یزد- مدیرعامل آب منطقه ای یزدگفت: وضعیت بارندگی امسال یزد بحرانی تر از سال گذشته است ودر سال جاری با کاهش ۸۲ درصد بارندگی نسبت به دوره مشابه در دراز مدت روبرو بوده ایم.

وضعیت بارندگی امسال یزد بحرانی تر از سال گذشته است

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی جوادیان زاده اظهارداشت: در طول دوره آماری در این مقطع زمانی، متوسط بارندگی استان سی و یک  و شش دهم  میلیمتر بوده در حالی که از ابتدای مهرماه به هفت وپنج دهم میلیمتر رسیده است.

وی افزود: متأسفانه شهرستان میبد یکی از شهرستان هایی است که وضعیت میزان بارندگی آن از میزان بارندگی متوسط استان بحرانی تر است و میزان بارندگی این شهرستان در دوره دراز مدت سی ویک وهشت دهم  میلیمتر اعلام شده و میزان بارندگی این شهرستان دو وپنج دهم میلیمتر بوده که کمترین میزان بارش را از میان شهرستان های استان به خود اختصاص داده است.

جوادیان زاده با بیان این که ۱۶۹ حلقه چاه در شهرستان میبد وجود دارد گفت: جای خرسندی است که تمامی این چاه ها دارای مجوز و پروانه می باشند و در شهرستان میبد تا به حال چاه غیرمجازی شناسایی نشده است.

وی خاطر نشان سا خت: حدود۳۰ حلقه چاه در این شهرستان به کنتور هوشمند مجهز شده که ۱۵ حلقه چاه کشاورزی و ۱۵ حلقه چاه صنعت بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گفت: میبد جزء دشت ممنوعه - بحرانی دشت یزد-اردکان می باشد و در این دشت سالیانه به طور متوسط، ۴۳ سانتیمتر سطح آب زیرزمینی افت می کند و از ابتدا تاکنون حدود هفتاد وپنج و هفده صدم  متر سطح آبخوان افت داشته که این آمار ۴۲ ساله می باشد.

وی افزود: علاوه بر افت سطح آب زیرزمینی در این دشت، به دلیل برداشت های بی رویه زمین نشست پیدا کرده و به سمت نابودی می رود و چنانچه بارندگی هم صورت گیرد به صورت سیلاب و روان آب درآمده و این مسئله خطرناکی است.

جوادیان زاده با اشاره به اثرات مثبت خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی در شهرستان های خاتم و ابرکوه افزود: به دلیل احیا و بازسازی آبخوان در این مدت، چند رشته از قنات هایی که خشک شده بودند در مدت زمان خاموشی چاه ها جاری شده است و چاه هایی که کیفیت آب آنها تغییر یافته، شیرین تر و مطلوبتر شده که نشان دهنده تأثیرگذاری اجرای این طرح بوده است و باید نسبت به اجرای طرح خاموشی زمستانی چاههای کشاورزی شهرستان میبد هم برنامه ریزی کنیم.

وی  خاطر نشان ساخت: ما قصد نگران نمودن مردم را نداریم ولی در این شرایط حاد، لازم است این نگرانی را با مردم در میان بگذاریم و مردم نیز با فهم و درایتی که دارند بحران را درک کرده و حمایت و همکاری  می نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.