ایلام- مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: مهم‌ ترین راه پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزای پرندگان رعایت شرایط بهداشتی، قرنطینه‌ ای و کنترل واحدهای پرورش صنعتی است.

آنفلوانزای حاد پرندگان در کمین است/پرورش دهنگان ماکیان نکات بهداشتی را رعایت کنند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر وهاب پیرانی با بیان اینکه آنفلوانزا یکی از بیماری های خطرناک در پرندگان است، اظهار داشت: عامل این بیماری ویروس بوده که می‌تواند به‌ سرعت منتشر شود و پرندگان بسیاری را بیمار کند.

وی به کسانی که به‌ نوعی با پرندگان در ارتباط هستند اشاره کرد و افزود: این افراد باید بسیار دقت کنند و با دیدن اولین نشانه آنفلوانزا در پرندگان، سریعاً مورد را به مسئولان دامپزشکی گزارش دهند.

 مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با بیان اینکه تماس با پرندگان وحشی، پرندگان آلوده و مهاجر که ویروس را از راه مدفوع و ترشحات چشم و بینی دفع می‌ کنند بسیار خطارناک است، بیان داشت: افرادی که در مرغداری ها رفت و آمد می کنند، بایستی در راستای کنترل این بیماری دقت بیشتری بر مواد خوراکی، آب و تجهیزات طیور داشته باشند.

وهاب پیرانی با اشاره به اینکه در پرندگان مشکوک به این بیماری، تولید روزانه تخم ابتدا کم و به‌ مرور زمان کاملاً قطع می‌شود، یادآور شد: این بیماری سبب ناراحتی های تنفسی به‌ صورت سرفه، عطسه و ریزش ترشحات از چشـم و بینی می‌شود.

 وی خاطرنشان ساخت: ویروس آنفلوانزا باعث ورم کردن صورت و سینوس‌ ها همراه با ورم و کبودی تـاج و ریـش پرنده می شود و ساق پا به علت خونریزی در زیرپوست، تیره و کبود و از دهان و بینی ترشحات خون آلود خارج می‌ شود.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام با بیان اینکه تقریباً تمام پرندگان به ویروس آنفلوانزا حساس هستند، تصریح کرد: مهم‌ ترین راه پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزای پرندگان رعایت شرایط  بهداشتی، قرنطینه‌ ای و کنترل واحدهای پرورش صنعتی است.

وهاب پیرانی تأکید کرد: تمامی شهروندان بایستی فرآورده های خام دامی ازجمله گوشت مرغ و تخم‌ مرغ را از مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی خریداری کنند.

وی گفت: به‌ منظور پیشگیری از بروز آنفلوانزای حاد پرندگان در واحدهای سنتی پرورش ماکیان لازم است که پرورش‌ دهندگان محترم علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی، توصیه‌ های دامپزشکی را جدی بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.