کرمان - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در کاهش ارزش پول ملی، دولتی بودن این نهاد حاکمیتی را موجب بروز چالش های عدیده برای اقتصاد کشور دانست.

دولتی بودن بانک مرکزی چالشی بزرگ برای اقتصاد کشور است

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا پورابراهیمی گفت: سیاست های پولی و ارزی باید از دولت و قوه مجریه مستقل باشد، در حال حاضر اگر دولت تصمیمی بگیرد، بانک مرکزی باید نسبت به مصوبات مالی و پولی دولت اظهار نظر کند که از آثار منفی این تصمیمات براقتصاد کشور جلوگیری شود.

وی با اشاره به تجربه دیگر کشورها در حوزه استقلال بانک مرکزی، ادامه داد: در کشورمان چنین رویکردی وجود نداشت و ساختار بانک مرکزی و همچنین انتصاب رئیس کل و شورای پول و اعتبار در این نهاد، دولتی است که چالش های عدیده ای برای اقتصاد بوجود می آورد.

پورابراهیمی ادامه داد: در کشوری که ساختار تصمیم گیری بانک مرکزی دولتی است، این نهاد به عنوان بازوی اجرایی دولت شناخته می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در جهت کاهش ارزش پول ملی، تصریح کرد: برخی تصمیمات نیازمند قوانین خاص تر و لازم است فارغ از روال فعلی به آن رسیدگی شود.

پورابراهیمی یادآور شد: دولت ها بعد از دریافت مسئولیت تمایلی به استقلال بانک مرکزی ندارند و از چسبندگی دولت های قبل به سیاست های بانک مرکزی انتقاد می کنند ولی همین سیاست به عملکرد منتقدان حاضر در دولت جدید تبدیل می شود.

وی در صورت مستقل شدن بانک مرکزی، وجود اهرم های نظارتی را ضروری دانست و افزود: ساختارهای آن دیده شده است و اینگونه نیست که بانک مرکزی هر اقدامی بخواهد انجام دهد و جایگاه مجلس و همچنین حوزه انتصاب رئیس کل و روند عزل و نصب هادر قالب قانون باید دیده شود.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد : اگر این رویکردها همانند تجربه کشورهای دیگر اتفاق افتاد، بانک مرکزی زیر مجموعه قوه مجریه نخواهد بود و لذا پاسخ گویی این نهاد می تواند زیر مجموعه ارکان دیگر قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.