با تیره شدن روابط سئول – توکیو، ژاپن برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ سفیر خود را از کره‌جنوبی خارج کرد. این اقدام، اعتراضی به نصب مجسمه زنان "آسایشگر" در بوسان به یاد قربانیان دوران نظامی‌گری ژاپن محسوب می‌شود.

روابط ژاپن و کره‌جنوبی به پایین‌ترین سطح خود رسید

به گزارش "قدس آنلاین" به نقل از ایسنا؛ یاسوماسا ناگاماین، سفیر ژاپن سئول را ترک کرده است و پیش از او نیز سرکنسول ژاپن از این کشور خارج شد. همین اقدامات سطح روابط دوجانبه با کره‌جنوبی را به پایین‌ترین سطح رسانده که از زمان سفر رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به جزایر مورد مناقشه در سال ۲۰۱۲ بی‌سابقه بوده است. ‌

سفیر ژاپن پیش از خروج به خبرنگاران گفت که اقدام ماه گذشته در نصب مجسمه‌ای برنزی از زنان آسایشگر در دومین شهر بزرگ کره‌جنوبی "مایه تاسف" است.  

مجسمه جنجالی یادآور دوران نظامی‌گری ژاپن و سوءاستفاده از زنان سایر کشورها از جمله کره‌جنوبی، چین، فیلیپین، اندونزی و تایوان به عنوان برده‌ جنسی است. سئول و توکیو نهایتا دسامبر ۲۰۱۵ توافق کردند تا به قربانیان این سوءاستفاده جنسی در دوران جنگ جهانی دوم غرامت پرداخت شود.

این مجسمه برنزی زنی را نشان می‎دهد که با پای برهنه روی صندلی نشسته است. گفته می‌شود که ۳۷ مجسمه دیگر در نقاط مختلف کره جنوبی، از جمله در مجاورت سفارت ژاپن در سئول، نصب شده است. در حالی که بازماندگان با گذشت زمان مسن‌تر شده و به تدریج می‌میرند، تنش‎ها بر سر این موضوع هر ساله افزایش می‎یابد. حدود ۴۶ تن از قربانیان در کره‌جنوبی هنوز زنده‌اند.

طبق این توافق، ژاپن متعهد شد تا هزینه یک بنیاد مستقر در سئول را که برای حمایت از قربانیان بود، ‌ تامین کند. در قبال آن، کره‌جنوبی هم باید دست از سرزنش ژاپن درباره این مساله بر می‌داشت. با این حال، توافق مذکور نتوانست از بار روانی تجاوز ژاپن بکاهد. این توافق هنوز هم مورد انتقاد کره‌ای‌ها است چرا که به گفته معترضان، این توافق با رضایت قربانیان حاصل نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.