مشهد- نشست سطح زمین ناشی از افت منابع آب‌های زیرزمینی در بخش‌هایی از دشت‌های خراسان نظیر دشت نیشابور به طور محسوس مشاهده می‌شود به گونه ای که بررسی نقشه ۳۰ ساله این دشت نیز از افت ۵۰ تا ۶۰ متری سطح آب در آن خبر می‌دهد.

سفره‌های زیر زمینی در دشت نیشابور خالی از حیات می شوند

قدس آنلاین- رضا طلبی: کارشناسان بر ضرورت کنترل روند برداشت آب‌های زیرزمینی در این دشت تاکید کرده و هشدار داده اند، اگر روند برداشت ادامه یابد و کنترل نشود و تصمیمات جدی برای دشت‌هایی نظیر دشت نیشابور به مشهد اتخاذ نگردد، مخاطرات زیادی در صف انتظار خواهند بود.

دشت نیشابور تخلیه شد

نماینده نیشابور در این زمینه می‌گوید: مشکل اساسی دشت نیشابور تخلیه سفره‌های آب زیر زمینی آن است.

حمید گرمابی با اشاره به این مطلب که برای مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی نباید به نگرانی‌ها دامن زد بلکه با افزایش آگاهی‌ها در ارکان جامعه و مطالعات، تصمیمات کارشناسی اتخاذ و بحران‌ها را مدیریت کرد، در ادامه به قدس آنلاین می‌افزاید: بر اثر کم ابی سفره‌های این دشت در اعماق زیاد خالی شده اند اما اینکه مشکل در چه سطحی است و باید چه تدابیری اندیشیده شود حتما نیاز به یک کار تحقیقاتی قوی و منظم است تا برمبنای نتایج حاصل از آن تدابیری اتخاذ گردد.

وی با بیان اینکه ارائه دیدگاه بدون اطلاعات کامل، نقشه راه‌های اشتباه را برای جامعه ترسیم می‌کند تصریح می‌کند: نیاز است که یک تحقیق جامع و کامل و بر مبنای نظریات علمی و تخصص‌های مختلف همچون زمین شناسی و  آب انجام شود و با ارائه یک کار پژوهشی قوی، تصمیمات جدی و راهکارهای لازم را برای شناسایی این مخاطرات و محدوده‌های خطر گرفته شود زیرا ارائه نظر بر مبنای حدس و گمان وضعیت دشت را از این بدتر خواهد کرد.

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس اظهار داشت: استانداری، سازمان زمین شناسی و سایر سازمان‌های متولی باید این تیم تحقیقاتی را تشکیل و پیگیری نمایند. من به عنوان نماینده این هشدار را از طریق رسانه‌های مختلف گوشزد کرده ام ولی اینکه مسوولان چقدر پیگیر موضوع هستند باید پاسخگو باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز می‌گوید: حفظ آب و خاک باید به یک فرهنگ ملی تبدیل شود زیرا خطر کمبود آب به شدت کشور را تهدید می‌کند.

عبدالله حاتمیان می‌افزاید: مجلس در سال ۹۰، با تصویب یک قانون مجوزی برای حفر چاه ارائه کرد و برخی با سوء استفاده ازاین قانون نزدیک به ۱۰۰ هزار چاه غیر مجاز در کشور حفر کردند اگرچه شرکت آب منطقه ای به صورت جدی پیگیر این موضوع است و ان رادنبال می‌کند اما از تأثیر این چاه‌های غیر مجاز در کمبود آب‌های زیرزمینی و مواردی نظیر دشت نیشابور نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

وی تصریح می‌کند: آب سفره‌های زیر زمینی از طریق حفر چاه‌های غیر مجاز از زمین کشیده شدند و سفره آب در شرایط کنونی خالی شده و در این حالت سنگ‌ها حالت پوکی به خود گرفته و ریزش می‌کنند که این ریزش باعث ایجاد حفره و شکاف در دشت‌ها می‌شود و نشست آنها را نتیجه می‌دهد. که بعضی از این شکاف‌ها آن طور عمیق هستند که تعداد زیادی از افراد یا اشیاء را در خود جای می‌دهند.

حاتمیان با بیان این نکته که بعد از این هم هرچه بارندگی اتفاق بیفتد این سفره‌ها قابلیت تجدید پذیری را ندارند، اظهار می‌دارد: متأسفانه آبخیزداری و ذخیره آب‌های باران را رها کرده‌ایم، از طرفی دامداران در زمین گل ولای مراتع را دچار کوبیدگی می‌کنند و فرصت رشد گیاه را از مراتع می‌گیرند و به تعبیری بیابان و دشت زدایی را ترویج می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه تعارف در اجرای قانون باید برداشته شود، تصریح می‌کند: مسؤولان و متولیان باید، شخم‌های عمود بر شیب را ممنوع کرده و چاه‌های غیرمجاز را مسدود کنند و به چاه‌های مجاز نیز منطبق با میزانی که در پروانه آنها ثبت شده است مجوز برداشت ارائه نمایند و موضوع کنتورهای هوشمند نیز دراین چاه‌ها جدی گرفته شود.

حاتمیان با اشاره به اینکه تداوم نشست زمین و ترک‌های حاصل از آن در دشت نیشابور ممکن است باعث بروز مشکل در خطوط ریلی این منطقه شود، ادامه می‌دهد: اطلاع رسانی در باره وضعیت این دشت و دشت‌های مشابه باید از طریق رسانه‌ها به مردم صورت بگیرد زیرا طبیعت انتقام گیر است و وقتی به او بی اعتنایی شود بدون تردید انتقام خواهد گرفت و بی‌آبی، بیکاری و حاشیه نشینی را به مردم تحمیل خواهد کرد ودر بدترین حالت تعداد زیادی را با خود به اعماق زمین خواهد برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.