مشهد- مسؤول اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در خصوص وضعیت قاچاق دام در استان به قدس آنلاین گفت: آمار کشفیات قاچاق از ابتدای امسال تا پایان آذرماه هشت هزار و ۱۹ رأس شامل گوسفند، بز، گاو و شتر بوده است.

قاچاق گوسفند در خراسان رضوی افزایش یافت

مسعود ابراهیمی، آمار قاچاق دام سنگین و سبک در استان در سال گذشته را نیز ۳۹۴ رأس گاو، چهار هزار و ۴۰۳ رأس گوسفند و ۴۳۳ رأس بز اعلام کرد و افزود: این آمار از ابتدای سال جاری تا آذر ماه نیز در استان به تفکیک ۲۳۷ رأس گاو، هفت هزار و ۴۷۶ رأس گوسفند ،۲۸۶ رأس بز و ۲۰ نفر شتر است.

صفر؛ آمار قاچاق دام استان به خارج از کشور

وی در خصوص قاچاق دام از خراسان رضوی به خارج از کشور از جمله افغانستان گفت: خروجی دام قاچاق  به خارج از کشور نداریم و آمار آن صفر است، به عبارت دیگر خروج دام به صورت قاچاق از طریق مرزهای استان از جمله سرخس، دوغارون، لطف آباد و باجگیران نداریم و آنچه هست بیشتر قاچاق دام از داخل استان به دیگر استان‌های کشور و از دیگر نقاط کشور به داخل خراسان رضوی است.

وی درباره روند افزایش یا کاهش قاچاق دام سبک و سنگین در خراسان رضوی تصریح کرد: در مقایسه آمار کشفیات قاچاق دام در سال گذشته با ۹ ماهه امسال، قاچاق گاو و بز کاهش و در مقابل قاچاق گوسفند هزار عدد افزایش داشته است.

ابراهیمی در خصوص دلایل افزایش قاچاق گوسفند در سال جاری یادآور شد: هر چند افزایش هزار رأس چندان زیاد نیست، با این حال عده‌ای سودجو بدون طی اخذ مجوزهای دامپزشکی که داشتن آن به مفهوم سلامت دام است، باعث اشاعه بیماری‌های دامی بخصوص انواع مشترک بین انسان و دام می‌شوند که البته دامپزشکی نسبت به این مسأله از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و با افزایش گشت‌های مشترک، کشف قاچاق دام را رصد و با آن برخورد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عمده قاچاق دام به شکل انجام تخلفاتی مانند حمل و نقل غیر مجاز و خارج از رصد دامپزشکی است که در صورت کشف  متخلفین جریمه می‌شوند، گفت: در سامانه قرنطینه دامپزشکی تمام مجوزهای آن به صورت آنلاین انجام می‌شود که این سامانه در آینده نزدیک به سامانه شبکه نیروی انتظامی متصل می‌شود و از طریق آن امکان رصد خودروهای حمل دام در جاده‌ها برای دامپزشکی مهیا می‌شود و می‌توان نظارت قوی تری داشت.

مسؤول اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تأکید کرد، از استان قاچاق دام به افغانستان انجام نمی‌شود.

تأثیر قاچاق دام بر نرخ گوشت در بازار

ابراهیمی درباره تأثیر قاچاق دام بر نرخ گوشت در بازار خاطر نشان کرد: این قاچاق تأثیر زیادی بر نرخ گوشت ندارد، زیرا اول اینکه عدد آن خیلی زیاد نیست، ضمن اینکه این دام‌ها به خارج از کشور نمی‌رود، بلکه مقصد آن داخل کشور است و خیلی از این افراد به خود زحمت طی مراحل قانونی برای خروج دام از استان را نمی‌دهندو غیر مجاز هستند.

وی درباره تبعات حضور دام قاچاق در بازار و گزارش‌هایی مبنی بر شیوع بیماری در استان به دنبال این اقدام غیر قانونی اذعان داشت: به دنبال تردد غیر مجاز دام سبک و سنگین از سایر استان‌ها به خراسان رضوی، گزارش‌هایی از جمله شیوع تب برفکی و یکسری بیماری‌های مشترک دام انسان در استان داشتیم.

ابراهیمی تأکید کرد: تمام بیماری‌های مسری و واگیردار در صورت نداشتن مجوز از دامپزشکی و طی مراحل قانونی و قابل کنترل، بر سلامت گوشت تأثیرگذار خواهد بود و مصرف گوشتی خارج از این چرخه مورد تأیید دامپزشکی نیست و باعث انتقال بیماری می‌شود.

وی با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو در تابستان سال گذشته  از طریق دام سبک فاقد مجوز در استان اظهار داشت:در سال جاری نیز استان با کانون‌هایی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مواجه بود که در اثر همین ترددهای غیرمجاز دام در استان ایجاد شده بود.

ابراهیمی به مردم توصیه کرد: گوشت مورد نیاز خود را از طریق مراکز تحت پوشش دامپزشکی خریداری کنند، زیرا عرضه هرگونه گوشت دام خارج از این چرخه مورد تأیید نیست و خرید دام زنده و کشتار آن در معابر باعث انتقال بیماری مشترک بین انسان و دام می‌شود.

وی درباره روند افزایش یا کاهش خرید دام زنده و کشتار در معابر از سوی مرد در استان یادآور شد:نه تنها افزایشی نداشته است، بلکه به دلیل ارتقای سطح آگاهی مردم این موضوع کاهش یافته است.

وی بیشترین شهرستانی را که قاچاق دام در آن انجام می‌شود، سبزوار و تربت حیدریه اعلام کرد و گفت:حجم کشفیات قاچاق دام در این دو شهرستان  به مراتب بیش از سایر شهرستان‌های استان است که دلایل آن می‌تواند دارا بودن دام بیشتر و قرار داشتن در مسیر تردد سایر استان‌ها دانست.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.