شیراز- در ایران بیشترین آمار تصادفات و مرگ و میر جاده ای متعلق به استان فارس است و کازرون پس از شیراز دومین شهر حادثه خیز جاده ای این استان به شمار می رود.

جاده های فارس زخمی از آمار تصادف/۱۱۹۷ نفر قربانی بی احتیاطی شدند

به گزارش قدس آنلاین، ارتقای کیفیت خودروها، افزایش ضریب ایمنی در جاده ها و فرهنگ سازی عمومی و دهها تلاش دیگر هنوز نتوانسته است بر زخم های ناشی از سوانح در ایران و به ویژه محور های فارس مرهم بگذارد.

شاید باورش سخت باشد اما واقعیت آن است که در ایران مطابق آمار رسمی سالانه بین ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر جان خود را براثر تصادفات جاده ای از دست می دهند . این رقم حدودا معادل ۳۶۰ برابر تلفات حادثه قطار مسافری تبریز- مشهد و همچنین معادل  سقوط ۶۰ فروند هواپیمای مسافری با حدود ۳۰۰ سرنشین است.

فارس پیشتاز در تصادفات

در ایران بیشترین آمار تصادفات و مرگ و میر جاده ای متعلق به استان فارس است و کازرون پس از شیراز دومین شهر حادثه خیز جاده ای این استان به شمار می رود.

فارس برای چهارمین سال است که رتبه اول کشور در تصادفات جاده ای را دارد.

مطابق آمار رسمی سالانه بین ۱۸ تا ۲۰ هزار نفر جان خود را براثر تصادفات جاده ای از دست می دهند . این رقم حدودا معادل ۳۶۰ برابر تلفات حادثه قطار مسافری تبریز- مشهد و همچنین معادل  سقوط ۶۰ فروند هواپیمای مسافری با حدود ۳۰۰ سرنشین استسرهنگ احمد احمدی فرمانده پلیس راه شمال فارس با اعلام اینکه ۷۵ درصد علت این تصادف ها، خطای انسانی و رعایت نکردن قوانین به ویژه سرعت غیر مجاز و عدم توجه به جلو است و ۲۵ درصد مابقی مربوط به نقص در مسیرها و وسایل نقلیه است، موقعیت مواصلاتی و شرایط جاده ای شهرستان کازرون را دلیل این امر دانسته و محورهای مواصلاتی برخی از راه های فارس را نامناسب خواند.

وی اعلام کرد:  در ۹ ماهه امسال هزار و ۱۹۷ نفر در تصادفات جاده ای در فارس جان باختند که از این تعداد ۱۰۷ نفر آن در جاده های شهرستان کازرون بوده است.

احمدی همچنین با بیان اینکه سن بیشتر قربانیان حوادث جاده ای بین ۱۸ تا ۴۰ است، گفت: تلاش می کنیم با برنامه ریزی هایی که در دستور داریم تلفات جاده ای در حوزه شهرستان کازرون به ویژه در محور کازرون به شیراز، قائمیه به تنگ ابوالحیات و کازرون به فراشبند را به حداقل برسانیم.

مسئولان کوتاهی کرد ند

حسین رضا زاده نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبر نگار قدس آنلاین می گوید: متأسفانه آمار تلفات جاده ای در استان فارس و بخصوص در شهرستان کازرون بسیار بالاست و در کشور بیشترین آمار حوادث مرگ و میر ترافیکی را به خود اختصاص داده است.

وی می افزاید: علت بالا بودن حوادث ترافیکی، موقعیت استثنایی جغرافیایی شهرستان کازرون به لحاظ عبور جاده های ترانزیتی از این منطقه و فرسوده بودن و قدمت ۵۰ ساله راههای مواصلاتی این شهرستان است و از طرفی تراکم بالای جمعیت در مسیر جاده ها نیز خود به این مسئله دامن می زند.

رضا زاده همچنین ادامه می دهد: ما موضوع تلفات جاده ای در این منطقه را با وزرات راه و شهرسازی و مسئولین استانی راهداری و راه سازی بارها مطرح کرده ایم و تا کنون اقدام خاصی انجام نشده و مسئولین حقیقتا کوتاهی کرده ا ند. ما معتقدیم برای رفع این  مشکل باید توجه ویژه صورت بگیرد تا بیش از این شاهد مرگ هموطنانمان در این جاده های فرسوده نباشیم.

کار فرهنگی چاره کار

 به نظر می رسد علاوه راهکارهای عملی برای کاهش تلفات جاده ای ایجاد فرهنگ صحیح رانندگی و استفاده از جاده برای عموم می تواند عامل مهمی در از بین بردن حوادث ترافیکی باشد.

خطیب جمعه کازرون هم با اشاره به آمار تکان‌ دهنده تلفات جاده‌ای و شهرستان کازرون بعد از شیراز گفت: این آمار برای استان فارس و شهرستان کازرون زیبنده نیست و بجای اینکه در اشتغال، اقتصاد مقاومتی و تولید اول و دوم باشیم در آمار تصادفات دوم هستیم .

خرسند با تأکید بر اصلاح این وضعیت گفت: با اعمال قانون و جریمه‌های سنگین نمی‌شود جلو تخلفات را گرفت بلکه باید کار فرهنگی انجام داد و ائمه جماعت معلمان و دیگر مسؤولان وظیفه دارند در این فرهنگ‌سازی کمک کنند.

بدیهی است که هر چند خطاهای انسانی راننده گان، شرایط ویژه و خطرناک جاده‌ها و راهها و فقدان اهرم‌های نظارتی لازم در برخی مسیرها مهمترین عوامل افزایش میزان تلفات جاده‌ای ایران است اما باید گفت که تصادف و تلفات و حوادث رانندگی نتیجه یک عامل نیست بلکه مجموعه ای از عوامل سبب بالا رفتن آمار تلفات جاده ای در ایران است که هر کدام راه حل خاص خود را دارد و برای رسیدن به شرایط ایده آل و ایمن در راهها و جاده های کشور راه طولانی در پیش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.