قم- استان قم به دلیل برخورداری از بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) و قرار گرفتن در مسیر عبور ۱۷ استان و هشت راه مواصلاتی کشور همه‌ساله بیش از ۷۰ میلیون تردد خودرو در محورهای مواصلاتی خود را تجربه می‌کند.

«قم» نگین جهانگردی مذهبی ایران

به گزارش قدس آنلاین، حضور مقامات عالی‌رتبه نظام در قم که به‌منظور دیدار با مراجع تقلید و عالمان برجسته به این شهر سفر می‌کنند و همچنین میلیون‌ها دلداده و ارادتمند خاندان اهل‌بیت(ع) به حساسیت و جایگاه این استان و شهر نسبت به سایر مناطق کشور افزوده است.

استان قم درگذشته به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه ابریشم دارای اهمیت ارتباطی فراوانی بوده است و امروز هم به برکت وجود اماکن مذهبی همچون حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران موردتوجه مسافران از نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای مسلمان دیگر قرارگرفته است.

از همین رو سالانه ۲۰میلیون مسافر در ایام تعطیل سال  مخصوصاً تعطیلات نوروز به این استان سفر می‌کنند تا به زیارت این دو مکان مقدس مشرف شوند

در استان قم بیش از ۳۱۷ مورد تاریخی و مذهبی به ثبت رسیده که به لحاظ جهانگردی مذهبی دارای پتانسیل و جایگاه ویژه‌ای است.

ترویج فرهنگ اهل‌بیت(ع)

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) بابیان اینکه احداث و ایجاد مجتمع‌های نمونه گردشگری استان قم می‌تواند معارف اهل‌بیت را منتقل کنند معتقد است: مجتمع‌ها می‌توانند با توزیع بسته‌های فرهنگی به زبان‌های مختلف معارف مکتب اهل‌بیت(ع) را ترویج دهند.

در استان قم بیش از ۳۱۷ مورد تاریخی و مذهبی به ثبت رسیده که به لحاظ جهانگردی مذهبی دارای پتانسیل و جایگاه ویژه‌ای استحجت‌الاسلام علیرضا ایمانی مقدم بیان می‌کند: استان قم محور مواصلاتی ۱۷ استان است که باید با ایجاد بسترهای مطلوب در بین زائران در راستای نشر معارف اهل‌بیت(ع) قدم برداریم.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با انجمن صنفی گردشگری استان قم ادامه می‌دهد: این مجمع یک هزار و ۷۰۰ عنوان کتاب را به ۵۶ زبان زنده دنیا تدوین کرده است که می‌تواند این کتاب‌ها را در اختیار مجتمع‌های گردشگری قرار دهد و ایستگاه‌های مطالعه توریسم عمومی و مذهبی در تأسیسات گردشگری راه‌اندازی شود.

حرم مطهر مقصد توریست‌های خارجی

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری قم بابیان اینکه سالانه پنج میلیون و ۵۰۰ نفر توریست و مسافر از کشورهای مختلف وارد ایران می‌شوند بیان می‌کند: بیش از نیمی از این مسافران زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) را در برنامه خوددارند.

عیسی رضایی با اشاره به اینکه حضور توریست درقم گردش اقتصادی استان را رونق می‌بخشند یادآور می‌شود: گردشگری به‌عنوان بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا به شمار می‌رود چراکه این صنعت به‌عنوان منبع اصلی درآمد ، اشتغال، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختارهای زیر بنایی به‌حساب می‌رود. .

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت طلاب غیر ایرانی برای معرفی اماکن زیارتی و گردشگری استان بهره ببریم ادامه می‌دهد: در این استان از ملیت‌های مختلف مشغول به تحصیل در حوزه‌های علمیه هستند که هرکدام به‌عنوان مبلغان و سفیرانی هستند که می‌توانند در کنار ترویج فرهنگ مذهبی ایران در کشورشان، زمینه حضور گردشگران را در این استان فراهم سازند.

رضایی به توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این استان اشاره‌کرده و می‌گوید: با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ساخت‌وساز واحدهای اقامتی و پذیرایی باید ضمن رفع نیازهای گردشگران آنان را ترغیب و جذب کرد.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تخت‌های اقامتی استان قم در اختیار توریست‌های خارجی است بیان می‌کند: در این استان تعداد ۱۰ هزار تخت اقامتی در اختیارداریم.

وی بابیان اینکه بیشترین توریست‌هایی که به قم سفر می‌کنند عراقی هستند گفت: به علت اینکه مقصد اول زائران عراقی به شهر مقدس قم است ازاین‌رو طرح ساماندهی زائران غیر ایرانی در دستور کار قرار دارد.

قم مقصد گردشگران عراقی

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم بابیان اینکه هرسال حدود ۲ میلیون زائر غیر ایرانی به این شهر سفر می‌کنند می‌افزاید: حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن از این تعداد زائر تبعه کشور عراق هستند.

یونس عالی پور بابیان این‌که شهر قم باوجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران، مراجع بزرگوار تقلید، علما و بقاع متبرک امامزادگان ظرفیت‌های زیادی دارد یادآور می‌شود: متأسفانه زیرساخت‌های این شهر متناسب با همه زائران نیست و باید به سمت احداث مراکز تفریحی بیشتری در این شهر باشیم.
وی تبیین فرهنگ علوی و فاطمی را مهم‌ترین رسالت معاونت زائران استانداری قم عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد:  رسالت مهم این معاونت در کنار هماهنگی با سایر دستگاه‌های اجرایی برای خدمت‌رسانی به زائران، تبیین فرهنگ ناب اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است.

وی از صنعت گردشگری و گردشگری زیارتی به‌عنوان یکی از راهکارهای مهم توسعه اقتصادی استان قم یادکرده و می‌افزاید: بسیاری از مردم کشور از اماکن تاریخی و گردشگری قم بی‌اطلاع هستند و قصد داریم زائران و مسافرانی که به این استان سفر می‌کنند در کنار زیارت بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س)، از ظرفیت‌های مهم قم برای تبلیغ دین اسلام و تبیین فرهنگ اهل‌بیت(ع) استفاده کنیم.

عالی پور ادامه می‌دهد: افرادی که به هر نیتی به قم سفر می‌کنند باید آن‌ها را به حرم حضرت معصومه(س) وصل کنیم و اگر بتوانیم این کار مهم را انجام دهیم در معرفی اهل‌بیت و فرهنگ اهل‌بیت و گرایش هرچه بیشتر گردشگران به دین گام بزرگی را برداشته‌ایم.

وی می‌افزاید: چشم‌انداز معاونت هماهنگی امور زائران استانداری قم بر آشنایی هرچه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی با معارف غنی و انسان‌ساز اهل‌بیت(ع) است و علاوه بر رفع کمبودهای زائران باید در مسیر گرایش آن‌ها به دین اسلام گام‌های اساسی را برداریم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.