امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حادثه‌ای سنگین برای انقلاب اسلامی بود گفت: آقای هاشمی از آغاز دوران مبارزه به فکر تبیین اسلام و قرآن برای نسل جوان بود.

درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حادثه‌ای سنگین برای انقلاب اسلامی بود/ آقای هاشمی از آغاز دوران مبارزه به فکر تبیین اسلام بود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس،

آیت‌الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: حادثه سنگین و غمبار رکن انقلاب اسلامی، رحلت آیت‌الله اقای هاشمی رفسنجانی را به محضر مقدس امام عصر(عج)، رهبر عزیز، مراجع معظم، حوزه‌های علمیه، ملت قدرشناس و وقت‌شناس ایران و بیت ایشان تعزیت و تسلیت می‌گوییم.

آیت‌الله امامی کاشانی با بیان اینکه بنده در این خطبه در دو فصل صحبت خواهم کرد، ادامه داد: فصل اول درباره شخصیت جناب آقای هاشمی است که این روزها سخن و بحث‌های فراوانی پیرامون ایشان صورت گرفته است.

امام جمعه موقت تهران ضمن تشکر از ملت بزرگ ایران و پیام‌های تسلیت مراجع تصریح کرد: ما از پیام پرمحتوا و پرمهر و سراسر عاطفه و علاقه رهبر معظم انقلاب، تشکر می‌کنیم.

وی در بخش اول سخنان خود به تشریح تفکر فرهنگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پرداخت و گفت: ایشان از ابتدای مبارزه به فکر توجه نسل‌های جوان به حقیقت اسلام و قرآن بود.

در ادامه خطبه‌ها وی به خاطره مشترکی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 36 و در مدرسه مرحوم آیت‌الله حجت اشاره کرد و گفت: ما در آن زمان در یک حوزه درس می‌خواندیم، روزی که با یکدیگر در حیاط قدم می‌زدیم آقای هاشمی به بنده گفت که ما باید فکر جوانان و این نسل را روشن کنیم و این با حرکت علمی و فرهنگی ممکن است؛ ایشان از دکتر شهید باهنر نام برد و گفت؛ ما قرار گذاشته‌ایم که حرکت فرهنگی داشته‌ باشیم و مجله‌ای به نام مکتب تشیع تأسیس کنیم.

آیت‌الله امامی کاشانی تصریح کرد: از همان روزها که آقای هاشمی تنها 24 سال سن داشت، به این فکر بود که نسل جوان را با حقیقت اسلام آشنا کند؛ وقتی آقای هاشمی در سال 53 و در اوج خفقان رژیم شاه به زندان افتاد، گفت که من دیدم اوضاع محاکمه من جوری است که دوران زندانی‌ بودنم طولانی خواهد بود، لذا به فکر تفسیر قرآن افتادم و در آن سلول که مرا شکنجه می‌دادند دلخوش به تفسیر قرآن بودم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: آقای هاشمی تعریف کردند که من از مسئولان زندان خواستم به من یک قرآن یا حتی کاغذ و قلم بدهند که هیچ‌کدام را در اختیار بنده نگذاشتند و از این رو بنده در ذهن خودم آیات را منظم و عناوین مرتبط را استخراج می‌کردم تا اینکه به زندان اوین منتقل شدم و در آنجا با دوستان خود ازجمله آیات طالقانی، مهدوی کنی و انواری جمع بودیم.

وی اظهار داشت: در آنجا قرآنی گرفتم و شروع به نوشتن کردم، به من گفتند که ممکن است نوشته‌هایت را بگیرند، لذا هرگاه همسرم به ملاقاتم می‌آمد، نوشته‌ها را به ان می‌دادم و او هم همراه خود می‌برد؛ این تفسیر امروز به عنوان راهنمای قرآن منتشر شده است، بنابراین آیت‌الله هاشمی چنین تفکر فرهنگی و علمی داشتند.

آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به حدیث امام علی‌(ع) مبنی بر اینکه باید باور خود را در خلق و خو و رفتارت پیاده کنی، یادآور شد: آنچه باعث شد آقای هاشمی توانست زندان و شکنجه‌ها را تحمل کند و نسبت به انقلاب یاری برساند و آن‌طور نترس و شجاع حضور داشته باشد، به دلیل این باور محکم و صبر قوی بود.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه این روحیه آقای هاشمی در عرصه سیاست نیز تجلی داشت، افزود: با این روحیه مشکلات برایشان آسان و آرام می‌شد، مرحوم آیت‌الله هاشمی به اسلام و انقلاب، کشور و تسلط و برنامه‌ریزی استکبار و استعمار باور داشت و می‌دانست عزت در سایه امام(ره) و کمک کردن به امام راحل است و این برایش حقیقت بود.

