مشهد-اجرای طرح تحول نظام سلامت نقطه قوت دولت تدبیر وامید معرفی می شود درحالی که چندان به سود تمامی فعالان حوزه بهداشت ودرمان نبوده است.

اجرای طرح تحول سلامت ، پرستاران را راضی نکرد

قدس آنلاین: بی تردید یکی از مشاغل پرحاشیه در سال های اخیر را باید پرستاری دانست.چنانکه کمترهفته ای است که مسؤول و یا مدیری درباره این حرفه و کمبودها ونیازهایش سخنی نگوید.

طرحی نه به نام پرستار نه به کام مردم

دکتر علی محمد آدابی ، رئیس نظام پرستاری کشور دراین باره به گزارشگرما می گوید: طرح تحول نظام سلامت جزافزایش فشارکار بر پرستاران فایده ای نداشته است.

احمدرضا موسوی نیا یکی از پرستاران خاطر نشان می کند: گرچه برخی ازاقدامات با اجرای طرح تحول نظام سلامت قابل قبول است اما اجرای آن بودجه هنگفتی را به خود اختصاص داده درحالی که پرداخت های آن بسیارناعادلانه است.به طوری که اضافه کاری ها را درقالب کارانه قرارداده اند. این درحالتی است که پیش ازاین اضافه کاری ها با یکی دو ماه تأخیر پرداخت می شد اما درحال حاضر با این ادعا که بیمه ها پرداختی ندارند از فروردین سال جاری تا دی ماه هیچگونه کارانه و اضافه کاری دریافت نکردیم درحالی که به دلیل کمبود نیرو ناگزیر به اضافه کاری اجباری هستیم.

وی اضافه می کند: شاید به ظاهرمردم خشنود باشند که دیگر به دنبال دارو نیستند اما این طرف پرستاران هستند که ناچارند وظایف مضاعف را با درآمد کمترباید انجام بدهند، بنابر قانون بهره وری که هنوز ملغی نشده به صراحت آمده است که اضافه کاراختیاری بوده وتا سقف ۸۰ ساعت باشد اما با اجرای طرح تحول سلامت درعمل افراد وادار به اضافه کاری می شوند. همچنین براساس سیاست های موجود بودجه کارانه ها را از محل درآمد بخش ها تامین می کنند به این ترتیب ممکن است بخشی کارکردی راحت تر ودرآمد بیشتری داشته باشد. برای نمونه درمواردی در برخی بیمارستان ها منشی بخش انژوگرافی حتی چند برابر پرستاران سایر بخش ها کارانه دریافت کرده است.

مهتاب امیدی که بیش از بیست سال سابقه پرستاری دارد هم می گوید:با اجرای طرح تحول سلامت پرستاران ناگزیر به ثبت گزارش های متعدد هستند و در واقع میرزا بنویس شده اند.برای بیماران هم شرایط بهبود پیدا نکرده چون با هجوم بیماران به بیمارستان های دولتی دیگر تخت خالی وجود ندارد وهرقدرهم تخت بگذارند کافی نیست.بنابراین نوبت ارایه خدمات به بیماران طولانی شده و با پارتی بازی جایی پیدا می کنند. به این ترتیب با تراکم بیماران وخدمات مورد نظر فکر نکنم سودی از این طرح عاید مردم شود .

وی با پیچیده خواندن وضعیت اشتغال پرستاران ادامه می دهد:  نیروهای پشتیبانی دربیمارستان ها مشمول ارتقا در طرح بهره وری نمی شوند پس  این پرسنل ناچارند بیشترکارکنند.برای نمونه جمعه ها برای سایر بخش ها ۱۰ ساعت کار محاسبه  می شود ولی برای این گروه ۶ ساعت می باشد.

امیدی تأکید می کند: به طورکلی پرستاران ناچارند بیش از۷۰ ساعت اضافه کار بمانند به طوری که پرستاری که بیش از ۱۰ سال کارکرده ومشمول ارتقا می شود باید ۶-۷ شب کاری درماه را انجام بدهد.

