حجت‌الاسلام غرویان گفت: هاشمی خود را سرباز انقلاب و رهبری می‌دانست و بر خلاف نظر خناسان، ذره‌ای از محبت ایشان به رهبری در هیچ شرایطی کم نشد و مکرر در جلسات از تعبیر " آقا" درباره رهبر معظم انقلاب اسلامی استفاده می‌کرد.

هاشمی همواره رهبر معظم انقلاب را " آقا " صدا می‌کردند/ بینش و جهان‌بینی فراگیر هاشمی موجب حیرت دانشمندان علوم مختلف بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محسن غرویان عصر امروز در مراسم یادبود آیت‌الله  هاشمی رفسنجانی که در مسجد قدس بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: بزرگداشت یک شخصیت در این است که درباره اندیشه‌های آن شخصیت صحبت کنیم و آیت‌الله هاشمی یکی از ارکان نظام و انقلاب بود که به‌عنوان عقل نظام به‌شمار می‌رفت.

وی افزود: آیت‌الله هاشمی از اعضای هیأت‌امنای انقلاب و نظام بودند و در این واژه‌ها و اوصافی که در مورد ایشان به‌کار برده می‌شود باید درنگ کرد تا ابعاد و عظمت این شخصیت را به خوبی دریافت.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم عنوان کرد: از خدا باید تشکر کرد که همانا مقلب‌القلوب است و قلب‌های بسیاری از ما را خداوند متعال بعد از فوت ایشان تکان داد و به فکر فرو برد که چرا قبل از فوت ایشان به عمق شخصیت‌شان توجه لازم را نکردیم.

حجت‌الاسلام غرویان ادامه داد: در زمان حیات ایشان حرف‌هایی زده شده و تهمت‌ها و افتراهایی بیان شد که لازم است در درون خودمان تأمل کنیم چرا‌که آیت‌الله هاشمی نیز مانند شهید مظلوم دکتر بهشتی سخنانی را شنید اما هیچ نگفت و موجب شد که حال برخی لازم باشد که از رفتار گذشته خودشان توبه کنند.

وی با بیان این که بعد از شهادت دکتر بهشتی، بسیاری در پیشگاه خدا استغفار کردند و اذعان داشتند که غافل از کار خود بودند، گفت: این کار خداست که در این حادثه غم‌بار فقدان آیت‌الله هاشمی، حضور میلیونی مردم را در خیابان‌ها برای تشییع و تدفین ایشان شاهد باشیم و این عاملی جز دل و فطرت پاک آیت‌الله هاشمی نداشته است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حضور با شکوه مردم نشان داد که او مرد خدا بود و چون رابطه خویش با خدا را اصلاح کرد، خدا نیز رابطه او با مردم را اصلاح کرد و به یک شخصیت الهی تبدیل شد که کاشف آن نیز حضور قلوب مومنین بود.

حجت‌الاسلام غرویان بیان داشت: یک نوجوان روستایی از اطراف رفسنجان در سایه تحصیل، تلاش و جهاد و اتکای به خداوند به این جایگاه رسید و خدا هر‌که را که اراده کند، عزت و سربلندی می‌بخشد و هیچ مسببی بی سبب محقق نمی‌شود و جایگاه رفیع هاشمی نیز اسبابی داشت که از شخصیت و منش او سرچشمه می‌گیرد.

وی در همین زمینه تأکید کرد: این عظمت، عزت و سربلندی که امروز روسای جمهور جهان و بسیاری از سیاسیون با حضور در سفارتخانه‌های ایران در سراسر جهان به چنین شخصیتی کرنش می‌کنند، مصداق تفضل الهی است.

این روحانی برجسته کشورمان گفت: آیت‌الله هاشمی اگر چه عناوین حوزوی بالایی نداشت ولی بینش و جهان‌بینی او به دین، دنیا، سیاست، حکومت، علوم دنیوی، فیزیک، شیمی بسیار عجیب بود و جالب این که او تمامی این دیدگاه‌های علمی را مستند به آیات قرآن کریم می‌کرد.

