۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
کد خبر: 493518

هرچند که دولت و ارتش نیجریه همچنان جنایتی را که علیه شیعیان مرتکب شده‌اند، انکار می‌کنند، اما طبق اعلام نهادها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری، صدها نفر از شیعیان که توسط نیروهای نیجریه‌ای به شهادت رسیدند، در گورهای دسته‌جمعی دورافتاده دفن شده اند.

توطئه علیه شیعیان نیجریه؛ محصول مثلثی شوم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ نزدیک به یک سال است که از یورش وحشیانه ارتش نیجریه به منزل شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان این کشور در منطقه «گیسلو» واقع در شهر «زاریا» می‌گذرد. ارتش نیجریه درحالی شیخ زکزاکی و شیعیان در شهر زاریا را هدف قرار دادند که آنها مرتکب جرمی نشده بودند.

در جریان حمله نیروهای ارتش این کشور به محل اقامت شیخ، چندین عضو ارشد این جنبش ازجمله شیخ محمد توری، دکتر مصطفی سعید، ابراهیم عثمان و جمی گلیما به شهادت رسیدند. یورش وحشیانه نظامیان ارتش نیجریه به منزل شیخ ابراهیم زکزاکی موجب درگیری‌های شدید میان آنها و شیعیان نیجریه شد و شیعیان زیادی به مجروح و شهید شدند.

شدت درگیری‌ها میان دو طرف به حدی رسید که نظامیان نیجریه شیعیان را به گلوله بسته و به شهادت رساندند. طبق آخرین اخبار، نیروهای ارتش نیجریه در روز حمله به منزل رهبر عالی شیعیان این کشور، حدود دو هزار نفر را به شهادت رسانده و هزاران تَن دیگر را نیز به شدت مجروح کردند.

هرچند که دولت و ارتش نیجریه همچنان حجم جنایتی را که علیه شیعیان مرتکب شده‌اند، انکار می‌کنند، اما طبق اعلام نهادها و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری، صدها نفر از شیعیان که توسط نیروهای نیجریه‌ای به شهادت رسیدند، در گورهای دسته‌جمعی دورافتاده دفن شده اند تا این جنایت از نگاه سازمان های حقوق بشری پنهان بماند.

اگرچه حدود یکماه پیش اعلام شد که دادگاه عالی نیجریه حکم به آزادی شیخ داده است و حتی ارتش این کشور را محکوم به پرداخت خسارت نموده اما آخرین اخبار حکایت از انتقال شیخ زکزاکی به همراه همسرش به مکانی نامعلوم دارد.برخی از اعضای برجسته جنبش اسلامی نیجریه از وخامت وضعیت جسمانی شیخ زکزاکی خبر می‌دهند که نیاز به درمان فوری دارد.

سلسله تحولاتی که در طول یک سال گذشته در این کشور به وقوع پیوسته است، نشاندهنده آن است که دولت و ارتش نیجریه به تنهایی به سرکوب بی‌سابقه شیعیان این کشور تَن نداده‌اند و در پشت صحنه این حوادث تلخ، رد پای طرف‌های خارجی از جمله عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا به چشم می‌خورد که می توان آنرا در سفر اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا، به نیجریه جستجو کرد که خواستار سرکوب کردن گروه های مسلمان شیعی در این کشور شد.

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی براین باورند که سفر جان کری به نیجریه در زمانی که شیعیان در معرض شدیدترین اقدامات سرکوبگرانه بودند، تنها یک پیام را می‌تواند مخابره کند و آن، این است که ایالات متحده آمریکا یکی از طرف‌های پشت صحنه سرکوب شیعیان نیجریه است.

نکته قابل تأمل در این زمینه، این است که پس از پایان سفر وی به نیجریه، اقدامات نیروهای ارتش این کشور علیه شیعیان بیش از پیش تشدید شد. پیش از سفر وزیر خارجه آمریکا به نیجریه، دولت و ارتش این کشور تلاش می کردند تا حتی المقدور تظاهرات‌های اعتراضی مردم را به خشونت نکشانند؛ با این حال، به محض خروج جان کری از نیجریه، سرکوب گسترده شیعیان در این کشور توسط دولت و ارتش ازسرگرفته شد.

