مشهد- بیش از پنج سال است که آب شرب جمعیت ۱۸ هزار نفری شهرهای«بجستان» و «یونسی» با گالن تأمین می‌شود و ساکنان این دو شهر روزانه با مراجعه به ایستگاه‌های تعیین شده، آب شرب مورد نیاز خانواده را برداشت و به ازای هر گالن۲۰ لیتری ۲۵۰ تومان پرداخت می کنند.

۱۸ هزار بجستانی با «گالن» آب مصرف می کنند/پر و بال مرغداری های بجستان چیده شد

قدس آنلاین-فاطمه معتمدی: نماینده شهرستان بجستان در شورای اسلامی خراسان رضوی با تأیید این مطلب اظهار داشت: آب شرب و کشاورزی در بعد کمی و کیفی اولین بحران شهرستان بجستان است.

امیر احمدی با اشاره به اینکه آب در شهر بجستان و یونسی مشکلات خاص خودش را دارد، اضافه کرد: اکنون سال‌هاست ساکنان این دو شهر آب شرب خود را در را با گالن تأمین می‌کنند و پیگیری‌های انجام شده برای رفع این مشکل نتیجه‌ای نداشته است.

وی تصریح کرد: البته در جلسه اخیر شورای اسلامی استان با حضور مدیرعامل آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی، مشکل دوباره مطرح شد که وی اظهار داشت به محض تأمین اعتبار اقدام‌های لازم برای بهبود کیفیت آب شهرهای بجستان و یونسی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به قول مدیر عامل آب منطقه‌ای برای بهبود کیفیت آب در بجستان و یونسی خاطرنشان کرد: وقتی پای تأمین اعتبار در میان است، معلوم نیست چه زمانی وعده وی در خصوص رفع مشکل آب شرب این دو شهر حل شود.

نابودی ۲۸۰ رشته قنات

عضو شورای اسلامی شهرستان بجستان ادامه داد:بخش مرکزی شهرستان نیز با مشکل کمبود آب مواجه است، با این توضیح که از ۴۰۰ رشته قنات و چشمه به دلیل خشکسالی‌های ۱۵ ساله در حال حاضر تنها ۱۲۰ رشته فعال و ۲۸۰ رشته دیگر خشک شده است.

امیر احمدی یادآور شد: این در حالی است که همین تعداد قنات خشک شده تا قبل از این در تأمین آب شرب روستاهای بخش مرکزی شهرستان نقش فعالی داشته است.

وی با اشاره به سرمای اخیر تصریح کرد: بخش کشاورزی شهرستان بجستان در پی این سرما متحمل ۹۷۵ میلیارد رال  خسارت شده است.

کاهش تولید کشاورزی به نصف

امیر احمدی با بیان اینکه کشاورزی در بجستان به صورت سنتی است،گفت:در کنار ۱۵ سال خشکسالی پی در پی،مشکل کمبود آب و افت آب‌های زیرزمینی نیز با عملکرد شرکت آب و فاضلاب در پی نصب کنتورهای هوشمند سبب شده است تولید در حوزه کشاورزی به یک دوم کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه تا همین چند سال گذشته گندم و جو در سطح پنج هزار هکتار کشت می‌شد، گفت: در پی نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب و کمبود آب، در سال جاری کشت این دو محصول به هزار هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه تا قبل از این ساعت کار چاه‌های کشاورزی بخش بجستان هشت هزار و ۸۲۰ ساعت بود که اکنون با نصب کنتورهای هوشمند بر روی ۲۲۰ چاه موتور، این رقم به نصف کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: این مسأله کاهش تولید کشاورزی به یک دوم را به دنبال داشته و البته این مسأله سبب شده است اشتغال در بخش کشاورزی بشدت کاهش یابد و مردم روستا و شهربه دلیل نداشتن شغل به حاشیه کلانشهرهایی مانند مشهد مهاجرت کنند.

کاهش ۸۰ درصدی تولید انار

وی در بخش دیگر با اشاره به اینکه بجستان به خاطر محصول اناربه شهر یاقوت سرخ معروف بود، یادآور شد: اما سرمازدگی‌های چند ساله اخیر به این محصول خسارت زیادی وارد کرد و باغ‌های انار کف بر شد و اکنون وضعیت به گونه‌ای است که کشت آن ۸۰ درصد کاهش یافته است. در بخش زعفران هم شهرستان با همین مشکل مواجه است و اکنون کشت این محصول که خاستگاه آن در بجستان و تربت حیدریه بود، به دلیل تغییر اقلیم در شمال خراسان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه محصول پسته نیز در چند ساله اخیر با آفات زیادی مواجه شده است،گفت:سال گذشته در سفر استاندار خراسان رضوی به بجستان این مشکل مطرح شد و به سفارش ایشان مقرر شد گروهی از دانشگاه با حضور در شهرستان آفات پسته را بررسی کنند که هر چند این اقدام انجام شده، اما هنوز نتیجه آن اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه در مجموع شهرستان بجستان از لحاظ آب و خاک شور است،گفت:راه حل این است که برای آب شرب شهرستان از نقاط دور مانند ازغند در مسیر کاشمر و تربت حیدریه یا فردوس اقدام شود، زیرا شهرستان فاقد آب شیرین است، به طوری که شرکت آب با حفر چندین چاه هم نتوانسته آب شیرین استحصال کند.

مرغداری‌های ورشکسته

وی یادآور شد: هر چند شهرستان در حوزه تولید گوشت سفید در جایگاه چهارم استان قرار داشت، اما به دلیل نوسانات قمیت تمام شده، اکثر مرغداری‌ها ورشکسته شدند و از ۶۳ واحد در حال حاضر کمتر از ۱۰ واحد فعالند و در واقع قیمت مرغ دست چند نفر است که تعیین کننده نرخ در بازار هستند.

نماینده شهرستان بجستان در شورای اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه شهرستان تنها در صنعت سنگبری فعال است، افزود: بجستان فاقد صنعت پایه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.