کرج- با وجود اینکه طرح پاکسازی و جمع آوری معتادان متجاهر و همچنین متدکیان معتاد در زمره اقدامات مستمر نیروهای انتظامی و حتی شهرداری قرار دارد اما ازدیاد جمعیت این قشر بیمار در جامعه نگرانی های بسیاری را برای شهروندان البرز نشین به همراه دارد.

معتادان متجاهر امنیت روانی شهروندان را به مخاطره می اندازند

به گزارش قدس آنلاین، منطقه حصار، ملک اباد، کلانشهر کرج و مناطق مختلف ساوجبلاغ ازجمله نقاطی است که با وجود طرح های مختلف پاکسازی شاهد که چهره آرامی به خود گرفته است اما از حیث چهره های افراد پاک نشده است.

نیازمند تصمیم گیری سریع

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری البرز  در خصوص وضعیت منطقه ملک آباد که تعددچهره های معتاد در آن موجب به خوردن امنیت روانی شهروندان شده است می گوید: باید تصمیمات آنی و اصولی گرفته شود.

فتح الله حقیقی می افزاید: این منطقه جایگاه و مخفیگاه بسیار بدی برای افراد معتاد شده و مشکلات بسیاری برای منطقه به وجود آورده است.
وی یادآور می شود: شب ها تعداد معتادان بیشتر از روزها در این منطقه نمود پیدا می کند و نیاز است که سریعتر برای ساماندهی و جمع آوری آنان تصمیماتی اخذ شود.
حقیقی با تاکید بر اینکه معتادان در منطقه ملک آباد باید سریعتر جمع آوری شوند، گفت: اردوگاه ماده ۱۶ باید به صورت جدی پیگیری شود و اردوگاه وسیع تری باید ایجاد شود که در جلسه شورای هماهنگی تمهیداتی لازم برای این موضوع اخذ خواهد شد.

جدیت بیشتری لازم است

سرپرست معاونت استانداری البرز و فرمانداری ویژه کرج نیز با اشاره به این موضوع که عرصه مبارزه با مواد مخدر، یکی از مهمترین حوزه های مقابله با آسیب های اجتماعی  است بیان می کند: باید دستگاه های عضو کمیته مبارزه با مواد مخدر در این خصوص با جدیت بیشتر نسبت به اجرای وظایف خود عمل کنند.

علی قنبرزمانی با بیان اینکه پاکسازی مکان های فروش مواد مخدر و تردد معتادان با اولویت خط چهار حصار در کرج اجرا می شود بیان می کند: در سیاست های کلان برنامه ششم توسعه برای مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد سالانه ۵ درصد موفقیت را پیش بینی شده و این امر، وظیفه و مسئولیت مدیران مربوطه را برای برنامه ریزی ها در مقابله با اعتیاد و مواد مخدر را دوچندان می کند.

وی با بیان اینکه طرح پاکسازی با همکاری شهرداری، نیروی انتظامی و دادستانی و دستگاه های خدمات رسان نظیر ادارات آب و برق اجرایی خواهد شد ادامه می دهد: اجرای طرح های فرهنگی پیشگیری از اعتیاد در محله های اولویت دار از نظر میزان آسیب دیدگی اجتماعی، مسیر حرکت به سوی جامعه ای عاری از اعتیاد نیز مد نظر قرار گرفته است .

مراکز ترک اعتیاد نیاز به کیفی سازی دارد

کارشناس درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر البرز گفت:هم اکنون ۱۲۱ مرکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد مجوز دار در استان فعال است.

دکتر فریبرز احمدی با بیان اینکه ظرفیت هر کدام از این کمپ ها حدود ۴۰ نفر است ادامه داد: در این مراکز افراد به صورت داوطلبانه مراجعه و حدود یک ماه در آنجا اقامت و خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند.

احمدی گفت:۲۰۰ مرکز درمان سرپایی نیز در استان فعال که در این مراکز خدمات دارویی و روان شناسی به معتادان ارایه می شود.

وی با بیان اینکه استان البرز نیازمند به اقدامات متعدد در ابعاد پیشگیری ، درمان و کاهش آسیب ها دارد اظهار داشت:با توجه به وجود معتادان متجاهر در استان اقداماتی از قبیل راه اندازی مرکز موضوع ماده ۱۶ که با حمایت استاتدار زمینی جهت احداث مرکزی استاندار اختصاص یافته که با همکاری دبیرخانه ماده ۱۶ به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

کارشناس درمان شورای مبارزه با مواد مخدر البرز گفت:هم اکنون یک مرکز موضوع ماده ۱۶ در کل استان با ظرفیت ۱۲۰ نفر فعال است.

احمدی افزود:سه سرپناه شبانه با ظرفیت ۳۰ الی ۴۰ نفر و دو گرمخانه نیز در استان به منظور خدمات رسانی به این افراد وجود دارد.

وی ادامه داد:از نظر تعداد مراکز البرز در وضعیت خوبی قرار دارد اما از نظر کیفی نیاز شدیدی به ارتقای کیفیت خدمات در این مراکز داریم.

معتاد مجرم نیست

رئیس پلیس استان البرز نیز با بیان اینکه معتاد درجامعه مجرم نیست و برخورد های قهری این مشکل را حل نمی کند بیان کرد:  مصرف مواد مخدر برای برخی از افراد مبتلا به اعتیاد جرم محسوب می شود.

سردار بخشعلی کامرانی صالح افزود: در این خصوص دو نظریه وجود دارد که برخی معتادان را مجرم و برخی دیگر نیز بیمار تلقی می کنند.
وی اضافه کرد: برخی معتادان را مجرم تلقی می کنند به این دلیل که فرد از قبل معتاد نبود و با مصرف به نوعی ترویج فساد مواد مخدر را درجامعه به دنبال داشته است.

کامرانی صالح افزود: بر اساس نظریه دیگر چون فرد معتاد شده از دیدگاه امر بهزیستی به عنوان بیمار تلقی می شود که باید پیگیری و مداوا شود.
فرمانده انتظامی استان البرز خاطرنشان کرد: مسؤولین امر هم موظف هستند که با مداوا و درمان دارویی آنها را درمان می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.