زاهدان- نشست جمعی از قضات و مسؤولان قضایی سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان پاکستان در دادگستری برگزار شد.

نشست مسؤولان قضایی سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان پاکستان برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، نشست مسئولان قضایی سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان پاکستان صبح یکشنبه در سالن اجتماعات دادگستری سیستان و بلوچستان برگزار شد.

در این نشست رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به ساختار قضایی در ایران اظهار کرد: در کشور ما ۳ قوه قضاییه، مجریه و مقننه در حال فعالیت است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی ادامه داد: قوه قضاییه یک قوه مستقل برای پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی است که از جمله اقدامات ای قوه صدور حکم و رسیدگی به شکایات مردم، نظارت بر حسن قوانین، کشف جرم و تعقیب مجرمان و اجرایی مدون قوانین جزایی کشور، پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان است.

وی افزود: ساختار قضایی قوه قضاییه ابتدا دادگستری و محاکم است که شامل دادگاه های تجدید نظر، کیفری ۱ و۲ و دادگاه‌های خانواده، انقلاب و شوراهای حل اختلاف است.

این مسئول قضایی با اشاره به ساختار اداری قوه، بیان کرد: چند سازمان در کشور زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می کنند که سازمان پزشکی قانونی، نیروهای مسلح، بازرسی، زندانها و روزنامه رسمی از جمله این سازمان ها و نهاد ها هستند.

وی در زمینه به نحوه رسیدگی به پرونده‌ها در قوه قضاییه گفت: پرونده‌های حقوقی در ابتدا قبول پرونده، تعیین وقت و رسیدگی، صدور رای و در پایان تجدید نظر در صورت اعتراض است.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان ادامه داد: در پرونده‌های کیفری پس از رسیدگی حسب مورد به دادگاه های کیفری ۱_و۲ارسال می شود و با توجه به قانون مجازات اسلامی مجازات‌ها به ۸ درجه تقسیم بندی شده است.

حمیدی با اشاره به تحولات قانون و قوانین جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: تغییر در دو قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری تحولات شگرفی را در قوانین به وجود آورده که تاکید بر مجازات‌های جایگزین حبس، توجه به کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و بهرمندی متهمان از کلیه حقوقشان اعم از ممنوعیت شکنجه و دیدار با خانواده و انتخاب وکیل از جمله این تغییرات است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه در قوه قضائیه ایران اجرای قوانین اسلامی و رعایت حقوق بشر در صدر قرار دارد، تصریح کرد: سال‌هاست قوه قضاییه چه در محاکم و چه در زندان‌ها و چه در بازداشتگاه‌ها پلیس بر رعایت حقوق شهروندی نظارت گسترده‌ای دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.