اهواز- رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در 9 ماهه سال جاری حدود 650 نفر در استان خوزستان به بیماری سالک مبتلا شده‌اند.

شیوع سالک در خوزستان/  مردم نسبت به نخاله های ساختمانی حساس باشند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر شکرالله سلمان‌زاده با اشاره به رتبه دوم خوزستان در شیوع سالک در سطح کشور، اظهار کرد: از آغاز سال جاری تا پایان آذرماه حدود ۶۵۰ نفر در استان خوزستان به بیماری سالک مبتلا شده‌اند.

وی افزود:‌ بیشترین موارد ابتلا به بیماری سالک در دشت‌آزادگان، ‌هویزه، شوشتر، شوش و اهواز مشاهده شده است. بیماری سالک در اهواز در مناطق حاشیه‌ای به علت حجم بیشتر نخاله‌های ساختمانی، بیشتر انتقال می‌یابد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص چگونگی انتقال بیماری سالک تصریح کرد:‌ جوندگان و سگ‌های ولگرد مخزن عامل بیماری سالک هستند و عامل این بیماری از طریق پشه‌ها به میزبان منتقل می‌شود. هر عاملی که به افزایش جمعیت پشه ناقل این بیماری کمک کند، موجب افزایش شیوع بیماری سالک خواهد شد.

سلمان‌زاده عنوان کرد:‌ طبیعتا وجود زباله در حاشیه شهرها و تخلیه نخاله‌های ساختمانی در مکان‌های نامناسب و نزدیک به محل زندگی مردم، هم به افزایش جمعیت جوندگان و سگ‌های ولگرد و هم به افزایش جمعیت پشه ناقل بیماری سالک یعنی پشه خاکی منجر خواهد شد.

وی وجود پسماند و زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی در نزدیکی محل زندگی مردم را علت شیوع بیماری سالک در خوزستان دانست و بیان کرد: بیماری سالک موجب ایجاد زخم‌های پوستی می‌شود که معمولا این زخم‌ها خیلی دیر بهبود می‌یابند و به درمان‌های عادی پاسخ نمی‌دهند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: ممکن است شروع بیماری سالک به شکل یک برجستگی پوستی خود را نشان دهد که البته بعدها به زخم تبدیل خواهد شد. بیماری سالک از دو نوع روستایی و شهری تشکیل شده است که نوع شهری این بیماری موجب بروز زخم‌های خشک می‌شود و زخم‌های پوستی در نوع روستایی توام با ترشحات است.

سلمان‌زاده اظهار کرد: در این شرایط‌ مردم باید مراقب اطراف محل زندگی خود باشند و در صورت مشاهده تخلیه نخاله‌های ساختمانی و همچنین تخلیه زباله به صورت نامطلوب، با توجه به تصمیمات اخیر شورای سلامت مبنی بر ورود شهرداری‌ها به ساماندهی وضعیت پسماندها، حتما مراتب را به شهرداری‌ها اطلاع دهند تا نخاله‌ها و زباله‌ها جمع آوری شوند.

وی افزود: مردم باید نسبت به تخلیه زباله در نزدیکی محل زندگی خود حساس باشند و در صورت مشاهده مانداب و تالاب باید حتما این موضوع را به شهرداری‌ها اطلاع دهند. همچنین در صورت زیاد بودن جمعیت پشه‌ها، مردم می‌توانند به مراکز بهداشت مراجعه کنند تا اطراف محل زندگی آنان جهت کاهش جمعیت پشه‌ها توسط مراکز بهداشت سم‌پاشی شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص نحوه درمان بیماری سالک تصریح کرد:‌ درمان این بیماری به دو شیوه تزریق دارو در محل ضایعه و کرایوتراپی(انجماددرمانی) در مراکز بهداشتی و درمانی استان به صورت رایگان انجام می‌شود و از مردم می‌خواهیم در صورت ابتلا به این بیماری، به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.