محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا از وی خواسته است تا از جابه‌جایی سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس خودداری کند.

عباس خطاب به ترامپ: سفارت امریکا را جابه‌جا نکنید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پرس تی وی، ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش بارها تأکید کرده بود در صورت پیروزی در انتخابات در انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس که فلسطینیان آن را پایتخت آینده کشور فلسطین می‌دانند، تردید نخواهد کرد. این تصمیم جنجال‌برانگیز خشم فلسطینیان را در برداشته است.

خبرگزاری رسمی فلسطین، وفا،  دوشنبه (۲۰ دی ۹۵) گزارش داد عباس در این نامه هشدار داده است چنین اقدامی «می‌تواند بر روند صلح و راه‌حل دو کشور و همچنین ثبات و امنیت سراسر منطقه تأثیرات فاجعه باری به همراه داشته باشد.»

این گزارش افزود عباس همچنین با ارسال نامه‌هایی به رهبران چین، روسیه و اتحادیه اروپا از آن‌ها خواسته است تا «نهایت تلاش» خود را برای جلوگیری از چنین اقدامی به‌کارگیرند.

عباس همچنین جمعه در یک سخنرانی هشدار داد: «هر اظهارنظر و موضع‌گیری که وضعیت بیت‌المقدس را برهم زده و یا تغییر دهد عبور از خط قرمز ماست و هرگز آن را نخواهیم پذیرفت.»

سازمان آزادی‌بخش فلسطین (PLO) نیز ضمن هشدار به امریکا دربارۀ انتقال سفارت این کشور به بیت‌المقدس تصریح کرد در صورت اتخاذ چنین اقدامی تمامی سفارتخانه‌های امریکا در جهان عرب به دلیل خشم اعراب تعطیل خواهند شدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیستی (سمت راست) و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا در دیداری در برج ترامپ در نیویورک (۵ مهر ۹۵)

سناتورهای جمهوری‌خواه تد کروز، مارکو روبیکو و دین هلر سه‌شنبه گذشته طرح به‌اصطلاح رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر اشغالی را مطرح کردند.

در دو دهۀ گذشته  اقدامات مشابه‌ای از سوی اکثریت جمهوری‌خواهان مطرح‌شده است اما این بار چنین تصمیمی از حمایت رئیس‌جمهور منتخب امریکا برخوردار است.

ترامپ قبل از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت این رژیم به رسمیت خواهد شناخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.