پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی و تجهیزات کشاورزی و باغبانی با حضور ۱۱۰ مشارکت کننده از استان‌های مختلف کشور با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی افتتاح شد.

نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی و تجهیزات کشاورزی و باغبانی در اصفهان افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان امشب در افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی و تجهیزات کشاورزی و باغبانی نهاده‌ها، محصولات و خدمات وابسته با بیان اینکه استان اصفهان کمتر در بخش کشاورزی شناخته شده است، اظهار داشت: این استان را بیشتر در بخش صنعت و گردشگری می‌شناسند ولی فعالان عرصه کشاورزی می‌دانند که استان اصفهان در بخش کشاورزی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

مهرداد مرادمند با اشاره به اینکه پیشرفت در مسائل دامپروری، گلخانه‌ای، روش‌های نوین آبیاری و غیره از جمله موارد قابل تحسین بخش کشاورزی استان به شمار می‌رود، افزود: اینها همه نشان‌دهنده ظرفیت بالای استان در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه کشاورزی رکن اقتصاد مقاومتی است و از تمام ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند، تصریح کرد: در سال زراعی گذشته بالغ بر 3 میلیون و 55 هزار تن محصولات زراعی، 569 هزار تن محصولات باغی و 280 هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان تولید شده است.

تولید 16 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان ظرف 3 سال گذشته

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا از سال 92 و با وجود مشکلات خشکسالی، شرایط ویژه کشور و غیره بالغ بر 16 میلیون و 488 هزار تن در بخش کشاورزی تولید داشتیم.

مرادمند با بیان اینکه اگر دولت در تامین نهاده‌ها واگذاری به بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار داده است باید موضوع نظارتی آن را نیز ببیند، بیان کرد: در همین راستا حق و حقوق کشاورز نیز حفظ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه بستر مناسبی برای عرضه محصولات در یک رقابت سالم است، گفت: در بخش نهاده‌ها به ویژه کود و سم دولت با تدبیر و اجرا گام‌های موثری برداشته است، در همین راستا تنها و نخستین آزمایشگاه تجزیه مواد کودی در مرکز تحقیقات استان افتتاح شد.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه زمانی گفته می‌شد مصرف کود ما بالاتر از میانگین جهانی است، افزود: پیش از این در مصرف کود توازن نداشتیم اما اکنون یک توازن بهتری برقرار شده و در حال حاضر می‌گویند نصف میانگین جهانی کود مصرف می‌کنید.

وی تصریح کرد: وقتی کشاورز با کمبود آب مواجه است بدون شک اقبال به مصرف کود نیز کمتر می‌شود، هر چند جایگزینی کودهای ریزمغذی نیز تاثیر داشته است بنابراین ایجاد توازن در این راستا بسیار مهم است.

مرادمند با اشاره به اینکه در بخش سموم علیه کشاورزی تبلیغ زیادی می‌شود، خاطرنشان کرد: این موضوع در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت و در این راستا سرکشی‌ها و ساماندهی سم‌فروشی‌ها انجام شد و تذکرات لازم داده شد و کودهای تقلبی نیز جمع‌آوری شدند اگر این روند ادامه داشته باشد می‌توانیم در چند سال دیگر به ساماندهی کامل سموم دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه شمشیر بخش کشاورزی آّب است، بیان کرد: بارگذاری‌های زیادی در رودخانه زاینده‌رود انجام شده که این امر به بخش کشاورزی و سفره‌های زیرزمینی فشار وارد می‌کند.

پیوند دانشگاه و صنعت و آشناسازی بدنه کشاورزی با روش‌های عملی

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در این افتتاحیه با اشاره به ارتباط مستقیم تکنولوژی کشاورزی با تحقق کشاورزی پایدار، توسعه و خودکفائی کشور اظهار داشت: فعالان این بخش باید با مجهز ساختن خود به تکنولوژی و روش‌های عملیاتی به حداکثر بهره‌برداری محصول برسند.

رسول محققیان با بیان اینکه نمایشگاه در سال‌های گذشته تجربه‌های موفقی را در این عرصه پشت سر گذاشته است، افزود: در همین راستا 14 نمایشگاه کیفی و تاثیرگذار محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از نمایشگاه بالغ بر 110 مشارکت کننده در 8 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی از استان‌های مختلف کشور شرکت کرده‌اند، تصریح کرد: تشکیل پاویون علمی در این دوره از نمایشگاه با همکاری دانشگاه‌های فعال نشان‌دهنده توجه به بخش علمی نمایشگاه، پیوند دانشگاه و صنعت و آشناسازی بدنه کشاورزی با روش‌های عملی پربازده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان خاطرنشان کرد: در همین راستا به دنبال سوق دادن بخش کشاورزی از سنتی به مدرن هستیم، در این دوره 3 سمینار  با موضوعات مختلف و اعطای گواهینامه نیز برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: بدون شک این دوره نمایشگاه تلاقی کم نظیر بخش خصوصی با سازمان‌ها و نهادهای کشاورزی بوده است، با پشت سر گذاشتن تمام این تجربیات امیدوار هستیم با پروژه بزرگ و در دست احداث نمایشگاه بین المللی استان اصفهان نتیجه تلاش این سال‌ها به بار بنشیند و ابعاد بین‌المللی و توان وسیع جهانی کشورمان را شاهد باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.