محسن رجب‌پور در نشست خبری رونمایی از نخستین آلبوم حامد همایون، از اوضاع تهیه کنندگی موسیقی در ایران و از چگونگی ساختنِ بِرندِ «حامد همایون» گفت.

تهیه کننده، دلال یا شکارچی؟ / برندِ «حامد همایون» چطور ساخته شد؟

به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از خبرگزاری تسنیم، صبح امروز یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ تالار ایون شمس میزبان اتفاقی در نوع خودش بی‌نظیر بود. محسن رجب‌پور تهیه‌کننده‌ موسیقی و خواننده‌اش حامد همایون در نشستی خبری حاضر شدند و توضیحاتی درباره روند معرفی و فعالیت حامد همایون به عنوان خواننده‌ای جدید در عرصه موسیقی کشور ارائه کردند. پسامان امامی و سهیل حسینی هم در کنار این دو حضور داشتند.

البته تا اینجای ماجرا چیز عجیبی رخ نداده بود و مثل هر هنرمند و تهیه‌کننده‌ی دیگری این دو نفر نیز حرف‌هایی داشتند که به طور حتم برای علاقه‌مندان به موسیقی جذابیت‌هایی دارد. اما نکته‌ی مهم، اجرای اختصاصی‌ای بود که محسن رجب‌پور برای اهالی رسانه ترتیب داده بود. در حالی که حامد همایون سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۸ و ۲۹ دی ۱۳۹۵ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برای چهار سانس کنسرت خود را برگزار می‌کند، ظهر امروز یکشنبه، تمام قطعه‌های اجرایی که در پیش دارد را در قالب کنسرتی اختصاصی برای اهالی رسانه در تالار اصلی ایوان شمس به روی صحنه برد.

این درست همان اتفاقی است که تا کنون در عرصه موسیقی ایران بی‌سابقه بوده و هیچ تهیه‌کننده‌ی موسیقی تا کنون چنین کاری نکرده است.

در ابتدای نشست خبری که به مناسبت انتشار نخستین آلبوم و برگزاری نخستین کنسرت رسمی حامد همایون برگزار می‌شد، محسن رجب پور مدیرعامل موسسه ترانه شرقی و تهیه کننده آثار حامد همایون گفت: بسیار خوشحالیم که اولین خروجی پروژه استعدادیابی موسیقی ایران با حامد همایون آغاز شده است. من امروز در اینجا حضور دارم تا اعلام رسمی فعالیت های حامد همایون را خدمت شما اهالی رسانه اطلاع رسانی کنم؛ همانطور که می‌دانید او در ایام برگزاری جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می پردازد.

تکرار در شنیدار / تزریق نشاط و امید در جامعه

محسن رجب‌پور درباره روند شکل‌گیری آلبوم حامد همایون و معرفی او از طریق پروژه استعدادهای موسیقی ایرانی گفت: «بالغ بر ۲۵ سال است که کار من تهیه و تولید موسیقی است. چهار-پنج سال بود که فکر می‌کردم در جامعه به تکرار در شنیدار رسیده‌ایم. اگر تاریخ ۵۰ ساله گذشته موسیقی را بررسی کنید متوجه می‌شوید که دگرگونی‌های پشت‌سر هم رخ داده است. تعطیلی دانشسراهای موسیقی، وقوع جنگ و گرایش گوش مردم به سمت حماسه، پایان جنگ و حرکت به سمت توسعه اقتصادی و عدم توجه به بخش فرهنگ و خصوصاً هنر باعث شده تا مردم جامعه ناخواسته به سمت صداهایی بروند که از تخصص کافی برخوردار نبودند یا در جوامع توسعه‌ یافته کمتر شنیده می‌شوند. مثلاً در اتریش هر فرد پس از دوران متوسطه و به واسطه آموزش‌هایی که در دوران تحصیل دیده، یک موسیقیدان است. در آن جوامع مجبور هستید در حوزه موسیقی خیلی خوب باشید تا مورد توجه مردم قرار بگیرید. پس از بررسی و تحقیق درباره گوش شنیداری ایرانیان در۵۰سال گذشته به فکر راه‌اندازی مجموعه‌ای افتادیم تا استعدادهای حوزه موسیقی را کشف کنیم. ما در نیمه راه استعدادیابی بودیم که توسط سامان امامی که دوست من و نوازنده قدیم گروه آریان است، حامد همایون به ما معرفی شد. آدم‌هایی که قبلاً توسط ترانه شرقی یا اکنون توسط مجموعه استعدادیابی ما معرفی می‌شوند صرفاً آدم‌هایی نبودند که موسیقی بلد نباشند یا ما موسیقی به آنها یاد بدهیم و سپس معرفی کنیم. همه افرادی با پتانسیل عالی و تخصص خوب موسیقی هستند که تلاش می‌کنیم از راه مناسب به جامعه معرفی شوند. حامد همایون در نیمه سال گذشته به ما معرفی شد و پس از بررسی پتانسیل صدای ایشان، فرمول تزریق نشاط و امید در جامعه را با حامد همایون بررسی کردیم. چون ما در عرصه هنری غم زیادی داریم و بسیاری از ترانه‌سراها از موضوعاتی شعر می‌گویند که غم زیادی دارد. پیش از عید نوروز چهار قطعه با صدای حامد همایون منتشر کردیم و پس از آن نگرش خودمان را مورد بررسی قرار دادیم. اکنون که در خدمت شما هستیم، برنامه‌ریزی ما این بود که حامد همایون از ابتدای سال ۹۶ فعالیت رسمی خود را شروع کند. سرعت معرفی او و لطف همیشگی مردم ایران باعث شد تا حامد همایون در ابتدای شش ماهه سال ۹۵ به استانداردی که می‌خواستیم برسد. بسیار تشکر می‌کنم از مردم خوب کشورمان که بلیت‌های چهار سانس اجرای حامد همایون در جشنواره موسیقی فجر را در چند ساعت خریدند و نشان دادند که برنامه‌ریزی ما درست بود.»

