رشت- رئیس مرکز فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: رشد سه برابری اهدای عضو در استان نشان دهنده این است که این موضوع در استان به یک فرهنگ تبدیل شده است.

اهدای عضو مردم در گیلان سه برابر رشد داشته است
به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، انوش دهنادی مقدم ظهر دوشنبه در نشست خبری از برگزاری دومین جشن نفس با حضور خانواده های اهداکننده عضو در ۳۰ دی خبرداد و اظهار کرد: این همایش به مناسبت تقدیر از خانواده های گیلانی است که اجازه اهدای عضو از متوفای مرگ مغزی شده را دادند و در روز پیوند اعضا برگزار می شود.
وی با بیان اینکه در سال ۹۵ اهدای عضو رشد سه برابری نسبت به سال گذشته داشته است، افزود: از ابتدای سال ۹۵ تا کنون از ۳۵ پیکر مرگ مغزی شده اهدای عضو صورت گرفته است.
رئیس مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه استان گیلان در ۸ سال گذشته اهدای عضو از ۵۶ پیکر مرگ مغزی شده را داشته است، گفت: در دو سال گذشته در مجموع ۲۰ خانواده اجازه اهدای عضو از متوفای مرگ مغزی شده را دادند.
وی بیان کرد: رشد سه برابری آمار اهدای عضو در استان نشان دهنده تأثیرگذاری تبلیغات و فرهنگ سازی این موضوع است.
دهنادی مقدم همچنین از پیوند تمام پیوندهای کلیه اهدایی در گیلان خبر داد و افزود: کبدهایی اهدایی به شیراز فرستاده می شوند و تحت عمل پیوند قرار می گیرند.
وی با بیان اینکه گیلان قطب پیوند قلب در شمال کشور است، ادامه داد: حداکثر تا ۶ ماه آینده امکانات لازم جهت انجام عمل پیوند کبد در گیلان تأمین می شود و دیگر نیازی به اعزام بیمار نیازمند و پیکر مرگ مغزی شده به شیراز نیست.
دهنادی مقدم با بیان اینکه در کشور ۲۵ هزار بیمار نیازمند اهدای عضو وجود دارد، خاطرنشان کرد: هر سه ساعت یک بیمار به دلیل نرسیدن عضو فوت می‌کند.

وی انجام عمل پیوند را نیازمند سه اصل علم، تجربه و فرآیند سازی دانست و یادآور شد: مرگ معمولی با مرگ مغزی تفاوت دارد و جامعه باید نسبت به این موضوع آگاهی بیشتری داشته باشد.

دهنادی‌مقدم با بیان اینکه در افراد مرگ مغزی شده بهترین زمان برای اهدا ۳۶ ساعت اول است، خاطرنشان کرد: در این شرایط عضو اهدایی بهتر فعالیت می‌کند و در گیلان ۲۸۰ نفر بیمار دیالیزی وجود دارد که یک سوم از این تعداد باید پیوند کلیه شوند.

وی از برگزاری دومین مراسم جشن نفس با حضور خانواده‌های اهداکننده عضو در ۳۰ دی ماه جاری در رشت خبر داد و متذکر شد: این همایش به مناسبت روز بزرگداشت پیوند اعضا در سالن همایش‌های ناجا در میدان رازی رشت برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.