کرج- سقوط بهمن، ریزش سنگ، انسداد جاده، جان باختن هموطنان و ترافیک ۱۶ ساعته در جاده ۵۹ یا همان چالوس حکایت غریبی نیست و می توان گفت به یکی از وقایع معمولی این محور تبدیل شده است و حالا بی تفاوتی به این موضوعات موجب شده تا مشکلات این جاده تا دادستانی کل کشور نیز امتداد پیدا کند.

امتداد مشکلات جاده چالوس به دادستانی کشور رسید

به گزارش قدس آنلاین، گشت و گذار در محور چالوس به عنوان چهارمین جاده زیبای دنیا خالی از خطر نیست زیرا تونل های آن نشان داده که در ترافیک سنگین نفس رانندگان را می گیرد، کوه های قدبرافراشته بر اثر کمترین لغزش سنگ بر روی رهگذران پرتاب می کند و تندی با این جاده در سر پیچ  میهمانانش را به انتهای دره پرتاب می کند.

در طی سال های گذشته و حتی ماه گذشته جان تعدادی از مسافران در این محور گرفته شد اما مسوولان در برابر مشکلات سر تعظیم فرود آورده و به جای چاره اندیشی از گردشگران می خواهند تا در برابر این محور فقط مدارا و احتیاط کنند.

حالا دادستان کرج تصمیم دارد با طرح دعوی مرهمی بر روی زخم های این جاده بگذارد. 

  مکاتبات فراوان

حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب کرج در این رابطه می گوید: تاکنون مکاتبات متعددی درباره خطرات جانی و مالی جاده چالوس و تونل‌های آن انجام و خواستار بازسازی و ایمن‌سازی آن شده‌ایم ولی برای چندمین بار شاهد ریزش در این جاده هستیم.

بار مسئولیت ترافیک جاده ها و مسیرهای ملی بر دوش البرز افتاده اما منابع مالی برای این منظور محدود استوی با بیان اینکه از وزارت راه و شهرسازی خواسته شده تا نسبت به ایمن سازی جاده چالوس- کرج چالوس به ویژه تونل های این مسیر اقدام کند ادامه می دهد: موضوع ریزش سنگ در برخی از تونل‌های جاده چالوس و ایجاد خسارات جانی و مالی به مسافران به دادستانی کل کشور انعکاس داده شده است .

وی اضافه می کند: انتظار می رود مسئولان وزارت راه و شهرسازی به وضعیت تونل های جاده چالوس برای جلوگیری از بروز خطرات جانی و مالی اقدام کند.

شاکرمی با اشاره به این موضوع که هزینه بازسازی و ایمن‌سازی این مسیر بسیار بالا بوده و خارج از توان مالی استان است یادآور می شود: در همین راستا از طریق دادستان کل کشور، مراتب پیگیری می‌شود تا مسئولان مربوطه در وزارت راه و شهرسازی، با توجه به مسئولیت مدنی و کیفری خود اقدامات لازم را انجام دهند.

اعتبار چالوس در پیچ و خم تامین

مدیرکل بحران استانداری البرز با بیان اینکه درابتدای سال جاری نقاط حادثه خیز و خطر ساز جاده کرج - چالوس شناسایی شد و با هماهنگی دستگاه های اجرایی متولی مقرر شد تا اقدامات پیشگیرانه دراین زمینه صورت گیرد بیان می کند: با وجود اینکه دستور لازم به دستگاه های اجرایی برای ایمن سازی جاده کرج - چالوس صادر شده لیکن انجام این طرح و رفع نقاط حادثه خیز به اعتباربیشتری نیازدارد.

مهدی مهرور ادامه می دهد: این جاده از محورهای ارتباطی ملی به شمار می رود که تمام نقاط آن نیازمند اقدامات ایمن سازی
است و لذابا اعتبارات استانی نمی توان نسبت به رفع نواقص آن اقدام کرد.

وی اذعان می کند: اعتبارات استانی نمی تواند به رفع تمامی  دغدغه ها کمکی کند و مسوولان باید این راه ملی را به صورت ملی حمایت کنند.

البرز ناتوان در اداره دو راه ملی

محبوس شدن مردم استان هنگام ترافیک سنگین این مسیرها، به ویژه در جاده کرج - چالوس مشکلات بزرگی را برای مردم در البرز ایجاد می کند.

روستائیان ساکن در مسیر جاده کرج - چالوس همواره دلی پر از خون از مشکلات این جاده به ویژه در ایام یک طرفه شدن جاده دارند و بعضا با مشکلات عدیده ای در این زمینه مواجه شده اند و هنگام یک طرفه شدن جاده امکان امدادرسانی مناسب هنگام بروز حوادث رانندگی و طبیعی فراهم نیست.

حل مشکلات و معضلات جاده های پرترافیک استان البرز نیاز به اعتبارات ملی دارد و به گفته مسوولان رفع مشکلات جاده کرج - چالوس نیز تنها به تکمیل آزادراه تهران - شمال وابسته است.

استاندار البرز با اشاره به حجم بالای خودروهای عبوری از محورهای ارتباطی این استان می گوید: البرز توان نگهداری دو راه ملی را با بودجه های موجود ندارد.

سید حمید طهائی بیان می کند: هرچقدر هم مدیریت قوی داشته باشیم و از توان نیروی انسانی بهره ببریم، توان نگهداری این دو راه ملی با بودجه های موجود نیست.

وی اظهار می کند: جاده چالوس و سایرمحورهای ارتباطی البرز نیاز به استقرار امکانات امداد هوایی دارد و باید بودجه مناسبی را دراین زمینه اختصاص داد.

استاندار البرز با اشاره به این موضوع که تعریض جاده چالوس از برنامه های طولانی مدت است یادآور می شود: در این زمینه به نظر می رسد باید نقاط حادثه ساز را در این جاده چالوس شناسایی و آنها را رفع کرد.

طهائی ادامه می دهد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اختصاص بودجه بیشتر نیز باید زمینه را برای احداث سوله های مدیریت بحران با هدف ایجاد پناهگاه و اسکان موقت مورد توجه قرار دهد.

وی تاکید می کند: لازم است محیط زیست و منابع طبیعی نیز با توجه به نقش موثری که تعریض جاده چالوس در کاهش حوادث دارد همکاری داشته باشند.
وی یادآور می شود: بار مسئولیت ترافیک جاده ها و مسیرهای ملی بر دوش البرز افتاده اما منابع مالی برای این منظور محدود است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.