این تهیه‌کننده باسابقه پس از قدردانی از سامان امامی و سهیل حسینی گفت: «ما آلبوم را در کانال خودمان گذاشتیم چون اگر این کار را نمی‌کردیم با فرمت غلط‌ و کثیف به گوش مردم می‌رسید. هدف من رسیدن یک صدا و موسیقی سالم به گوش مردم است اما توقع من از دوستانی که کار را دانلود کردند این است که یک سی دی به عنوان یادگاری برای خودشان بخرند.»

نسخه‌ای پنج صفحه‌ای برای «حامد همایون» شدن

حامد همایون هم در ادامه ضمن تشریح روند آشنایی با محسن رجب‌پور گفت: «من با سهیل حسینی کار می‌کردم و طی یک اتفاق با سامان امامی آشنا شدم. صحبت‌های سامان آنقدر به دل من نشست که کار و زندگی‌ام را در شیراز گذاشتم و به اتفاق سهیل به تهران آمدیم. به واسطه دوستی سامان با جناب رجب‌پور به کمپانی ترانه شرقی معرفی شدم و افتخار می‌کنم خواننده این مجموعه هستم چون در این کمپانی همه چیز درست و سرجای خودش است. در جلسه اولی که با آقای رجب‌پور داشتیم ایشان با خودکار سبز یک نسخه پنج صفحه‌ای برای من نوشتند و گفتند اگر دوست داشتی همدیگر را ببینیم چند هفته دیگر با قطعات جدید همدیگر را می‌بینیم. در اینجا اعلام می‌کنم که حامد همایون یک نفر نیست. حامد همایون مجموعه‌ای از افرادی است که شاید جلوی دوربین نباشند و سامان امامی و سهیل حسینی و سایر شاعرها و آقای رجب‌پور است.»

سامان امامی درباره روند آشنایی با حامد همایون و معرفی او به محسن رجب‌پور گفت: «روزی که با آقای همایون آشنا شدم ایمان داشتم که ایشان خواننده معروفی خواهند شد ولی بدون وجود کسی که بخواهد رأس هرم این داستان و هدایت‌کننده باشد امکان‌پذیر نبود و غیر از آقای رجب‌پور کسی را سراغ نداشتم. با آقای رجب‌پور تماس گرفتم و گفتم خواننده‌ای را می‌شناسم که فکر می‌کنم خوب است و ایشان گفتند تعبیر خوب‌بودن از دیدگاه شما و من فرق دارد. پس از اینکه حامد همایون آن نسخه پنج صفحه‌ای را از آقای رجب‌پور گرفت دو روز او را ندیدم ولی سپس حامد را با حس و حال جدیدی دیدم و کار را شروع کردیم. حامد نه تنها سفیر مبارزه با سرطان بلکه سفیر انرژی و خوشحالی برای مردم ایران است.»

