یزد ـ رئیس ستاد مدیریت بحران گفت: سال گذشته ۵۲۰ شهر کشور با تنش آب شرب مواجه بوده‌اند و ۷ هزار و ۵۰۰ روستا نیز با تانکر آبرسانی شدند .

۵۲۰ شهر کشور با بحران  آب روبرو هستند

به گزارش قدس آنلاین، اسماعیل نجار صبح دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان یزد اظهار داشت: منابع آبی برای پر کردن این تانکرها وجود نداریم تا بتوانیم ماندگاری را در روستاها رقم بزنیم.

وی افزود: ازمجموع ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب موجود در سطح کشور، سه درصد صرف شرب، هفت درصد صرف صنعت و ۹۰۲ درصد صرف کشاورزی می‌شود و باید دید که صرف این همه منابع آبی چه راندمانی به دنبال داشته است.

این مسئول با بیان اینکه  در حال  حاضر ۹۰ درصد منابع آبی کشور در حوزه کشاورزی صرف می‌شود، تصریح کرد: در زمینه آب کشاورزی و بهره‌وری از آب این بخش غفلت کرده‌ایم اما و لازم است در این زمینه توجه جدی صورت گیرد و روش‌های پیشینیان به ویژه در استانی نظیر یزد دوباره به کار گرفته شود.

معاون وزیر خاطرنشان ساخت: باید همت کنیم تا مدیریت صحیح مصرف آب را در همه زمینه‌ها به ویژه بخش کشاورزی داشته باشیم تا تنش آبی که اکنون به یک بحران در سراسر کشور تبدیل شده را شاهد نباشیم.

نجاربا اشاره به اینکه انتقال آب با توجه به مشکلاتی که دارد در چشم‌انداز نزدیکی امکان‌پذیر نیست، خاطرنشانساخت: باید همت کنیم و مدیریت لازم در تمام زمینه‌ها به ویژه در مصرف آب را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه عدم اجرای صحیح و اصول طرح‌های عمرانی هدر رفت منابع است، افزود: اینکه مدرسه‌ای بسازیم و 20 سال بعد باید تخریب و بازسازی کنیم یا آسفالت بعد از یک سال نیاز به روکش داشته باشد، عدم مدیریت صحیح منابع و بحران است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به برنامه‌هایی که برای استان یزد در نظر گرفته شده گفت: بحث تامین اعتبار برای مطالعه فرونشست زمین که البته معتقدیم علت اصلی آن برداشت آب از سفره های زیرزمینی است، در دستور کار قرار می‌گیرد و امیدواریم بتوانیم با اجرای طرح مطالعاتی، با بروز این بحران مقابله کنیم .

 رئیس ستاد مدیریت بحران کشور در مورد وضعیت  قنات های استان تصریح کرد: با توجه به اینکه یزد استان قنات است، لایروبی قنوات می تواند بسیاری از این سازه ها را دوباره در مدار بهره برداری قرار دهد بنابراین لازم است در استان برآورد هزینه در زمینه لایروبی قنات‌ها انجام و اعلام شود تا نسبت به تامین اعتبار آن اقدام کنیم.

وی از اختصاص بودجه برای مبارزه با مگس مدیترانه ای دراستان خبرداد و افزود: در اجرای طرح‌های حوزه کشاورزی مردم نیز باید مشارکت کنند و نباید شکل کار به صورتی باشد که همه امور در این بخش به عهده دولت گذاشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.