گناباد- رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناباد گفت: در یک پدیده نادر و کم نظیر بالغ بر ۳۰۰ قطعه پرنده بال لاکی امروز در این شهر مشاهده شد.

به گزارش قدس آانلاین به نقل از روابط عمومی اداره محیط زیست  گنابادمحمد یوسف نژاد افزود: به دنبال گزارشی مبنی بر حضور تعداد زیادی پرنده کوچک و غیر بومی در روی کابلهای برق در محدوده داخل شهر گناباد ماموران حفاظت محیط زیست برای شناسایی گونه به محل عزیمت و بیش از ۳۰۰ قطعه پرنده کوچک با اندازه چکاوک را مشاهده کردند.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی ها مشخص شد که این پرنده ها از راسته گنجشک سانان و تیره بال لاکی هستند که از گونه های نادر است و زیستگاه اصلی آنها مناطق شمال ایران می باشد .

رئیس محیط زیست گناباد گفت: مشخصه این پرنده پرهای نرم و ابریشم مانند آن و معنای نام علمی آن نیز دم ابریشمی است و نوک برخی از شاهپرهای بال‌لاکی قرمز و در بال ‌لاکیهای بوهمی و سدری به رنگ قرمز لاکی می‌باشد.

وی افزود: پاهای پرنده کوتاه و قوی بوده و باها و کاکلش نوک‌تیز می‌باشد. پاها، چشمها و نوک پرنده تیره رنگ و خطی سیاه از میان چشمها عبور می کند. پرهای پایین نوک نیز سیاهرنگ و دم بال لاکی کوتاه است و انتهای مربع مانند آن زرد و یا قرمز می باشد.

یوسف نژاد ادامه داد: بال ‌لاکیها پرندگانی شاخه ‌نشین هستند و در جنگلهای شمالی زندگی می‌کنند. غذای اصلی آنها را از آغاز فصل تابستان تا شروع بهار میوه‌های فصلی همچون توت فرنگی، توت، تمشک، گیلاس، انگور و زغال اخته تشکیل می‌دهد و در فصل بهار نیز از شیره جوانه و گلها تغذیه می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.