از سوی دیگر، اظهاراتی که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در جریان دیدار با محمد بوهاری، رئیس‌جمهوری نیجریه مطرح کرد، به خوبی گویای رضایت ایالات متحده آمریکا از روند سرکوب شیعیان نیجریه بود. جان کری در بخشی از سخنان خود با تأکید بر لزوم مقابله با افراطی گری، گفت: «غلبه نظامی بر گروه تروریستی بوکوحرام تنها زمانی محقق خواهد شد که علت اصلی پیوستن مردم به این گروه ریشه‌یابی شود».

کری با اظهارنظر خود در این زمینه تلاش کرد تا به صورت غیرمستقیم شیعیان نیجریه را عامل گسترش افراطی گری در این کشور و به تَبع آن قدرت یافتن بوکوحرام معرفی کند؛ درست همان رویکردی که در عراق و سوریه و دیگر کشورهای منطقه از سوی آمریکایی‌ها اتخاذ شده است.

در همین ارتباط، علی ابوالخیر، کارشناس و تحلیلگر سیاسی جهان عرب درباره ابعاد مختلف یورش نظامیان نیجریه به منزل شیخ زکزاکی تصریح می‌کند: «یک توطئه خارجی در نیجریه برای تشدید درگیریهای فرقهای در جریان است».

وی ادامه می‌دهد: «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نقش مهمی در تشدید درگیریها در نیجریه دارد».

از سوی دیگر، عربستان سعودی نیز ازجمله دیگر طرف‌های خارجی است که رد پای آن در سرکوب شیعیان نیجریه دیده می‌شود. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه رژیم سعودی، رسما و علنا حمایت این رژیم از اقدامات سرکوبگرانه دولت و ارتش نیجریه علیه شیعیان را اعلام کرده است. وی در روزهای ابتدایی سرکوب شیعیان نیجریه به صورت تلفنی با محمد بوهاری، رئیس جمهوری این کشور، گفتگو کرد و در اظهاراتی تعجب‌برانگیز سرکوب شیعیان توسط نیروهای نظامی را مبارزه با تروریسم! خواند و مدعی شد: «ریاض از دولت و ارتش نیجریه در نبرد با تروریسم حمایت می کند». از همین روی، می‌توان از عربستان سعودی به عنوان یکی از طرف‌های خارجی اصلی در پشت صحنه کشتار شیعیان در نیجریه یاد کرد.

مسئولان رژیم سعودی تاکنون تلاش زیادی را برای سرکوب نهضت‌های نشأت گرفته از مکتب تشیع در هر نقطه از جهان به کار بسته‌اند. به عنوان مثال می‌توان به اعزام نیروهای امنیتی سعودی به بحرین برای سرکوب شیعیان این کشور اشاره کرد. شمار زیادی از شیعیان بحرینی تاکنون تنها به دلیل حضور در راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه آل‌خلیفه، به ضرب گلوله نظامیان سعودی به شهادت رسیده‌اند.

از سوی دیگر، اعطای رشوه به نخست‌وزیر وقت مالزی برای سرکوب شیعیان این کشور از دیگر سیاست‌های ننگین در کارنامه سعودیها برای سرکوب پیروان مذهب تشیع در جهان، محسوب می شود. علاوه بر این، سعودیها همچنان به سرکوب شیعیان ساکن مناطق شرقی عربستان ادامه می دهند و آنها را از برخورداری از ساده‌ترین و ابتدایی ترین حقوق طبیعی خود محروم می‌سازند. در همین حال، اعدام شیخ نمر النمر، رهبر شیعیان عربستان، اوج دشمنی رژیم سعودی با پیروان مذهب تشیع را به منصه ظهور رساند.

 از همین روی، بسیار بعید به نظر می‌رسد که عربستان سعودی هیچ دخالتی در کشتار شیعیان نیجریه‌ای و سرکوب آنها ایفا نکرده باشد.

بر همین اساس، سرکوب وحشیانه و بی‌سابقه شیعیان نیجریه را می‌توان حاصل توطئه مثلث شوم آمریکا، سعودی و دولت نیجریه دانست؛ توطئه‌ای که صهیونیستها نیز از آن بهره‌برداری کرده و می‌کنند./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

ویژه نامه بیت المقدس  دوشنبه هر هفته در ضمیممه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.