قزوین - پایش و مراقبت بیماری های ویروسی V.H.Sو I.H.N در ماهیان قزل آلای رنگین کمان در سطح تمامی مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردابی استان انجام می گیرد.

پایش بیماریهای ویروسی ماهیان سردابی در قزوین آغاز شد

بگزارش خبرنگارقدس آنلاین،رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی استان قزوین با اعلام این خبر افزود: طرح مراقبت بیماری های ویروسی  V.H.Sو  I.H.N در ماهیان قزل آلای رنگین کمان در سطح  تمامی مراکز پرورش ، تکثیر و پرورش و تکثیر استان انجام می گیرد. در این طرح کارشناسان ادارات دامپزشکی با مراجعه به مزارع فعال سردآبی شهرستان، ضمن نمونه گیری از استخرها و تکمیل پرسشنامه های مربوطه، جزئیات عملیات پایش را در سامانه اطلاعات جغرافیایی سازمان دامپزشکی کشور ثبت می کنند.

دکتر وحید ابراهیم نژاد حمیدی تصریح کرد: بیماری ویروسیVHS که به سپتی سمی خونریزی  دهنده ماهیان هم معروف است، عمدتا در فصول سرد سال و در ماهیان قزل آلا بروز می کند و اگرچه قابل انتقال به انسان نیست، اما باعث بروز تلفات سنگین و خسارات اقتصادی جبران ناپذیر در استخرهای پرورش آبزیان می گردد.

دکتر حمیدی عمده راه انتقال این بیماری به استخرهای آبزی پروری را هم از طریق ابزار و وسایل آلوده، آب و غذا و جابه جایی بین مزارع عنوان و به آبزی پروران توصیه کرد: ضمن رعایت اصول و شرایط امنیت زیستی و توجه به دستورالعمل های سازمان دامپزشکی، از جابجایی ماهیان بدون اخذ مجوز حمل و گواهی بهداشتی قرنطینه ای ادارات دامپزشکی خودداری کنند و بچه ماهی، تخم چشم زده و غذای ماهیان پرورشی خود را نیز فقط از مراکز مجاز تحت نظر سازمان های دامپزشکی و شیلات تهیه کنند.

این مقام مسئول افزود: آبزی پروران باید در اصلاح ساختار بهداشتی مزارع خود اهتمام جدی داشته باشند و هرگونه تلفات و موارد مشکوک در استخرهای خود را سریعا به دامپزشکی اطلاع بدهند تا اقدام های بهداشتی و قرنطینه ای لازم انجام گیرد.

از جمله اهداف این طرح تعیین میزان شیوع بیماری در مزارع، دستیابی به اطلاعات لازم برای اجرای برنامه های پیشگیری از بروز بیماری، پیشگیری از گسترش بیماری و ارتقاء وضعیت بهداشتی و شرایط امنیت زیستی مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردابی می باشد.

 با توجه به راه اندازی آزمونهای تشخیص بیماریهای ویروسی ماهیان سردابی در استان، تمامی آزمایشهای تشخیص مولکولی بیماری های  V.H.Sو  I.H.N در بخش مولکولی آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی مواد غذایی با منشاء دامی اداره کل دامپزشکی استان قزوین با استفاده از تجهیزات مدرن آزمایشگاهی و به روش Real Time P.C.R و Conventional P.C.Rانجام می گیرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.