سهیل حسینی هم گفت: «همانطور که مردم ما تشنه انرژی و خوشحالی هستند به راحتی هم خوشحال نمی‌شوند. همه چیز آنقدر خوب کنار هم قرار گرفت که تأثیرش را امروز می‌بینیم و خدا را شکر می‌کنم و امیدوارم مردم ما همیشه خوشحال باشند.»

چکِ نخستین اجرای حامد همایون برای «محک»

محسن رجب‌پور پیش از شروع بخش پرسش و پاسخ با اهالی رسانه گفت: «رمز موفقیت و سلامت در کار و زندگی و خانواده خودم را در اهدای ۱۰درصد درآمدم به امور خیریه می‌دانم. زمانی که با محک آشنا شدم هیچ‌چیز از دستم برنمی‌آمد جز اینکه از طریق هنر به آنها کمک کنم. زمانی که در بازارچه محک حاضر شدم جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله‌ای را دیدم که روش متفاوتی دارند تا در عین تزریق شادی و امید، مردم را برای کمک به محک ترغیب کنند. آنجا تصمیم گرفتم تا آن ۱۰ درصد خودم را پیشاپیش تقدیم کنم و سپس همراهی حامد همایون و سامان امامی را داشتم. همان‌جا با سرکار خانم کامکار قرار گذاشتم تا صد در صد اولین اجرای رسمی حامد همایون را به موسسه محک تقدیم کنم. به همین مناسبت این چک که در دست من است مربوط به اولین اجرای حامد همایون است. ستاد جشنواره موسیقی فجر این چک را امروز صبح به ما رساندند که برای اجرای اولین کنسرت حامد همایون در جشنواره است و ما صد در صد آن را به خانم کامکار تقدیم می‌کنیم. این چک را نیاوردم که بگوییم کاری کردیم ولی می‌خواهم آن ۱۰ درصد را همیشه یادآوری کنم و اگر کسی چنین کاری انجام دهد در جای دیگری بیشتر از آن ۱۰ درصد را پس می‌گیرد.»

او در ادامه ضمن تشریح شروع همکاری حامد همایون به عنوان سفیر مبارزه با سرطان از تمدید کنسرت این خواننده خبر داد و اعلام کرد که با مساعدت مسئولین برج میلاد، حامد همایون چهارم بهمن در این سالن روی صحنه می‌رود. فروش بلیت‌های این برنامه هم از ساعت ۳ بعداز ظهر و در سایت www.۳۶۷۰.ir انجام می‌شود. او همچنین خبر از برگزاری کنسرت‌های حامد همایون در کرج و شیراز و اهواز داد و گفت که او در نیمه‌شب ۳۰ دی‌ماه اولین کنسرتش در جزیره کیش را روی صحنه می‌برد.

تبدیل ارکستر ملی از مجموعه‌ای با صد در صد ضرر به مجموعه‌ای خودکفا

این تهیه‌کننده در زمینه غیبت چند سال اخیرش از عرصه موسیقی و برگزارنشدن کنسرت «کریس‌ دی‌برگ» و مسائل شرکت خود هم به این نکات اشاره کرد: «ما پس از اینکه در شهرهای مختلف دنیا کنسرت برگزار کردیم با تأسیس یک کمپانی در آمریکا، کنسرت‌هایمان را از مرزهای ایران فراتر بردیم. من تقریباً در همه شهرهای دنیا که بیش از هزار ایرانی داشته کنسرت برگزار کردم. آمدن کریس دی‌برگ به ایران یک اتفاق متفاوت و نیامدن او برای برگزاری کنسرت به طور اتفاقی بود. دیدگاه کریس‌ دی‌برگ از کمک به مردم ایران چیزی خلاف آنچه بود که ما فکر می‌کردیم و اشتباه کوچکی کرد که نتوانستیم کنسرتش را برگزار کنیم. همچنان امیدواریم و خوشحال خواهیم بود او را به عنوان اولین هنرمندی که در عرصه بین‌المللی فعال است به ایران بیاوریم. اما در این مدت هنرمندان بزرگی دوست داشتند با ما کار کنند و من جایزه بهترین برگزارکننده کنسرت را از اولین جشن سالانه «موسیقی ما» بدون اینکه بدانم روند تأییدش چگونه بوده است دریافت کردم و این نشان دهنده اقبال هنرمندان به ما بوده است. همچنین خوشحال هستم در زمان مدیریتم بر ارکستر ملی بارم فروش بلیت هر رپرتوار را از ۲۵۰ به ۵ هزار بلیت ارتقا بدهم و باعث شد این مجموعه از صد در صد ضرر به مجموعه‌ای خودکفا ارتقا پیدا کند. در طول این مدت هم مشغول بررسی این موضوع بودیم که چرا مردم به سمت شنیدن صداهای افراد بدون تخصص گرایش پیدا کرده‌اند و این مسأله باعث تشکیل مجموعه استعدادهای موسیقی ایرانی شد.»

