خبرگزاری رویترز نوشته است که در جلسه بررسی صلاحیت گزینه «دونالد ترامپ» برای ریاست وزارت دفاع آمریکا، ایران و روسیه از موضوعات اصلی هستند که مورد بررسی قرار می گیرند.

دو موضوع اصلی جلسه استماع «گزینه ریاست پنتاگون»

به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری رویترز در گزارشی به جلسه استماع بررسی صلاحیت «جیمز ماتیس» در سنا آمریکا اشاره کرد که قرار است روز پنجشنبه (امروز) برگزار شود.

این خبرگزاری با اشاره به جلسه امروز سنا اینگونه نوشت، گزینه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای هدایت پنتاگون احتمالاً در جلسه استماع سنا با سؤالات جدی در خصوص کنترل غیر نظامی ارتش آمریکا و آینده سیاست واشنگتن در قبال روسیه و ایران روبرو خواهد بود.

جیمز ماتیس که در سال 2013، از سمت خود به عنوان یک ژنرال چهارستاره نیروی دریایی آمریکا بازنشسته شد، از نظر فنی فاقد صلاحیت احراز ریاست پنتاگون است زیرا او دستکم برای مدت هفت سال غیرنظامی نبوده است.

رویترز نوشت، این به مفهوم آن است که کنگره می‌بایست برای ماتیس استثنا قائل شود و این کاری است که از سال 1950 تاکنون انجام نگرفته، اما ظاهراً اینبار تمایل به چنین اقدامی وجود دارد.

ماتیس در اظهارات اولیه خود قرار است این موضوع را مطرح کند که علیرغم آنکه 44 سال به عنوان یک نظامی فعالیت داشته است، هم‌اکنون قادر است به عنوان یک غیرنظامی، ارتش آمریکا را رهبری کند.

بر اساس قوانین آمریکا، وزیر دفاع باید ظرف هفت سال گذشته مسئولیت نظامی نداشته باشد.

بنا بر اظهارات ماتیس که نسخه اولیه آن منتشر شده، وی در ابتدای نشست خواهد گفت: «من این مسئله را درک می‌کنم که نقش احتمالی غیرنظامی من در اصل با نقش سابق من در یونیفورم نظامی فرق می‌کند».

ماتیس 66 ساله، ظاهراً از یک خط مشی محکم‌تر علیه مسکو حمایت خواهد کرد و این موضع قدرتمندتر از سیاستی است که دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی خود مطرح کرد.

این ویژگی‌های ماتیس و همچنین اظهارات پیشین وی در مدح ائتلاف ناتو که ترامپ یکی از منتقدان آن است، احتمالاً نظر بسیاری از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره که درباره برخی مواضع انتخاباتی ترامپ تردید‌هایی را داشتند، به نفع ماتیس جلب خواهد کرد.

ماتیس در نشست امروز کمیته نیروهای مسلح سنا، به وضوح از ائتلاف‌های بین‌المللی قدرتمند حمایت کرد.

وی در جلسه امروز خواهد گفت: «تاریخ روشن و واضح است: ملت‌هایی با ائتلاف‌های قدرتمند، پیشرفت می‌کنند و بدون این ائتلاف‌ها پژمرده می‌شوند».

«مارک کنسین» مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی می‌گوید احتمالاً ماتیس در کسب نامزدی خود با مشکلی مواجه نخواهد شد زیرا او از حمایت دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه برخوردار است.

طبق این گزارش، سناتورهای کنگره قرار است در این جلسه از ماتیس بپرسند که چطور با نفوذ ایران در عراق، سوریه، یمن و فراتر از آن مقابله خواهد کرد.

مقاماتی که با ماتیس آشنا هستند، می‌گویند، ماتیس زمانیکه ریاست فرماندهی مرکزی آمریکا را برعهده داشت با بسیاری از مقامات ارشد دولت اوباما در خصوص ابراز علاقه‌اش به افزایش آمادگی برای مقابله با تهدیدات بالقوه از سوی ایران درگیری داشته است.

طبق این گزارش، حمایت ماتیس از واکنش‌ سخت‌تر به روسیه احتمالاً او را نزد جمهوری‌خواهان عزیزتر خواهد کرد. جمهوری‌خواهان ارشد سنا خواستار واکنش تندتر به آنچه که مداخله روسیه در فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا می‌دانند، شده‌اند.

جلسه بررسی صلاحیت ماتیس در همان روزی برگزار می‌شود که «مایک پومپئو» گزینه ترامپ برای پست ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا یا همان «سیا» نیز در جلسه کمیته اطلاعات سنا حاضر خواهد شد.

قانونگذاران کنگره در صدد هستند از وی در خصوص حمایتش از طرح دولت آمریکا در ارتباط با جمع‌آوری داده‌های ارتباطی شهروندان آمریکایی و همچنین استفاده سیا از تکنیک‌های خشن بازجویی در خصوص زندانیانی که در حین دوران ریاست‌جمهوری «جرج بوش» در زندان‌های محرمانه آمریکا در خارج از این کشور محبوس بودند، سؤالاتی بپرسند.

در یک یادداشت روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» که در ژانویه 2016 منتشر شد، این نماینده محافظه‌کار کانزاس، خواستار ازسرگیری طرح آژانس امنیت ملی آمریکا در خصوص جمع‌آوری اطلاعات تلفنی شهروندان آمریکایی شد که این طرح شامل جمع‌آوری تماس‌های تلفنی گرفته شده، زمان تماس‌های تلفنی و مکان‌‌هایی که از آنجا تماس تلفنی گرفته شده و مکانی که با آنجا تماس گرفته شده می‌شود که البته گفته بود که این اطلاعات شامل مکالمات تلفنی نشود.

پومپئو همچنین استدلال کرده بود که تکنیک‌های خشن بازجویی که سیا مورد استفاده قرار داده بود به تولید اطلاعات مفید منجر شده بود.

در گزید‌ه‌ای از سخنانی که قرار است پومپئو در سنا مطرح کند، به این مسئله اشاره شده که وی از جمع‌آوری اطلاعات حمایت می‌کند.

وی توضیح داده است که تحت رهبری وی، سیا «به شدت عملیات جمع‌آوری اطلاعات را دنبال می‌کند و تضمین می‌کند که تحلیلگران، زمان، فضای سیاسی و منابع لازم برای قضاوت‌های عینی و سالم را داشته باشند».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.