مشهد- معاون اسبق شورای عالی امنیت ملی گفت: موضوع هسته‌ای اگر منحصر به مؤلفه‌های فنی هسته‌ای باشد، به بیراهه رفته، زیرا در موضوع هسته‌ای دعوا سر دیانت در حکومت است.

پیشروی پرشتاب ما در عرصه هسته‌ای آمریکا را مجبور به معامله کرد/ مذاکره مستقیم نشان دهنده قدرت ماست/

به گزارش قدس آنلاین، علی باقری در سومین نشست از سلسله جلسات تخصصی رویش فرهنگ با موضوع «بازخوانی گفتمان انقلاب اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری» اظهار داشت: مبنای موضوع این نشست حرکتی است که حضرت امام خمینی(ره) آغازگر آن بودند، ایشان در واقع نگاه خاص و ویژه‌ای به دین داشتند که اگر این نگاه نبود انقلاب به وجود نمی‌آمد.

وی تصریح کرد: امام(ره) معتقد بودند که باید دین وارد عرصه جامعه و حکومت شود، زیرا ورود دین در این عرصه نه تنها مخل نیست، بلکه وجود دین در حاکمیت موجب پیشرفت‌های مادی و تعالی معنوی در جامعه می‌شود، البته این نگاه را عده‌ای قبول نداشتند، آن‌ها مبنای حق محوری را قبول نداشتند که در حال حاضر نیز این نگاه وجود دارد.

باقری با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، ادامه داد: امروز می‌بینیم که آمریکا با تحمیل جنگ، تحریم، تهدید نظامی و... نتوانسته کاری از پیش ببرد و نه‌تنها در کشور ما بلکه در کشورهای سوریه، لبنان، فلسطین، یمن و... هم نتوانسته به اهدافش برسد.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ابراز کرد: کشور ما بعد از جنگ تحمیلی، تبدیل به یک قدرت نظامی مهم در منطقه و جهان شد، قبل از انقلاب، شاه قدرت متحد آمریکا محسوب می‌شد و با هم پیوند استراتژیک داشتند؛ به‌گونه‌ای که برخی از تجهیزات را آمریکا در اختیار ایران قرار داد و به هیچ کشور دیگری واگذار نکرد، اما در آن زمان کشور ما به لحاظ نظامی، کاملاً وابسته بود.

وی گفت: در جریان جنگ، با وجود نبود ابزار و تجهیزات، روح مسیحایی امام راحل در جوانان دمیده شد و ما توانستیم پیروزی‌های مهمی به‌دست آوریم، اما در نگاه کسانی که مخالف حضور دین در حاکمیت هستند، ما در مناسبات به جای گرفتن حقمان باید دنبال سهم‌مان باشیم.

باقری با بیان اینکه نتیجه نگاه امام(ره) حق محوری بود، اضافه کرد: حق ما توانمندی‌های ماست، مردم ایران توانمندی‌هایی دارند که هیچ کشوری ندارد؛ بحث ما در دعوای هسته‌ای، اختلاف مبنایی است و صوری نیست، در بحث هسته‌ای اختلاف مبنایی بر سر این مسئله است که آیا دین ورودش در حاکمیت لازم است یا خیر؟

وی ادامه داد: موضوع هسته‌ای اگر منحصر به مؤلفه‌های فنی هسته‌ای باشد، به بیراهه رفته، زیرا در موضوع هسته‌ای دعوا سر دیانت در حکومت است.

باقری در ادامه سخنان خود به دستاوردهای بدون مذاکره و بدون توافق اشاره و تصریح کرد: در مقطع نخست مذاکره، آمریکا پای میز مذاکره می‌آمد، اما حاضر به معامله نبود، ما در حال انجام فعالیت رسمی بودیم، اما آمریکا کشور ما را تحریم کرد، از تیرماه سال ۸۷ تا فروردین ماه ۹۱ وضعیت همین بود، اما به جایی رسید که مجبور شد معامله کند.

معاون اسبق سیاست خارجه و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: از تاریخ ۲۶ فروردین ماه سال ۹۱ اوضاع تغییر کرد و طرف مقابل حاضر به معامله هسته‌ای شد، زیرا در این مدت فعالیت‌های مختلفی در شهر اراک و در حوزه تولید سانتریفیوژها صورت گرفت و هر کدام از این‌ها مؤلفه‌هایی بود که آمریکا متوجه شد ما با شتاب زیادی در عرصه هسته‌ای در حال پیشروی هستیم.

وی با بیان اینکه بحث مذاکره مستقیم نشان دهنده قدرت ماست، ادامه داد: هنگامی که توانمندی‌هایمان را به رخ دنیا کشیدیم، آمریکا وارد مذاکره شد، مذاکره، جنگ اراده‌هاست و این اراده‌ها پشتوانه دارد.

وی به اهداف دو کشور ایران و آمریکا از مذاکرات اشاره و اظهار کرد: تثبیت حقوق، فعالیت‌های هسته‌ای و لغو تحریم از اهداف ما در این مذاکرات بود و آمریکا هم مخالف فعالیت‌های هسته‌ای و توسعه غنی سازی در کشور ما بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.