تهیه‌کننده آلبوم «دوباره عشق» در بخش دیگری از نشست گفت: «این فرمول اکنون جواب می‌دهد و در برخی گروه‌های هنری می‌گویند که خواننده خودش آهنگساز است و باید تا آخر آهنگسازی کند یا یک تنظیم‌کننده و ترانه‌سرا فقط حضور داشته باشند. در همین ۱۸ قطعه آلبوم ما از سه‌ ترانه‌سرای دیگر استفاده کردیم و در کنار سامان امامی از «مسعود جهانی» و «سپهر شاکری» هم به عنوان تنظیم‌کننده استفاده کردیم. همین امروز که پیش شما هستیم یک قطعه دیگر برای حامد همایون به من معرفی شده که اصلاً آهنگسازش هم خودش نیست. من هیچ تعصبی روی این تیم ندارم ولی می‌خواهیم عمر فعالیت‌ هنری حامد همایون در اوج را بلندتر کنیم. به همین دلیل از سایر پتانسیل‌های جامعه هم استفاده می‌کنیم.»

کار ما تجاری و محصولمان فرهنگی است

سوال بعدی یکی از خبرنگاران در مورد نظام اقتصادی قراردادهای محسن رجب‌پور با استعدادهای موسیقی ایرانی و اینکه او به استثمار خواننده‌ها متهم می‌شود بود. محسن رجب‌پور این سوال را با آرامش و استقبال پاسخ داد و گفت: «من تاجر خوبی هستم و به بخش تجاری این کار توجه می‌کنم. برعکس بسیاری از همکاران که می‌گویند کار ما فرهنگی و هنری است، من دستانم را بالا می‌گیرم و می‌گویم کار ما تجاری و محصول ما فرهنگی و هنری است.»

سپس حامد همایون در این زمینه اعلام کرد: «روز اول که کار را شروع کردیم یک حرف را زدیم و گفتیم که مسیر ما صداقت باشد. قبل از هر مصاحبه‌ای که من داشتم ایشان هیچ چیز را با من هماهنگ نمی‌کردند و فقط می‌گفتند در مسیر صداقت هرآنچه که اتفاق افتاده را می‌توانی بگویی. تا کنون ۱۰ برابر آن چیزی که در قرارداد ما بابت هر اتفاق مادی و معنوی وجود داشته ساپورت شده‌ام. درآمدی که آقای رجب‌پور از این راه کسب می‌کنند در زندگیشان تأثیر زیادی ندارد و این کار را به لحاظ عاطفی پیگیری می‌کنند. تا این لحظه هرچه خواسته‌ام فراهم شده و به بهانه‌های مختلف در رفاقت از قسمت خودشان کوتاه و به ما تزریق می‌کنند. این موضوع را تکذیب می‌کنم و اگر ۱۰ سال بعد سعادت داشتم و خواننده مردم و مملکت بودم همین حرف‌ها را با قدرت بیشتری تکرار می‌کنم.»

سامان امامی هم ضمن تأیید چنین صحبت‌هایی که در مورد محسن رجب‌پور شنیده می‌شود، در ادامه توضیحات حامد همایون این نکات را بیان کرد: «من از سال ۸۰ افتخار همکاری با آقای رجب‌پور را داشتم و می‌گویم اصلاً چنین چیزی نیست. در ایران هرکسی که در حیطه کاری خودش بزرگ شود، دشمنانش هم بزرگ می‌شوند و این مسائل در حد یک حرف است.»

قراردادم با حامد همایون ۱۰ ساله است

محسن رجب‌پور سپس این بحث را تکمیل کرد و گفت: «من در کلاس‌های راهکارهای موفقیت که برگزار می‌کنم ابتدا می‌گویم هرکسی که می‌خواهد صرفاً کار فرهنگی و هنری انجام دهد بیرون برود! من قبل از اینکه تهیه‌کننده موسیقی باشم تاجر هستم و با هرکسی که صحبت می‌کنم به این نگاه می‌کنم که چگونه می‌توانم با او پول دربیاورم. این شغل برای من بازی است. با حامد همایون قرارداده ۱۰ ساله دارم و قرارداد ما از یک شهریور سال ۹۵ اکتیو شده است و تا پیش از آن، پیش‌قرارداد بود. اسم حامد همایون این نیست. روزی که رو به روی من نشست اسم او «سید حامد محمودزاده» بود. زمانی که در سال ۱۳۸۰ به یک نوازنده گیتار ۵۰ هزار تومان و به یک عضو گروه کُر ۳۰ هزار تومان می‌دادند من پنج برابر آن را به کسانی که با من کار می‌کردند می‌دادم و یک دفتر سُرمه‌ای دارم که هیراد حاتمی آن را دیده است. برای همه این موارد سند دارم.»

