مشاور وزیر در امور زنان و خانواده با تاکید بر وجود ناامنی در شهرها برای زنان کشور گفت: در جامعه ای که بی عدالتی اقتصادی یا احساس بی عدالتی در آن وجود داشته باشد باید شاهد بروز برخی مشکلات و ناامنی های فیزیکی برای زنان باشیم.

«بی عدالتی اقتصادی» و «ناایمن شدن» شهرها برای زنان

به گزارش قدس آنلاین، فهیمه فرهمندپور مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، با بیان اینکه هر چند در زمینه ایمن سازی شهرها برای خانم ها ضعف هایی در کشور ما وجود دارد اما ناامنی لزوما ناشی از عوامل محیطی مستقیم نیست؛ گفت: یعنی نمی توان گفت اگر همه خیابان ها به اندازه کافی نورپردازی داشته باشند دیگر خطری بانوان را تهدید نمی کند. بلکه مجموعه ای از مشکلات هستند که باعث شده اند شهرهای ما برای خانم ها ایمن نباشند.

وی اضافه کرد: برای رفع این مشکل ما باید متغیرهای دیگری را مدیریت کنیم. به عنوان مثال در جامعه ای که بی عدالتی اقتصادی یا احساس بی عدالتی در آن وجود داشته باشد باید شاهد بروز برخی مشکلات و ناامنی های فیزیکی باشیم. البته منظور این نیست که در تهران این اتفاق افتاده است اما به طور کلی اگر بخواهیم شاهد بروز ناامنی نباشیم باید قبل از هرچیز افراد را از درون تربیت کنیم. انسانی که به اندازه کافی تربیت نشده هرچقدر هم که پلیس بالای سرش بایستند می تواند تخلف کند. مثل دانش آموزی که می خواهد تقلب کند و اگر چهار معلم هم بالای سرش بایستند کار خود را می کند.

همه جا پلیس و عوامل محیطی برای کنترل لازم نیست

به گفته وی در مرحله بعد لازم است در این خصوص حساس سازی عمومی ایجاد شود. اینکه فکر کنیم باید همه جا پلیس و عوامل محیطی برای کنترل وجود داشته باشد درست نیست. مردم همه باید به این حساسیت برسند. در حالی که در جامعه کنونی ما اگر اتفاقی برای خانمی بیفتد همه فقط از آن فیلم می گیرند و کسی کمک نمی کند. بنابراین بروز ناامنی ها صرفا به دلیل عوامل محیطی نیست هرچند همه محیط های ما ایده آل نیستند اما اینطور نیست که اگر مشکلات محیطی حل شود اما مشکلات انسان در محیط حل نشود شهرها ایمن می شوند.

مشاور وزیر در امور زنان و خانواده در خصوص ناایمن بودن شهرها تاکید کرد: ما خلاء های قانونی و فرهنگی هم داریم. به همین علت بایستی از جهات دیگر نیز مشکلات بررسی شوند. فقط یکی از مولفه هایی که باید به آن پرداخته شود محیطی است و تا زمانی که دیگر مولفه ها در نظر گرفته نشود همچنان شاهد نبود امنیت در شهرها خواهیم بود.

 پیش تر معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران نیز در مصاحبه با این پایگاه خبری اعلام کرده بود که به علت نبود زیرساخت های لازم از جمله نورپردازی ها محل های بی دفاعی وجود دارد که شهر را برای زنان ناایمن کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.