کرج-برداشت غیر مجاز شن و ماسه و رسوبات رودخانه ها، آلایندگی ناشی از فعالیت کارگاه های شن شویی و همچنین کارخانه های آسفالت و نیز مصرف بیش از حد آب و به دنبال آن آلودگی محیط زیست در البرز تنها بخشی از زخم های بر جای گذاشته شده بر تن طبیعت البرز است.

معادن البرز جان طبیعت را می گیرد

به گزارش قدس آنلاین، شهرستان ساوجبلاغ از جمله مکان هایی است که به واسطه فعالیت ۲۲ معدن به کانون آسیب های زیست محیطی تبدیل شده است و نه تنها هوا را برای تنفس شهروندانش سخت کرده است بلکه آب های زیر زمینی را نیز از آلودگی بی نصیب  نگذاشته است.

برداشت غیرمجاز از رسوب و شن و ماسه رودخانه ها موجب وقوع سیل، تغییر مسیر و تخریب مزارع می شود.

بنا بر گفته فرماندار ساوجبلاغ  وجود ۲۲ معدن شن و ماسه در تهراندشت کانون ریز گرد هاست و میزان مصرف آب آنها به اندازه شهر هشتگرد است.

فعالیت بدون رعایت الزامات زیست محیطی  

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست ساوجبلاغ در خصوص مشکلات زیست محیطی ناشی از فعالیت این معادن می گوید: در حال حاضر تعداد ۲۲ واحد معدن تولیدشن و ماسه در شهرستان ساوجبلاغ در حال فعالیت هستند که معمولا در تمامی عملیات شستشو، مقدار قابل توجهی آب مصرف می کنند که این امرنه تنها هزینه بر بوده بلکه پساب به جا مانده از شستشو، حاوی ذرات ریز و درشت می باشدو آلودگی های زیست محیطی را به همراه خواهد داشت.

رداشت غیر مجاز شن و ماسه،آلایندگی ناشی از فعالیت کارگاه های شن شویی و مصرف بیش از حد آب تنها بخشی از زخم های بر جای گذاشته شده بر تن طبیعت البرز استفردین حکیمی می افزاید: بازیافت آب در معادن شن و ماسه امری اجتناب ناپذیر است بویژه در مناطقی که با مشکلات کم آبی مواجه می باشند، جلوگیری از هدر رفت آب و بطورکلی جلوگیری از آلودگی محیط زیست و اتلاف عناصر در پایان فرآیند فرآوری دارای اهمیت می باشد و با توجه به وجود نیاز فوق، بهره گیری از دستگاه تیکنربرای بازیافت پساب برای معادن ضروری به نظر می رسد.

وی یادآور می شود: در صورت فرآوری آب و پساب امکان بازیابی بعضی از مواد با ارزش و همچنین مصرف بخشی از آن برای جلوگیری از آلودگی محیط امکان پذیر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در این رابطه و به واسطه نصب فیلتر برای معادن شن و ماسه ضرب الاجل تعیین شده است ادامه می دهد:  این معادن باید دستگاه بازیافت پساب نصب کنند.

وی اظهار می کند: براساس پیگیری های بعمل آمده در سنوات قبل حدود ۶۰ درصد و تعداد ۱۳ واحد از این معادن مجهزبه دستگاه  تصفیه پساب شدند و مابقی آنها اقدامی برای تجهیز سیستم مذکور نکردند.

آلودگی هوا

وی در ادامه بیان می کند: با توجه به بروز شرایط پایداری هوا و افزایش غلظت آلاینده ها در شهرستان، اقدامات متعددی در جهت کنترل و بهبود وضعیت و کاهش آلودگی هوا در دستور کاراین اداره قرار گرفته که یکی از آنها صدور اخطاریه به معادن شن و ماسه مبنی بررعایت ارتفاع ذخیره مصالح زیر ۶ متر، حفظ و نگهداری و افزایش فضای سبز، اصلاح و بهینه سازی جاده های دسترسی به جهت کاهش انتشار گرد و غبار ناشی از تردد خودروهای سنگین و همچنین توقف فعالیت معادن شن و ماسه در شرایط بروز آلودگی هوا، بوده است.

تعطیلی معدن باغستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز نیز با اشاره به فعالیت خارج از ضوابط بسیاری از معادن در استان گفت: تا قبل از سال ۱۳۸۵ ضوابط زیست محیطی بهره برداری از معادن وجود داشت به طوریکه برای تمام فعالیت های معدنی در سطح کشور بایستی از محیط زیست استعلام می شد و در صورت موافقت بایستی تمام ضوابط زیست محیطی را رعایت می کردند.

محمدی افزود: در سال ۸۶ با اصلاح قانون معدن این ضوابط ملقی شد یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فعالیت معادن داخل مناطق حفاظت شده از محیط زیست استعلام می کنند و برای فعالیت معادن در دیگر مناطق تحت مدیریت محیط زیست الزامی جهت دریافت مجوز ندارند.

وی بیان داشت: این روند لطمه ی زیادی به منابع طبیعی کشور زد به طوریکه معادن حریم شهر کرج که یکی از آنان معدن شن و ماسه باغستان است که از سال ۱۳۸۶ در این منطقه مستقر شده بدون مجوزی از محیط زیست فعالیت خود را آغاز کرد که علاوه بر خسارات زیست محیطی در این چند سال شاهد شکایات زیادی از سوی مردم به دلیل مزاحمت این معدن بودیم.

وی با بیان اینکه غیر از این معدن مجوز برای آغاز به کار ۲ معدن جدید دیگر نیز صادر شده، گفت: من از روز ورودم به این استان پیگیر تعطیلی معدن باغستان شدن و شهرداری کرج و راه و شهرسازی نیز کمک های زیادی در این راه کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه این پیگیری ها به دلیل تخریب گسترده در حریم شهر، آلودگی هوا و مزاحمت برای ساکنین منطقه بود، اظهار داشت: با پیگیری های صورت گرفته حدود ۴۵ روز تا ۲ ماه پیش با دستور دادستان شهرستان کرج مقرر شد تا این معدن تعطیل شود.

وی با بیان اینکه بایستی از دادستان کرج برای پیگیری ها و همکاری لازم قدردانی کرد، گفت: در حال حاضر در حال پیگیری و هماهنگی با کلانتری و دادستانی برای تعطیلی معدن هستیم و همچنین دادستان در حال مکاتبه با وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا ۲ مجوز جدید صادر شده را نیز باطل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.