خرم آباد- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: سیاه چادر بافی لرستان در فهرست آثار ناملموس ملی کشور ثبت شد.

سیاه چادر بافی لرستان در فهرست آثار ناملموس ملی کشور ثبت شد

به گزارش قدس آنلاین،  غلامرضا سلیمانی از ثبت سیاه چادر بافی در فهرست آثار ناملموس ملی کشور خبر داد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان داشت: سیاه چادر مسکن عشایر استان لرستان محسوب می‌شود که از موی بز و به وسیله زنان در ایلات و عشایر بافته می‌شود، سیاه چادر برای عشایر با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی استان دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است.

سلیمانی عنوان کرد: سیاه چادر شامل دو بخش بالایی و دیواره است که بخش بالایی چادر و دیواره آن چیت نامیده می‌شود که از نی و موی بز بافته می‌شود، دلیل استفاده از موی بز در بافت سیاه چادر این است که در مواقع بارش باران دارای خاصیت ضد آب بوده و ارزان و سبک نیز است.

سلیمانی در ادامه افزود: این اداره کل در راستای اهداف حفاظتی خود و در اجرای تبصره ماده دو قانون و تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب 23 دی ماه 1382 و آیین نامه اجرایی قانونی مذکور مصوب هیئات محترم وزیران به شماره 26975/ت / 32915 مورخ چهار مرداد ماه، به منظور ثبت میراث ناملموس پرونده سیاه چادر بافی عشایر را تهیه و به شورای ثبت سازمان مرکزی ارائه نمود که پس از طرح در شورای مذکور به اتفاق آرا اعضا، حایز شرایط ثبت شناخته شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

در ادامه محمدرضا اسدی معاون میراث فرهنگی استان عنوان کرد: گرایش به شهرنشینی و مصرف‌گرایی عشایر و روستائیان، پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه تهیه و تولید انواع چادرهای برزنتی، کاهش روز افزون کوچروی در بین عشایر، به فراموشی سپرده شدن شناخت کامل سیاه چادر و توجه به ارزش‌های مادی و معنوی آن به عنوان اصلی‌ترین سرپناه، از بین رفتن آداب و رسوم مرتبط با برپایی یا جمع‌آوری سیاه چادر و مسائلی از این قبیل نشان دهنده در خطر بودن این هنر ارزشمند است که تاکنون سینه به سینه به نسل حاضر منتقل شده است.

وی در پایان افزود: لازمه ماندگاری این هنر اصیل از نظر اجتماعی، فرهنگی و هویتی ویژه جامعه‌ای با پیشینه تاریخی غنی و کهن، ضرورت حفظ این مصنوع بشری را برای نسل‌های آینده می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.