در همان جلسه بیش از ۱۵ تن از زنان حاضر اعلام آمادگی کردند، زن میانسال مشخصات آنها را ثبت کرد و از آنها خواست تا اعضای بیشتری برای صندوق قرض الحسنه جذب کنند چرا که هر چه اعضا بیشتر باشند، مقدار وامی که دریافت می‌کنند هم بیشتر می‌شود.

کلاهبرداری ۳/۱ میلیاردی از ۱۵ زن با یک صندوق

قدس آنلاین /  سعید کوشافر: زن میانسال در مجالس روضه و عزاداری حاضر می‌شد، با زنان محله گرم می‌گرفت و همیشه از کارهای خیرش سخن به میان می‌آورد، آنچنان خوش سر زبان بود که هر کس یکبار با او همکلام می‌شد، جذب این زن میانسال می‌شد. چند ماهی از رفت و آمدهایش در مراسم زنانه گذشته بود که یک روز در مراسم روضه با صدای بلند از همه زنان خواست به سخنانش توجه کنند.  

او گفت که قصد دارد کاری کند تا زنان دیگر برای تهیه نیازهای خانه خود دست به سوی شوهرانشان دراز نکنند و آنها را در تنگنای مالی قرار ندهند، او در ادامه گفت که دیگر نیازی به چک و سفته هم ندارید و نیازی ندارد منت کاسب و بازاری را بکشید، او طرحی دارد که همه آنها را به مقصودشان می‌رساند و سپس از تأسیس یک قرض الحسنه خانگی خبر داد که زنان می‌توانند با سپرده گذاری اندک خود به قید قرعه وامهای خوبی دریافت کنند که گره‌گشای زندگی آنها خواهد بود.

در همان جلسه بیش از ۱۵ تن از زنان حاضر اعلام آمادگی کردند، زن میانسال مشخصات آنها را ثبت کرد و از آنها خواست تا اعضای بیشتری برای صندوق قرض الحسنه جذب کنند چرا که هر چه اعضا بیشتر باشند، مقدار وامی که دریافت می‌کنند هم بیشتر می‌شود.

زن میانسال که بتول نام داشت از زنان خواست تا جلسه بعدی روضه در خانه وی حاضر شوند تا تأسیس صندوق قرض الحسنه را به طور رسمی اعلام کند. هفته بعد زنان با فتوکپی شناسنامه و کارت ملی راهی جلسه شدند و پس از مراسم معمول مدارک آنها دریافت و دفترچه‌هایی میان آنها توزیع شد که شبیه دفترچه‌های بانکی بود.

زنها هر کدام برای شروع کار ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کردند و حداقل وام دریافتی آنها هم یک و نیم میلیون اعلام شد، به محض دریافت پولها زن قرعه کشی را انجام داد و اولین وام به یکی از زنان حاضر در جلسه اختصاص یافت تا سایر زنان حسرت به دل راهی خانه‌های خود شوند.

بتول سر ماه تلفنی سراغ تک تک زنان را گرفت و از آنها خواست تا مبلغ ماهانه را پرداخت نمایند تا قرعه کشی بعدی را انجام دهد.

او به همین شیوه هر ماه مبالغ پرداختی زنان را جمع آوری می‌کرد و اعلام می‌کرد که به قید قرعه وام را به یکی از آنها داده است، این ماجرا چندین نوبت ادامه یافت تا اینکه زنان همسایه که هیچکدام برنده قرعه کشی و دریافت وام نشده بودند به موضوع شک کردند، آنها تلفنی از دیگر اعضایی که می‌شناختند تحقیق کردند اما هیچکدام وامی دریافت نکرده بودند، موضوع را به گوش بتول رساندند و از او خواستند که افرادی که وام گرفته‌اند را به آنها معرفی کند، این زن میانسال از پاسخ طفره رفته و می‌گفت که یادش نیست چه کسی برنده شده است.

زنان این رفتار مشکوک بتول را به پلیس گزارش کردند تا سرنوشت میلیونها تومان پولشان روشن شود، با ورود پلیس به این پرونده مشخص شد که بتول توانسته حداقل یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال از اهالی یک محله کلاهبرداری کند.

سردار بهمن امیری مقدم، فرمانده انتظامی خراسان رضوی در تشریح این ماجرا به خبرنگار خط قرمز گفت: پلیس شهرستان سبزوار عامل کلاهبرداری یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریالی وام‌های خانگی از ۱۵ شهروند را شناسایی و دستگیر کرد.

وی افزود: در پی شکایت چند شهروند سبزواری مبنی بر کلاهبرداری از آنها در صندوق وام خانگی موضوع در دستورکار تیمی از پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت. وی افزود: در بررسی اظهارات شاکیان پرونده مشخص شد خانمی میانسال با جلب اعتماد تعدادی از ساکنان محله توحید شهر صندوق قرض الحسنه خانگی راه‌اندازی و پس از گذشت مدتی از دریافت سپرده‌های اعضا تاکنون قرعه به نام هیچکدام نیفتاده و پس از چند مرحله پیگیری فردی زن میانسال عنوان داشته که قرعه به نام شخصی دیگر افتاده است این در حالی است که زن میانسال به  تازگی از محل متواری شده است.

سردار امیری مقدم تصریح کرد: کارآگاهان دایره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی شهرستان سبزوار با کمک مالباختگان چهره فرضی متهم را ترسیم و با یک سری تحقیقات گسترده میدانی محل اختفایش را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی او را دستگیر کردند.

این مقام انتظامی عنوان کرد: متهم ۴۹ ساله به نام بتول در بازجویی‌های به عمل آمده در مواجهه با تعدادی از مالباختگان به کلاهبرداری از ۱۵ شهروند با راه‌اندازی صندوق قرض الحسنه خانگی اعتراف کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.