پس از محسن ترکی، یدالله جهانبازی هم از داوری فوتبال خداحافظی کرد تا میدان برای قضاوت داوران جوان بازتر شود.

وداع یک داور دیگر از فوتبال/ جهانبازی هم از داوری خداحافظی کرد

به گزارش قدس آنلاین، یدالله جهانبازی ظهر امروز (دوشنبه) ضمن حضور  در فدراسیون فوتبال و دیدار با علی کفاشیان خداحافظی خود را از دنیای داوری اعلام کرد. در این نشست کفاشیان گفت: داورانی مانند شما سرمایه خوب و بزرگ فوتبال کشور هستید و اگر هم نتوانید در بحث داوری در کنار فوتبال کشور باشید، قطعاً از تجارب ارزنده شما به عنوان ناظر در مسابقات داخلی و بین المللی و همچنین توسعه و گسترش داوری کشور استفاده خواهد شد.

وی افزود: از زحمات و تلاش‌های شما در 22 سال حضور در داوری کشور تقدیر و تشکر می‌کنم و بنابر هماهنگی‌های انجام شده با اسپانسر داوری فوتبال کشور و در آینده‌ای نزدیک از داوران عزیزی مانند شما و  محسن ترکی که از دنیای قضاوت خداحافظی کرده‌اند، تقدیر و تشکر ویژه می‌شود.

جهانبازی هم گفت: من متولد سال 52 هستم و از سال 73  فعالیت خود را در عرصه داوری آغاز کردم. در سال 76 درجه 2 و در سال 79 زیر نظر محمدصالحی در اصفهان داوری درجه یک خود را اخذ کردم و سال 81 موفق شدم داوری درجه ملی خود را بگیرم. در سال 86 به همراه علیرضا فغانی و سعید مظفری‌زاده وارد لیست بین المللی شدم و به مدت 12  سال در لیگ برتر سوت زدم. اولین قضاوت خود در لیگ برتر را در بازی فجر سپاسی با پیکان انجام دادم و آخرین سوت را نیز در بازی ذوب‌آهن و سیاه‌جامگان زدم. همچنین دربی 79، فینال جام حذفی و بازی‌های حساس پلی آف لیگ دسته اول را در کارنامه خود دارم. نزدیک به 30 بازی را در عرصه های بین المللی قضاوت و حدود 5 سال در لیست بین المللی بودم و به دلایلی و با وجود اینکه 7 سال دیگر نیز می‌توانستم در لیست بین المللی باشم، کنار گذاشتند.

وی در خصوص خداحافظی خود از دنیای داوری تصریح کرد: در تست آماده سازی نیم فصل اول که شهریورماه در شیراز دادم، از ناحیه رباط صلیبی دچار آسیب دیدگی شدم و پس از آن زیر نظر دکتر علیرضا شهاب پزشک تیم ملی فوتبال، معالجات خود را آغاز کرده که جا دارد اینجا از زحمات وی تشکر کنم. پس از انجام بدنسازی، استخر و فیزیوتراپی آماده نیم فصل اول شدم که بعد از چند روز دچار پارگی عضله شده و بعد از MRI و اعلام پزشک متوجه شدم که به تست نیم فصل اول نمی‌رسم. پس از صحبت‌های زیادی که با حسن کامرانی‌فر داشتم، تصمیم گرفتم از دنیای داوری خداحافظی کنم و امیدوارم بتوانم تجربیاتی که در این 22 سال کسب کرده‌ام را در اختیار داوران جوان قرار دهم.

داور فوتبال کشورمان در ادامه درباره شرایط داوری فصل شانزدهم گفت: امسال شرایط خوبی برای داوران جوان فراهم شده است و به نظرم داوری امسال پوست اندازی خیلی خوبی کرده است. در سال‌های گذشته همه شاهد بودیم که دیدار سرخابی‌ها را یک عده خاصی سوت می‌زدند، ولی در حال حاضر این بازی‌ها در اختیار داوران جوان قرار داده شده است. اعتقاد دارم کامرانی‌فر کار بزرگی در عرصه داوری کرد. ممکن است همین داوران جوان اشتباهاتی نیز داشته باشند.

جهانبازی افزود: محسن ترکی یکی از بهترین داوران ما بود و پس از نیم فصل اول خداحافظی کرد. به هرحال تا 2،3 سال آینده نیز چند داور باتجربه بازنشسته می‌شوند و آنها باید جایگزین داشته باشند. با کار بسیار  مناسب و به موقع دپارتمان و کمیته داوران و فدراسیون فوتبال که بحث جوانگرایی را در این زمینه آغاز کردند و تلفیقی از جوان‌ها و پیشکسوت ها در کنار هم گذاشتند و با بیشتر میدان دادن به جوان‌ها پشتوانه مناسبی در عرصه داوری کشور فراهم کردند.  

وی در خصوص اعتراض تیم‌ها به داوری مسابقات گفت: به نظرم تیم‌هایی که در لیگ برتر فعالیت می‌کنند هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شود. ما داوران به باشگاه‌ها حق می‌دهیم و درخواست ما از باشگاه‌ها مخصوصا سرمربیان که ارتباط مستقیمی با داوران دارد، این است که صبر و صحه صدرشان را بالا ببرند. اشتباهات داوری همیشه هست و تا زمانی که انسان قضاوت می‌کند، ممکن است اشتباه داشته باشد. هیچ داوری در دنیا نمره 10 نگرفته است و  ما به باشگاه‌ها حق می‌دهیم.

جهانبازی در پایان گفت: از همه کسانی که در این زمینه به من کمک کردند، تشکر می‌کنم،  به ویژه از فدراسیون فوتبال، کمیته و دپارتمان داوری. البته یک گله هم دارم از کسانی که مرا از لیست بین المللی خارج کردند که این امر تاثیر زیادی در زندگی من گذاشت و باعث شد شرایطم برای زندگی تغییر جدی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.