وظایف مضاعف این مخدومان بی عنایت

بنابر اظهارات متولیان سلامت درحال حاضر ۱۵۰ هزار پرستار در بیمارستان های دولتی و خصوصی کشور شاغلند و ۱.۵ برابر این عده باید استخدام شوند تا کمبود شدید پرستار در ایران رفع شود.

دکترآدابی نیز به گزارشگرما می گوید: بنابراستانداردهای جهانی هرپرستارباید بین ۴-۶ بیمارخدمات بدهد اما درکشورما این رقم بالای ۱۲ بیمار برای هر پرستاراست واین فشارطاقت فرسایی را به آن ها تحمیل می کند.همچنین نسبت جمعیت پرستاران به هزارنفرنیز نصف میزان مورد نظر است.دلیل این مساله نیز بی رغبتی به این حرفه می باشد چرا که جاذبه کافی را ندارد.ازاین رو افراد آموزش دیده ترجیح می دهند در مشاغل دیگر با درآمد بیشتر فعالیت کنند.چنانکه حتی دوبرابر کردن ظرفیت دانشجویان این رشته و صرف هزینه های هنگفت آموزشی نیز تاثیری نداشته است.

مهتاب امیدی که در یکی ازبیمارستان های غرب کشورفعالیت می کند،می گوید: هیچ استانداری برای خدمات پرستاران وجود ندارد به طوری که حتی  بخش هایی که ۴۰-۴۵ بیمار بستری هستند با دوپرستاراداره می شود.

موسوی نیا یکی از پرستاران استان های مرکزی می گوید: تناسب پرستار به تخت درکشورما از استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد چنانکه اگر سری به بخش داخلی بیمارستان ها بزنید انواع بیماران را بخصوص بیماران ای سی یو را می بینید چون تخت خالی وجود ندارد. البته در بخشی ای سی یو یک پرستار سه بیماررا پوشش می دهد که این هم استاندارد نیست اما در بخش داخلی ناچاریم دوبیمار ای سی یو را درکنار۷ بیمار دیگر پوشش بدهیم. این در شرایطی است که تجهیزاتی که در بخش ای سی یو وجود دارد در بخش داخلی نمی بینیم. حال آن که بنا براستاندارد یک پرستاردربخش داخلی موظف به خدمت رسانی به فقط ۵ بیمار داخلی است که  درعمل این میزان به یک پرستاردربرابر ۹ بیمارمی رسد.

چشم انتظاراجرای قانون

در رزوهای اخیر خبرهای خوشی از مجلس درباره پرستاران به گوش می رسد چنانکه حیدرعلی عابدی ،عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از تلاش این کمیسیون برای تأمین بودجه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در لایحه بودجه ۹۶ خبر داد ه است .

به گفته وی در جلسه مشترکی با وزیر و معاونان وزارت بهداشت،پیشنهاد شده است قسمتی از درآمدهای اختصاصی بیمارستان ها برای پرداختی به پرستاران در ضابطه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اختصاص داده شود.

موسوی نیا که بیش از۱۲ سال سابقه پرستاری دارد با اشاره به این که مسؤولان با بهانه های واهی از زیربار اجرای این قانون شانه خالی می کنند ، می گوید: ما بارها به دوستان ثابت کردیم که اجرای این قانون نه تنها بودجه نمی خواهد بلکه هزینه های درمانی را نیز کاهش می دهد. چرا که درحال حاضر برخی خدمات را پزشکان به نام خود ثبت کرده وبراساس تعرفه های خود نیز هزینه را محاسبه می کنند. حال آنکه این خدمات درواقع توسط پرستاران انجام می شود والبته احتساب این خدمات با تعرفه های پرستاری به سود بیمه ها و مردم است زیرا پرداختی آن ها با تعرفه های پرستاری  اندک می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.