مشهد- «کشف رود» حالا دیگر یک رود نیست بلکه یک درد است که همه حس می‌کنند که سالهاست مردمان یک کلانشهر را بیمار کرده وهیچ شخصی به دنبال درمان آن نیست.

بوی «سوء مدیریت» در کشف رود بیشتر می شود

قدس آنلاین-مهناز خجسته‌نیا: نزدیک به دو دهه است که  جریان آب پاک در کشف رود به خاطره‌ها پیوسته است و آب‌های زلال سال‌های پرباران قدیم، جای خود را به فاضلاب کشنده و گندیده داده است.

باید دید تا به‌خوبی درک کرد که امروز به جای آب چه فاضلابی در این رود جاری است.

عمق این فاجعه هم پاسکاری مسؤولان به جای راهکار است. هر کدام تقصیر را بر گردن دیگری می‌اندازند و از قبول قصور طفره می‌روند.

یکی افشاگری و یکی هم رد می‌کند یکی شانه از زیر بار مسؤولیت خالی می‌کند اما یکی اصلا زیر بار مسولیت نمی رود.

به هر حال آنچه مسلم است اینکه هنوز حال و روز «کشف رود» وخیم است و باید دست به دست هم داد تا با عزمی جزم شاید بتوان نسخه‌ای برای این درد بی‌درمان پیچید.

هیاهو برای تجارتی پر سود

از اوایل ماه جاری که پرونده مافیای فاضلاب در «کشف رود» پایش به رسانه‌ها باز شد تا امروز دست کم چندین گزارش و خبر در این قالب منعکس شد تا شاید این بار به نتیجه برسد.

در این هیاهو از یکسو نسبت به تخلیه بی‌سر و صدای روزانه ۳۰۰ تا ۶۰۰ تانکر فاضلاب خام در کشف رود پرده برداشته شد و از سوی دیگر پدیده مافیای فاضلاب نیز افشا گردید. پدیده‌ای که در قالب آن متأسفانه عده‌ای سودجو با فاضلاب تصفیه شده جاری در کشف رود دست به تجارتی پرسود زده اند.

این ماجرا طی روزهای اخیر آنقدر جنجالی شد که منجر به کشف ابعاد تازه فساد از مافیای فاضلاب کشف‌رود نیز شد. به گونه‌ای که نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی مدعی شد در حال حاضر بهره‌برداری شخصی و نگاه منفعت طلبانه شخصی باعث شده، رفع این مسأله با برخوردهایی همراه با فساد مواجه شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از خلف وعده دولت برای تأمین اعتبار مورد نیاز نجات کشف رود همچنین صراحتا اعلام کرد دولت نیز در این زمینه کوتاهی کرده است.

 ۱۰ کیلومتر مسیر مشکل ساز

گزارشگر ما روز گذشته در ادامه واکاوی این موضوع به سراغ دبیر کارگروه نجات کشف رود می‌رود.

علیمیرزایی در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: با اقداماتی که طی سالیان گذشته برای نجات کشف رود انجام شده تنها ۱۰ کیلومتر از مسیر این رودخانه هنوز مشکل ساز باقی مانده است.

وی مقصریابی دستگاهها برای وضعیت کشف رود را ادعایی غیر منصفانه می‌خواند و می‌افزاید: بارها به شهرک‌های صنعتی و شهرداری مشهد که فاضلاب خام را روانه رودخانه می‌کنند تذکر داده‌ایم اما هنوز اقدامی انجام نشده است.

او با بیان اینکه آب منطقه‌ای نمی‌تواند سرازیر شدن فاضلاب خام شهرک‌های صنعتی و تخلیه تانکرهای فاضلاب شهرداری به کشف رود را نظاره گر باشد و بی تفاوت بماند اظهار می‌دارد: این در حالی است که شهرک‌های صنعتی و شهرداری باید تصفیه خانه بسازند.

به گفته وی از زمانی که شرکت آب منطقه‌ای مانع تخلیه تانکرهای شهرداری شد اوضاع نه تنها بهتر نشده بلکه با تخلیه فاضلاب این تانکر در مناطق مسکونی وضعیت وخیم‌تر شده است.

وی می‌گوید: رفع کامل این مشکل عزم جزم همه دستگاه‌ها را برای رفع مشکل می‌طلبد.

این مقام مسوول در عین حال این اطمینان خاطر را می‌دهد که هم اکنون به هیچ عنوان صیفی جات با فاضلاب کشف رود کشت نمی‌شود.

علیمیرزایی با بیان اینکه کشف رود طی ۱۵ سال با بدترین مسایل زیست محیطی دست و پنجه نرم کرده است می‌افزاید: این در حالی است که طی ۵/۱ سال گذشته از ۷۶ کیلومتر مسیر نگران کننده کشف رود ۶۴ کیلومتر کاملا پاکسازی شده است و هیچگونه امکان برداشت فاضلاب از مسیر پاکسازی شده وجود ندارد.

دبیر کارگروه نجات کشف رود در پایان از رایزنی برای اجرای خط انتقال فاضلاب تصفیه خانه اولنگ با خودیاری کشاورزان منطقه خبر می‌دهد و اظهار می‌دارد: در صورت اجرای این خط انتقال نه تنها کشاورزان منطقه به مطالبه حق ابه می‌رسند بلکه دیگر امکان مخلوط شدن فاضلاب خام با فاضلاب تصفیه شده فراهم نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.