ا شیخ شفیق جرادی استاد فلسفه حوزه علمیه بیروت گفت:دشمن در کمین است تا از فرصت اختلاف بین مذاهب اسلامی در راستای اهداف سیاسی و استعماری اش بهره برداری کند و برای همین سیاست تفرقه افکنی بین مسلمانان را در پیش گرفته و سعی دارد با استفاده از ابزار تکفیر درگیری های داخلی بین مسلمانان را شدت بخشد.

فتاوی وحدت آفرین امام خامنه ای گام بلندی در راستای تربیت اسلامی-محمدی است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛در حالی که جهان اسلام و کشورهای مسلمان شاهد جنگ داخلی و درگیری های خونینی به نام دفاع از دین و مذهب هستند، هفته وحدت در کشورهای اسلامی برگزار گردید. هفته ای که به ابتکار امام خمینی و با فرار رسیدن ۱۲ ربیع الاول آغاز شده و تا ۱۷ این ماه مبارک ادامه دارد. وضعیت آشفته جهان اسلام بار دیگر عمق بصیرت سیاسی و نگاه راهبردی امام خمینی را نشان می دهد که بر تقویت همبستگی و پیشگیری از تشدید اختلافات مذهبی تاکید داشت و امروز حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه راه بنیانگذار انقلاب اسلامی نقش تاریخی بی بدیلی را برای تحقق این آرزوی بزرگ ایفا می کنند. در همین راستا برای واکاوی دیدگاه ایشان درباره وحدت اسلامی وتاثیر آن در جهان اسلام با شیخ شفیق جرادی رئیس معهد المعارف الحکمیه لبنان و استاد فلسفه حوزه علمیه بیروت گفت و گویی داشتیم که مشروح آن در زیر می آید:

ایده امام خمینی برای تعیین ۱۲ الی ۱۷ ربیع الاول به عنوان هفته وحدت را چگونه ارزیابی می کنید؟

کمترین چیزی که درباره نگاه امام خمینی به وحدت اسلامی می توان گفت این است ایشان هفته بین ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول را هفته وحدت نامیدند و این نشان از توجه و عنایت جدی ایشان به استفاده از هر فرصتی برای تاکید بر مفهوم امت اسلامی یکپارچه دارد و طبعا این امر بازتاب دهنده ایمان و اعتقاد حضرت امام به جایگاه پیامبر اسلام در دلهای مسلمانان است، ایمانی که برآمده از عرفان و قرآن است و پیامبر اسلام را محور اصلی زندگی مسلمانان می داند. و ما امروز نیازمند این هستیم که از مرحله شعار به به مرحله عمل برسیم و این وحدت را بین ملت ها در سطح جهان اسلام و مردم برقرار سازیم.

دلیل درگیری ها و تفرقه کنونی در جهان اسلام را چه می دانید؟

بی شک دشمن در کمین است تا از فرصت اختلاف بین مذاهب اسلامی در راستای اهداف سیاسی و استعماری اش بهره برداری کند چرا که جبهه استکبار نتوانسته با شعارهای امام خمینی وانقلاب اسلامی مقابله کند و برای همین سیاست تفرقه افکنی بین مسلمانان را در پیش گرفته و سعی دارد اسلام اصیل محمدی را از طریق مطرح کردن اسلام های جعلی به حاشیه براند و با استفاده از ابزار تکفیر درگیری های داخلی بین مسلمانان را شدت بخشد. در واقع غرب و استکبار جهانی می خواهند از جهان اسلام و جبهه مستضعفین انتقام بگیرد اما این بار با لباس مذهبی تحریک اختلافات بین فرقه های اسلامی.

دیدگاههای حضرت آیت الله خامنه ای به ویژه فتوای ایشان مبنی بر تحریم اهانت به نمادهای اهل سنت چه تاثیری در جهان اسلام داشته است؟

این فتوا اگر در شرایط دیگری مطرح می شد حتما تاثیر بیشتر ووسیع تری می داشت و باعث تعمیق روابط برادرانه و وحدت اسلامی می شد. در واقع این فتوا فرصتی بود که در تاریخ اسلام توسط یک فقیه و مرجع بزرگ برای کاهش اختلافات ایجاد شد اما متاسفانه برخی از مسلمانان توجهی به اهمیت و نقاط مثبت این طرح نکردند.

برخی از اهل سنت تحت تاثیر تبلیغات تحریک آمیز حامیان داعش و تفکر وهابی علیه شیعیان قرار گرفته اند و فکر می کنند هر چیزی که از سوی شیعیان مطرح شود نادرست است حتی اگر آنچیز صد در صد درست باشد و در میان شیعیان هم هستند کسانی که با طرح رهبر انقلاب تنگ نظرانه برخورد کردند و خیال کردند که این فتوا در راستای تعالیم شیعه نیست در حالیکه اگر روش و منهج اهل بیت را در تعامل و برخوردشان با اهل سنت ببینیم متوجه می شویم که نگاه و طرح رهبر انقلاب کاملا با سیره اهل بیت همخوانی دارد و اتفاقا این جریان ها خودشان دچار التقاط فکری هستند.

اما می توانم بگویم که فتوای حضرت آیت الله خامنه ای در این مقطع تاریخی مهم گام بزرگی در راستای تربیت اسلامی-محمدی بود و اگر جهان اسلام امروز چنین وضعیت آشفته ای نداشت و حساسیت ها فرقه ای چنین تشدید نشده بود این فتوا نتایج بسیار عظیم و مهم تری در جهان اسلام به بار می آورد.

به نظر شما نمایندگان واقعی شیعه و تسنن چه کسانی هستند؟

موضوع اهل سنت کاملا مشخص است، اما وهابی ها و تکفیری هایی که ادعا می کنند نماینده اهل سنت هستند در واقع هیچ نسبتی با تسنن ندارند چراکه اهل سنت معتقدند اسلام دین رحمت و محبت و رأفت است و تفکر تکفیری و تروریسم را تایید نمی کند. و همینطور شیعه واقعی کسی است که می گوید محمد رسول الله و محب و موالی اهل بیت است و ادامه دهندگان حقیقی راه ائمه شیعه در واقع ولی فقیه و مراجع دین هستند که بر حفظ وحدت اسلامی تاکید دارند اما کسانی که از این چارچوب خارج شده اند جریان شاذ و تنگ نظری اند که چیزی از دین نفهمیده اند و می توان اینها را در دسته بندی تشیع انگلیسی جای داد./

انتهای پیام

گفت و گو از: محمد مظهری

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.