وی در بخش دوم سخنان خود به صحبت‌های دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و اظهار داشت: تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با این عظمت نشان‌دهنده وحدت ملی بود و این قابل تردید نیست که آحاد مردم برای تشییع پیکر او آمده بودند.

آیت‌الله امامی کاشانی با تأکید بر اینکه این تشییع پشت‌پرده‌ای داشت و آن هم تشییع حامی انقلاب و رکن انقلاب اسلامی بود، گفت: بنابراین مردم با این تشییع به انقلاب اسلامی احترام کردند که باید به چنین مردم قدرشناس و وقت‌شناسی آفرین گفت.

امام جمعه موقت تهران تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تشییع علم، اسلام، تشیع و احترام به انبیا و اهل بیت(ع) و امام(ره) و شهدا برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر کسی هم به این حقیقت توجه نکند، باطن حقیقت همین است؛ چراکه عقیده و روح آدمی است که انسان را به تشییع جنازه می‌کشاند.

وی بر همین اساس افزود: حالا که واقعیت این است ما باید این وحدت را حفظ و به آن توجه و به خناسان نگاه نکنیم؛ بدون شک در داخل کشور کسانی هستند که دشمنان انقلاب‌اند و در بیرون از کشور ما نیز دورتادور دشمنان قرار دارند.

آیت‌الله امامی کاشانی تصریح کرد: استکبار به‌دنبال ایجاد خاورمیانه جدید از طریق تجزیه سوریه و عراق بود، اما خداوند و ارتش و نیروهای مردمی عراق آن را برهم زدند و ان‌شاءالله به فضل الهی موصل نیز که در آستانه پیروزی است، به‌زودی آزاد شود و خداوند این جانیان آدم‌کش داعشی را که برخی از حکام کشورهای اسلامی طرفدار آنها هستند، ذلیل کند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: رهبر عزیز ما نکته‌ای درباره آیت‌الله هاشمی فرمودند و به هوش وافر ایشان اشاره کردند که این بسیار مهم است و در تمام این دوران نتوانستند آقای هاشمی را از رهبر عزیزمان جدا کنند و ایشان می‌گفت که عشق و حب من آقای خامنه‌ای است و رهبری نیز ایشان را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند.

وی با اشاره به انتصاب آقای هاشمی به فرماندهی کل قوا توسط حضرت امام(ره) خاطرنشان کرد: خناسانی می‌خواهند کشور را جدا کنند، لذا ما به همان وحدت که در تشییع پیکر آقای هاشمی وجود داشت، نیازمندیم و یأس و نابودی دشمنان نیز به همین است؛ چراکه وقتی ببینند محور کشور شخص ولی فقیه است، ناامید خواهند شد.

آیت‌الله امامی کاشانی با بیان اینکه نظام به محور نیاز دارد و امام عصر(عج) این محور را تعیین کرده‌اند، گفت: حوادث واقعه که امام عصر(عج) در باره آن گفته‌اند صرفاً همان احکام حلال و حرام نیست، بلکه رخدادها و مشکلاتی است که برای کشور ایجاد می‌شود.

امام جمعه موقت تهران گفت: این فرد برای اداره نظام اسلامی را امام زمان(عج) مشخص کرده‌اند و گفته‌اند که ولایت فقیه است، یعنی کسی که فقیه، مجتهد، عادل، پارسا، جهان‌بین و جهان‌شناس است و خود را فدای مصالح کشور می‌کند، لذا چنین شخصی باید محور باشد تا کشور در عزت خود ادامه دهد و امیدواریم خداوند رهبر گرانقدرمان را در سایه عنایات امام عصر(عج) تا ظهورش سلامت و مستدام بدارد.

وی خطاب به تمام کسانی که به تشییع جنازه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آمده و در شهرهای مختلف برای آن مرحوم مجلس ترحیم برگزار کردند، گفت: پدران و مادران شما به عشق امام عصر(عج) زندگی کرده‌اند، لذا سستی نکنید و کنار نکشید و انسجام خود را برای عزت اسلام و انقلاب و ادامه خون شهدا حفظ کنید و مبادا خناسان بر روی شما اثر بگذارند.

به گزارش فارس همچنین آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه اول با اشاره به سیره رسول خدا(ص) و تمدن اسلام اظهار داشت: دنیای استکبار می‌خواهد خشونت را به اسلام نسبت دهد، در حالی که تمدن اسلام یک تمدن بزرگی است که خشونت‌ها و خون‌ریزی‌ها نیز توسط دشمنان آن صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: ما باید در همه کارها به خدا توکل کنیم و عزت و آبرو و زندگی خود را از خدا بخواهیم و با رفیق و شریک، همسر و ارحام خود با صفا و با وفا رفتار کنیم، چراکه این پیام اسلام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.