نخست‌وزیر ارمنستان در دیدار با سفیر ترکمنستان در این کشور از طرح انتقال گاز ترکمنستان به ارمنستان از طریق ایران استقبال کرد.

ارمنستان به دنبال دریافت گاز ترکمنستان از طریق ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ماسیس‌ پست، کارن کاراپتیان نخست‌وزیر ارمنستان در دیدار با سفرای ایران و ترکمنستان در این کشور از طرح انتقال گاز ترکمنستان به ارمنستان از خاک ایران استقبال کرد.

نخست‌وزیر ارمنستان در این دیدار اعلام کرد: سطوح بالای روابط ترکمنستان و ایران این امکان را ایجاد می‌کند تا روابط سه جانبه ایران، ترکمنستان و ارمنستان گسترش یابد.

وی در این دیدار اعلام کرد: ما تمایل داریم تا روابط اقتصادی سه‌جانبه ایران، ارمنستان و ترکمنستان عمیق‌تر شود. ما ظرفیت افزایش مبادلات کالاهای اساسی را بین سه کشور داریم و این مسئله می‌تواند زمینه را برای گسترش مناسبات سه‌جانبه فراهم کند.

دولت ارمنستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: در این نشست مقامات سه کشور بر گسترش همکاری‌های سه‌جانبه در حوزه انرژی متمرکز شدند.

سید کاظم سجادی سفیر ایران در ارمنستان و همچنین محمد نیازماشالوف سفیر ترکمنستان در ارمنستان از تمایل کشورهای متبوع خود برای گسترش همکاری‌ با ارمنستان تأکید کردند.

در دهه 1990 میلادی ترکمنستان اصلی‌ترین تأمین‌کننده گاز ارمنستان بود تا اینکه ارمنستان قرارداد بلندمدتی را با شرکت گازپروم روسیه برای واردات گاز از این کشور به امضا رساند.

هم‌اکنون روسیه 80 درصد گاز مورد ارمنستان را تأمین می‌کند. مابقی گاز مورد نیاز ارمنستان نیز از ایران تأمین می‌شود.

سال گذشته میلادی ارمنستان از برنامه خود برای افزایش واردات گاز از ایران خبر داد.

در دسامبر سال گذشته نیز رئیس‌جمهور ایران در سفر خود به ایروان در دیدار با همتای ارمنی خود توافق کرد تا صادرات گاز ایران به ارمنستان افزایش یابد.

روحانی همچنین از نقش‌آفرینی ایران به عنوان واسط ترانزیت برای انتقال گاز ترکمنستان به ارمنستان از خاک ایران اعلام آمادگی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.