وزیر خارجه ترکیه ضمن حمایت از تمامیت ارضی سوریه و عراق با رد درخواست کاخ سفید درباره گروه های مسلح کرد سوری گفت این گروه ها در مذاکرات آستانه جایی نخواهند داشت.

به حمایت از تروریست ها پایان دهید/داعش را هم به آستانه دعوت کنید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آناتولی، «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری در هتل ماریوت آنکارا  گفت: آمریکا در صورت دعوت از پ.ی.د بهتر است داعش را نیز به مذاکرات صلح سوریه دعوت کند.

وی تصریح کرد آمریکا باید به حمایت از گروه های تروریستی پایان دهد. حضور گروه های تروریستی بر میز مذاکرات سوریه بی مفهوم و بی معنی است.

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد ما خواستار ادامه همکاری با آمریکا مانند دو کشور متحد هستیم. سلاح هایی که آمریکا برای کمک به پ.ی.د می دهد، امروز در دست پ.ک.ک است. هیچ فرقی میان پ.ی.د و پ.ک.ک نیست. پ.ی.د در مذاکرات آستانه حضور نخواهد داشت. هدف پ.ی.د مبارزه با داعش نیست، بلکه تجزیه بخشی از سوریه است، ولی ما حامی تمامیت ارضی سوریه هستیم.

در حالیکه گروه های مسلح کرد سوری از متحدین نزدیک آمریکا در سوریه در مبارزه با داعش محسوب می شوند ترکیه ایم گرو ها را شاخه ای از گروه تروریستی پ ک ک می داند.

وی افزود: روندی که در سوریه آغاز شده و برقراری آتش بس در این کشور تاحدودی ثمر بخش بوده است.

وزیر امور خارجه ترکیه ادامه داد: همکاران ما دیروز با دیپلمات های ایرانی و روس در مسکو بر سر مسئله سوریه مذاکره کرده اند.

چاوش اوغلو درباره مذاکرات صلح قبرس نیز تصریح کرد: همیشه به دنبال راه حلی ماندگار، عادلانه و نتیجه بخش برای هر دو طرف در قبرس بوده ایم. موضع ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی بر سر موضوع مذاکرات یکسان است.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین اظهار داشت: روند مذاکرات قبرس نباید مبهم و نامشخص باشد.

چاوش اوغلو افزود: هیچ ترکی نقشه ای که از سوی قبرس روم نشین برای تقسیم جغرافیایی جزیره ارائه شده است را نخواهد پذیرفت.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین درباره توافق کشورش با اتحادیه اروپا درباره لغو ویزا برای شهروندان ترکیه گفت: از اتحادیه اروپا خواهیم خواست تا تاریخی مشخص را برای لغو ویزا برای شهروندان ترکیه ارائه کند.

چاوش اوغلو همچنین اظهار داشت: خواهان گسترش روابط با عراق در تمامی زمینه ها هستیم. بیشتر از هر کشوری از تمامیت ارضی و امنیت عراق حمایت می کنیم. به عنوان ترکیه، حمایت خود از کشور دوست و برادر عراق را ادامه خواهیم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.