر اصولی از بستر رودخانه ها میتواند علاوه بر افزایش میزان خسارت سیل های ویرانگر که در نتیجه تخریب دیواره های رودخانه ها بوقوع می پیوندند، باعث برهم خوردن چرخه تولید مثل ماهیان در پایین دست و میان دست رودخانه شود و عملا نسل برخی از ماهیان ارزشمند استخوانی یا غضروفی با خطر جدی مواجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.