نوع این قرارداد اجاره به شرط تملیک و به نوعی فایناس است که بر این اساس ایران ایر در طول بهره برداری از این هواپیماها اقساط آن را به صورت ماهیانه به شرکت فاینانس کننده که یک شرکت خارجی است پرداخت می کند.

قرارداد ایرباس اجاره به شرط تملیک است/ ایران ایر باید اقساط ماهیانه را به شرکت خارجی فاینانس کننده بپردازد/ بعد از پایان اقساط، هواپیما به نام ایران می شود

اختصاصی قدس آنلاین- از مسئولان سازمان هواپیمایی تا  مدیران وزارت راه و شهرسازی در آشیانه انقلاب فرودگاه مهرآباد گرد هم آمده اند. در راس این نشست یا به عبارتی جشن ملی! عباس آخوندی با لبخندهایی تمام نشدنی در حال خوش و بش با مدیران و کارکنان وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی ایران است.

با ورود ایرباس ۳۲۱ به آشیانه انقلاب فرودگاه مهرآباد نفر اول این انتقال بزرگ که این خرید را برجسته ترین اقدام خود در طول ۳.۵ سال گذشته می داند برای بازدید از کابین داخل هواپیما و خوش آمدگویی به مدیرعامل ایرباس با شعفی وصف ناپذیر از پله ها بالا می رود. در سوی دیگر و در مسیر بازگشت از هواپیما، آخوندی برای حاضران دستی تکان داده و مورد تشویق طولانی کارمندان ایران ایر قرار می گیرد تشویقی که چهره وی را بشاش تر از دقایق قبل می کند، به نحوی که پایین آمدن از پله ها و دور شدن از این فضا برایش تلخ به نظر می رسد.

مدیری که حالا برای ورود یک فروند هواپیمای ایرباس گویا تمام اهمال های وزارت خانه متبوع خویش در طول ۳.۵ سال گذشته را به باد فراموشی سپرده و ورود این فروند هواپیما آن هم بدون مالکیت طرف ایرانی، به صورت محدود و به رغم بدقولی های مکرر شرکت فرانسوی را جبران کننده تمام سوء مدیریت های خود در ۱۳۰۰ روز گذشته می داند.

وزیر پر حاشیه راه‌وشهرسازی ایران که مدتی پیش، تحت فشار شدید افکار عمومی و نمایندگان مجلس در ماجرای برخورد ۲ قطار و کشته شدن بیش از ۴۰ نفر از هموطنمان در یک قدمی استیضاح بود و  در ۳ سال اخیر روزی نیست که متقاضیان مسکن مهر در عیان و پنهان به صورت حقیقی و مجازی از وی انتقاد نکرده و طومار و نامه بر علیه وی امضا نکنند. حالا با  پرواز یک فروند ایرباس ۳۲۱ و به مدد مانور شدید رسانه‌ای جریان وابسته به دولت در این‌باره و انجام مراسمی عجیب و غیر معمول باعث شده گمان کند که مردم و نمایندگان مجلس بی‌تدبیری‌های صورت گرفته و ادامه دار وزارت راه و شهرسازی را فراموش کرده  و بتواند استیضاح خود را تحت تاثیر فضای ایجاد شده به تاخیر یا تعلیق دچار کند. موضوعی که به نظر می رسد فارغ از میزان هزینه های صورت گرفته و اولویت های خرید آن همچنان بسیاری از حقایق و واقعیت های موجود در بوق و کرنای تبلیغاتی عده ای خاص کمرنگ شده است.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به ورود اولین  هواپیمای ایرباس به ایران و نحوه انعقاد این قرارداد با شرکت فرانسوی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: طبیعتا در قراردادهای مذکور باید تدابیر ویژه اخذ شده و تصمیم های لازم گرفته شده باشد تا در صورت رخ دادن هر اتفاقی در آینده مشکلی برای این هواپیماها ایجاد نشود. وی در ادامه با اشاره به محرمانه بودن قرارداد ایران با ایرباس خاطرنشان کرد: من به شخصه متن قراردادها را ندیده و از جزییات آن اطلاعی ندارم اما طبیعتا نمایندگان طرف ایرانی بررسی های لازم را در این زمینه انجام داده اند.  اسعدی سامانی افزود: ضمن اینکه معمولا قراردادهای تجاری را رسانه ای نمی کنند اما از آنجا که ایران ایر در مذاکرات خود با ایرباس از وکلای خبره داخلی و خارجی  استفاده کرده است به نظر می رسد پیش بینی های لازم برای متضر نشدن طرف ایران پیش بینی شده باشد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره نوع خرید این هواپیماها تصریح کرد: نوع این قرارداد اجاره به شرط تملیک و به نوعی فاینانس است که بر این اساس ایران ایر در طول بهره برداری از این هواپیماها اقساط  آن را به صورت ماهیانه به شرکت فاینانس کننده که یک شرکت خارجی است پرداخت می کند. وی ادامه داد: یعنی ایران در ازای پرداخت اقساط تعهداتی به شرکت ایرباس می دهد که در صورت انجام این تعهدات و بعد از پایان آخرین قسط، هواپیما به نام  شرکت ایرانی می شود.

سامانی در خاتمه درباره مرجوعی بودن این هواپیما خاطرنشان کرد: بنده درباره رد یا تایید این موضوع اطلاع کافی و موثقی ندارم اما ممکن است بعضی از این هواپیماها از سوی شرکت هایی خریدار شده اما به دلیل مسائل مالی یا سایر مشکلات ایجاد شده، شرکت خریدار نتواند هواپیما را تحویل بگیرند که در این صورت ایرباس این اختیار را دارد که هواپیماهای مذکور را به شرکت دیگری واگذار کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.