قزوین - مصرف سوخت مازوت در واحدهای سیزده گانه نیروگاه شهید رجایی از ابتدای سال جاری تاکنون با کاهش چشمگیر به میزان پنج درصد رسیده است.

مصرف سوخت مازوت در نیروگاه قزوین ۵ درصد کاهش یافت

بگزارش خبرنگارقدس آنلاین،علی فرهور، مدیر عامل نیروگاه با حضور در جمع خبرنگاران رسانه ها در استان قزوین گفت: با کاهش۲۱۰ درصدی مصرف سوخت مازوت نسبت به سال ۹۳، هم اکنون ۸۸ درصد از سوخت نیروگاه از نوع گاز طبیعی است که این تغییر رژیم سوختی، با کاهش چشمگیر آلودگی همراه بوده است.

علی فرهور در ادامه اظهار داشت: نیروگاه شهید رجایی شامل ۱ نیروگاه بخاری با مجموع ۴ واحد به قدرت نامی هرواحدآن ۲۵۰ مگاوات و نیروگاه سیکل ترکیبی با ۶ واحد گازی به ظرفیت نامی ۴/۱۲۳ مگاوات و ۳ واحد بخاری ترکیبی به قدرت اسمی هرواحدآن ۱۰۰ مگاوات، سالانه حدود ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق تولید می کند.

وی افزود: برای تولید حدود ۱۲ میلیارد کیلوات ساعت انرژی برق، سالانه به حدود ۳ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی نیازمندیم.

مدیرعامل نیروگاه یادآورشد: سوخت اول واحدهای نیروگاه بخار از نوع گاز طبیعی و سوخت دوم آن از نوع مازوت است و در واحدهای گازی نیروگاه سیکل ترکیبی، سوخت اول از نوع گاز طبیعی و سوخت دوم آن گازوییل است؛ این درحالی است که واحدهای بخاری نیروگاه سیکل ترکیبی بدون استفاده از سوخت فسیلی، تنها با استفاده از انرژی گرمایی حاصل از  احتراق در واحدهای گازی، به تولید برق می پردازند.

علی فرهور تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، با اختصاص بیشتر گاز طبیعی به نیروگاه، بیش از ۲ هزار و ۲۷۸ میلیون مترمکعب گاز طبیعی از سوی واحدهای نیروگاه استفاده شده است که این میزان برابر ۸۸ درصد سوخت مصرفی است که با ادامه ی این روند، پیش بینی می شود میزان مصرف سوخت گاز تا پایان امسال در نیروگاه به ۹۰ درصد برسد.

علی فرهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارزش ریالی انواع سوخت مصرفی در نیروگاه شهید رجایی گفت: بهای انواع حامل های انرژی مصرفی در نیروگاه ها و صنایع، حاکی از مقرون به صرفه بودن استفاده از سوخت گاز طبیعی است، به طوری که هزینه هر متر مکعب گاز طبیعی، یک لیتر گازوییل و یک لیتر مازوت، به ترتیب ۷۰۰، ۳۶۰۰ و ۱۳۰۰ ریال است. بنابراین با ملاحظه تفاوت قیمت انواع سوخت در صنایع می توان دریافت، بهای گاز طبیعی حدود نصف قیمت مازوت است که این حقیقت، ما را بر آن می دارد تا با نگاهی اقتصادی، سوخت مازوت را آخرین سوخت مصرفی واحدهای نیروگاه بخار در نظر بگیریم، چراکه علاوه بر عدم صرفه اقتصادی در استفاده از سوخت مازوت، این نوع سوخت موجب استهلاک زودهنگام تجهیزات و قطعات واحدها می شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.