کرج-مجموعه نیروگاه شهید منتظر قائم در کیلومتر ۷ جاده کرج ملارد در سال ۱۳۵۰ تأسیس شد که باوجود برکاتی ازجمله ظرفیت تولید ۱۶۰۰مگاوات اما به دلیل تبعات زیست‌محیطی در حال حاضر بحث‌برانگیز شده و تا دامنه مشکلات آن تا نهاد ریاست جمهوری و دادستانی نیز کشیده شده است.

رفع مشکلات نیروگاه«منتظر قائم» مردم فردیس را چشم‌انتظار گذاشته است

به گزارش قدس آنلاین، نیروگاه منتظر قائم فردیس که پیش‌ازاین روزانه ۲ میلیون لیتر مازوت را معادل کل بنزین مصرفی استان البرز را مصرف می‌کرد همواره به‌عنوان یکی از متهمان آلودگی هوا در این استان مورد اعتراض مسوولان و شهروندان بود.

داستان سوخت مازوت تا آنجا پیش رفت که بر اساس حکم مقام قضایی بخشی از این نیروگاه پلمپ شد و حتی رئیس‌جمهور را در سفر به البرز به واکنش واداشت تا برای کمک به محیط‌زیست مصرف سوخت مازوت در این نیروگاه حذف کند.

هرچند که مسوولان این نیروگاه بارها این مورد را متذکر شدند که نیروگاه منتظر قائم در زمان تأسیس در سال ۱۳۴۷ در خارج از منطقه مسکونی قرار داشته و با رشد بی‌رویه بافت شهری و عدم توجه به ملاحظات بهداشتی در طی سال‌ها منطقه شهری فردیس نیروگاه را در برگرفته است اما تبعات ناشی از این نیروگاه همواره ورد اعتراض البرزنشینان بوده است.

هرچند که قریب به‌اتفاق نیروگاه‌های بخاری کشور قابلیت مصرف هر دو سوخت گاز و مازوت را دارا هستند لیکن با توجه به محدودیت تولید گاز در کشور و اولویت مصرف در بخش خانگی، این نیروگاه‌ها به تشخیص و ابلاغ وزارت نفت در برخی موارد از سوخت مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین بهره می‌برد.

حال که با تلاش دادستانی و مسوولان بخش اعظمی از مشکلات این نیروگاه حل شده است اما مصرف آب و فاضلاب این نیروگاه ازجمله تبعات زیست‌محیطی جدیدی است که مردم فردیس را برای حل آن از طرف مسوولان چشم‌انتظار گذاشته است.

مشکل آب به قوت خود باقی است

مصرف آب در این نیروگاه یکی از مشکلاتی است که هنوز تدبیری برای آن اندیشیده نشده است و بنا بر گفته فرماندار فردیس این نیروگاه ۱۲ میلیون مترمکعب از آب مصرفی فردیس را می‌بلعد.

حمید احدی بابیان اینکه از مجموع آب مصرفی فردیس مقدار ۱۲ میلیون مترمکعب توسط این نیروگاه مصرف می‌شود بیان می‌کند: این امر هشدار جدی‌ای در زمینه مدیریت آب به شمار می‌آید.

وی بیان می‌کند: بحران آب در طول سال‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسئولین تبدیل‌شده است.

وی ادامه می‌دهد: مصرف بی‌رویه آب ،کاهش میزان بارندگی و همچنین‌ کاهش سطح‌ آب‌های زیرزمینی باعث شده موضوع مدیریت منابع آبی موردتوجه زیادی قرار بگیرد.

احدی یادآور می‌شود: بدیهی است برداشت بی‌رویه از منابع آبی استان می‌تواند در طول سال‌های آینده مسبب بحران‌های جدی و غیرقابل‌کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه هرچند مشکل مصرف سوخت مازوت این نیروگاه به‌عنوان یکی از منابع آلاینده استان حل‌شده ولی مشکل مصرف آب آن به قوت خود باقی است.

فرماندار فردیس خاطرنشان  می‌کند: باید هرچه سریع‌تر تدبیری برای مدیریت مصرف آب توسط این نیروگاه اندیشیده شود .

بحران جدی است

این موضوع در حالی است که مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرزمی گوید: البرز گنجایش جمعیت بیش از این را ندارد بنابراین با توجه به اینکه در چند سال آینده آب کافی برای شرب ساکنان استان نداریم.

مهدی مهرور اظهار می‌کند: بسیاری از نقاط البرز با حفر چاه ۳۰۰ متری نیز به آب نرسیده‌اند.

مشکلات نیروگاه حل‌نشده است

دادستان کرج  نیز با اشاره به این موضوع که قوه قضاییه وظیفه دارد در هر موضوعی که حقوق عامه را در برمی‌گیرد ورود کند و به‌عنوان مدعی‌العموم با متخلفان برخورد کند بیان می‌کند: نیروگاه منتظر قائم به‌اندازه ۵۰۰ هزار نفر آب مصرف می‌کند.

شاکرمی در خصوص وضعیت نیروگاه منتظر قائم بیان می‌کند: هرچند بحث سوخت این نیروگاه ساماندهی شده، ولی مشکلات این نیروگاه هنوز مرتفع نشده است .

وی ابراز می‌کند: این نیروگاه در شرایط بحران آب به‌اندازه ۵۰۰ هزار نفر آب مصرف می‌کند و فاضلاب خروجی آن نیز دردسرساز شده است.

وی بابیان اینکه در محدوده این نیروگاه اراضی کشاورزی‌ای وجود دارد که از فاضلاب این نیروگاه فاضلاب سیراب می‌شوند و مصرف آن‌ها تهدیدی برای سلامت مردم محسوب می‌شود افزود: برای تمامی این مشکلات باید برنامه‌ریزی و جدیت لازم تا رفع مشکل در دستور کار قرار گیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.