تبدیل «سیدحامد محمودزاده» به «حامد همایون» با روش‌های مارکتینگ

او ادامه داد: «مهمتر از همه اینکه یک محصول خام به نام سیدحامد محمودزاده داشتم و براساس روش‌های مارکتینگ خودم دلم می‌خواست اسم او را حامد همایون بگذارم. برند حامد همایون متعلق به ترانه شرقی است و اگر می‌خواهید اسمش را استثمار بگذارید! اما دانش آنکه تصمیم می‌گیرد یک پتانسیل به اسم سیدحامد محمودزاده را تبدیل به برند حامد همایون کند از جای دیگری است. در پایان قرارداد اگر ایشان بخواهد از برند حامد همایون استفاده کند باید رضایت من را جلب کند و چیز عجیبی نیست در دنیا عُرف است.»

پول کسی را نمی‌خورم

مبحث بعدی مدیر شرکت ترانه شرقی پیرامون درآمد این خواننده جوان بود: «آقای سیدحامد محمودزاده در سال قبل و سال قبل‌تر چقدر درآمد داشته است؟ برآوردش از درآمد سال ۹۵ و ۹۶ خودش چقدر بوده است؟ کدام یک از هنرمندان مملکت توقع ندارند که پس از معرفی به ما، درآمدشان کمتر از ۱۰۰ برابر باشد. در جایی خواندم که حامد همایون معروف شده و بعد محسن رجب‌پور با او قرارداد بسته در حالی که این خواننده قبلاً سیدحامد محمودزاده بوده است. کار من برندسازی است و سه شغل دیگر هم دارم. در آن شغل‌های دیگر حاشیه نداشتم ولی در اینجا حاشیه دارم چون نگاه من محدود به ایران نیست و در این کار با کسی تعارف ندارم. قرارداد من با او تا بی‌نهایت سخت است و در پایان قراردادم با همه کسانی که با آنها کار کرده‌ام به آنها نامه‌ نزده‌ام و نگفتم که حق ندارید از آثار من استفاده کنید. من به حقوق خودم واقف هستم و پول کسی را نمی‌خورم. اگر به کسی بگویم که در ابتدای قرارداد به تو صفر درصد می‌دهم، می‌نویسم صفر درصد ولی ۱۰ درصد می‌دهم.»

تهیه‌کننده، دلال یا شکارچی

محسن رجب‌پور در پایان صحبت‌هایش گفت: «ما در این ممکلت یا تهیه‌کننده یا دلال یا شکارچی داریم. شکارچی آن کسی است که می‌ایستد تا آدمی کارش بگیرد و آزمون و خطاهایش را انجام دهد و سپس با او قرارداد ببندد. دلال کسی است که ببیند چه خواننده‌ای با چه کسی قرارداد دارد و می‌گوید که فلان قدر روی قراردادت می‌دهم و هنرمند را می‌دزدد ولی تهیه‌کننده تلاش می‌کند به بهترین و اصولی‌ترین شکل ممکن فضا را هدایت کند. سال آینده همین موقع خواننده‌ای به نام «امیررضا» را معرفی خواهیم کرد که حتماً اسمش را عوض می‌کنیم و تلاش می‌کنیم او را به عرش برسانیم. من به خوبی می‌دانم که مشغول چه کاری هستم و این را هم می‌دانم که از همین امروز تا روزی که خواننده معرفی شود باید ۵۰۰ میلیون تومان روی او سرمایه‌گذاری کنم. پس در چنین شرایطی اکنون که از قرارداد ۱۰ ساله با حامد همایون حرف می‌زنم خواسته زیادی است؟»

پس از اتمام نشست خبری اجرای خصوصی حامد همایون به همراه ارکستر کامل در سالن اصلی مجموعه «ایوان شمس» برای خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد.

همچنین «افشین پیروانی»، «غلام علمشاهی» و «مجید طوسی» از جمله چهره‌هایی بودند که در این برنامه به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.