جدیدترین داده های آماری از وضعیت نامناسب اقتصادی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به دلیل کمبود منابع مالی و نوسان قیمت نفت در بازارهای جهانی نشان از اتخاذ سیاست های ریاضتی شدید دارد .

شورای همکاری خلیج فارس سیاست های شدید ریاضتی را کلید زد

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از ایرنا؛ نشریه معتبر اقتصادی 'مید' با انتشار گزارشی ،با اشاره به اینکه کمبود منابع مالی به امری مهم برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تبدیل شده است ،نوشت : اعضای شورای همکاری خلیج فارس به شدیدتربن سیاست های ریاضتی روی آورده اند و چاره ای فراروی این کشورها به جز برداشت مالی از منابع ذخیره ارزی وجود ندارد که عربستان سعودی مصداق بارز آن است .
بر اساس گزارش موسسه های مالی بخش اعظم درآمدزایی اعضای شورای همکاری خلیج فارس به غیر از امارات متحده عربی بر محوریت نفت تکیه دارد و روند چالش برانگیز کمبود منابع مالی همچنان اعضای این شورا را تحت فشار قرار خواهد داد .
همزمان موسسه ضمانت سرمایه گذاری عربی با انتشار گزارشی در پایگاه رسمی خود به ادامه روند کسری بودجه کشورهای عربی در سال 2017 اشاره کرد و اعلام کرد: کشورهای عربی کسری بودجه 200 میلیارد دلاری را پشت سر گذاشته اند و میانگین درآمد سرانه برای هر یک از شهروندان به 7750 دلار رسیده است .این موسسه همچنین از افزایش 5.7 درصدی میانگین نرخ تورم در کشورهای عربی خبر داد.
پیشتر نیز شاخص ها آماری حکایت از آن داشت که اعتماد شهروندان کشورهای عربی از جمله کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس به حوزه اقتصادی کشورهای خود به دنبال تشدید بحران مالی و مشکلات ناشی از کسری بودجه ٬به حداقل رسیده است .
کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که شهروندان آن به زندگی های پرخرج خود در میان عرب ها شهرت دارند، امروزه بدنبال کاهش درآمدهای نفتی با مشکل جدی روبه رو شدند و سطح معیشت شهروندان روند نزولی داشته است. علاوه بر آن افزایش قیمت بنزین و کالاهای مصرفی نیز به عنوان یک عامل مهم سبب تشدید مشکلات شده است .
بر اساس آمار ارائه شده از سوی موسسه اقتصادی «کامکو» که یکی از نهادهای اقتصادی معتبر در حوزه جنوبی خلیج فارس است٬مبادلات تجاری کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال گذشته 22 درصد کاهش یافته و همزمان ضرر و زیان مستمر بورس اوراق بهادار در این کشورها لطمه های فراوانی را به سیستم اقتصادی آنها وارد کرده است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.