حجت‌الاسلام غرویان خاطرنشان کرد: این شخصیت بزرگوار و ارزشمند، نکات علمی بسیار دقیقی را از زوایای آیات قرآن بیرون می‌کشید و شاید عموم مردم از این بعد از شخصیت هاشمی کمتر در جریان باشند اما نبوغ ایشان در مسائل فکری و علمی قابل ستایش بود.

وی با اشاره به ویژگی‌های علمی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: او نظریه‌پرداز وایده‌پردازی توانمند بود و در حوزه مسائل مختلف و تخصصیی وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها صاحب نظراتی قوی بود که گاهی حیرت اساتید دانشگاه‌ها را نیز به دنبال داشت.

این استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود در مراسم گرامیداشت یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بندرعباس گفت: ایشان به‌طور فراوانی معتقد به پیوند علم و دین بود چون آینده بشر را در دست دو عنصر دین و علم می‌دید و همواره تأکید داشت تا حوزوی‌ها با اساتید دانشگاه‌ها به‌طور مستمر جلسه داشته باشند تا برآیند گفت‌وگوهای آنان نصیب حال ملت شود.

غرویان اضافه کرد: بینش وسیع هاشمی و نگرش کلام او محدود نبود و همواره به مسائل کلان کشوری و جهانی می‌اندیشید و هرگز وقت خود را صرف جواب دادن به تهمت‌ها و افتراء‌ها نکرد و دل وسیع او باعث شد تا بسیاری از مردم به او علاقمند شوند.

وی با تأکید بر این که محافل گرامیداشت آیت‌الله هاشمی در شهرهای مختلف باید محفل درس باشد، عنوان کرد: هاشمی فقط آخرت‌گرا نبود بلکه معتقد بود که بنابر سیره رسول خدا نباید اسلام را صرفا به ذکر و نماز و روزه محدود دانست.

غرویان در همین زمینه توضیح داد: هاشمی معتقد بود که باید قرائتی از اسلام داشته باشیم که بتوانیم زندگی مردم و حکومت را اداره کنیم و باید نظام‌های سیاسی جهان را مطالعه کنیم و اسلام را در کنار آنها عرضه کنیم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی شدیدا معتقد به اسلام رحمانی بود و می‌گفت که نباید دینداری را آن‌قدر سخت، سفت و متحجرانه کنیم که مردم از اسلام فراری شوند. اسلام نشاط، غم، شادی، حزن، دنیا و آخرت دارد و تا آخرین روز عمرش نیز در حال تلاش برای اعتلای کشور بود.

وی بیان کرد: هاشمی خود را سرباز انقلاب و رهبری می‌دانست و بر خلاف نظر خناسان، ذره‌ای از محبت ایشان به رهبری در هیچ شرایطی کم نشد و مکرر در جلسات از تعبیر "" آقا"" درباره رهبر معظم انقلاب اسلامی استفاده می‌کرد و حتی فاصله سنی ایشان با رهبری و رفاقت ایشان نیز باعث نشد که ایشان رهبر معظم انقلاب را شکل دیگری صدا بزنند و یا از رهبر انقلاب به شکل و عنوان دیگری یاد کنند.

غرویان در پایان گفت: روزی در جلسه‌ای در حضور آیت‌الله مصباح بودیم و ایشان گفت که برغم این که آقای هاشمی سنشان از رهبر معظم انقلاب بالاتر است اما دو زانو در محضر رهبری می‌نشینند و در کنار رهبری قرار می‌گیرند و تواضع یعنی این. من درس تواضع و اخلاق می‌دهم اما آقای هاشمی بدان عمل می‌کند.

به گزارش فارس، در مراسم یادبود آیت‌الله هاشمی در مسجد قدس بندرعباس، علاوه بر حجت‌الاسلام غرویان و استاندار هرمزگان، شیخ عبدالباعث قتالی امام جمعه اهل‌سنت بندرعباس نیز در سخنانی با اشاره به روحیه وحدت‌آفرین آیت‌الله هاشمی، یاد و خاطره او را گرامیداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.