مشهد- در قسمت پایانی پارک بزرگ کوهسنگی، همان جایی که همه مردم شهرمان و گردشگران وزائران یک باردیدن آن را به هم توصیه می‌کنند، موزه بزرگی است که پس از عبور از پارک زیبای کوهسنگی می‌توان آن ساختمان زیبایی که الهام گرفته از عمارت خورشید کلات نادر است مشاهده کرد.

موزه خراسان رضوی تماشاگه ۸۰۰ هزار ساله تاریخ

قدس آنلاین-سرورهادیان:لزوم ایجاد یک موزه بزرگ و جامع، متناسب با شکوه شهرمان را اندیشمندان و فرهیختگان خراسانی از سال‌های دور احساس کرده بودند و بالاخره ایده موزه بزرگ خراسان به مسابقه گذاشته شد و ۴۹۰۰ مترمربع زمین از اراضی بوستان کوهسنگی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی قرار گرفت و سرانجام در سال۸۲ احداث این پروژه در ۱۲ طبقه شروع و در سال ۹۳ تکمیل شد.

وارد موزه که می‌شوم، درمی یابم که مـوزه بزرگ خراسان دارای مخزن نگهداری اشیای منقول تاریخی و تزئینات معماری است که ضد زلزله و مقاوم در برابر آسیب‌های احتمالی از جنگ است.

 از قسمت‌های دیگر آن می‌توان به آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشـیای تاریخی و تزئینات تاریخی اشاره کرد و همچنین کتابخانه تخصصی و سالن نمایشگاهی و موزه‌ای که با توضیحات مسؤولان موزه درمی یابم که در سه طبقه است و اشیای به نمایش درآمده در آن قسمتی از آن اشیای تاریخی مکشوفه از منطقه خراسان است.

 به سراغ معاون موزه بزرگ خراسان رضوی می‌روم و او در خصوص بازدید کنندگان موزه می‌گوید: معمولاً در همه فصول، بازدیدهای مختلف از مدارس بخصوص دانش آموزان دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها را داریم و این در حالی است که کتابخانه تخصصی در این مکان باعث می‌شود، بسیاری از دانشجویان معمولاً برای استفاده از کتابخانه به اینجا مراجعه می‌کنند و همین موضوع حضور بیشتر و بازدید دانشجویان از موزه را به همراه دارد.

سید مهدی کفش چی درادامه خاطر نشان می‌سازد: در نیمه دوم سال به دلیل سردی هوا معمولاً بازدیدهای گروهی بیشتر از بازدیدکنندگان انفرادی یا گردشگران است و این درحالی است که در مناطق مختلف مانند آرامگاه فردوسی و باغ نادری اطلاع رسانی برای گردشگران و زائران انجام می‌شود.

وی درادامه اظهار می‌دارد: در همین راستا سه راهنما برای بخش‌های مختلف موزه حضور دارند و برای هر بازدید کننده‌ای این افراد توضیحات لازم را ارایه می‌دهند .

کفش چی همچنین هزینه بلیت وردی به موزه را ۳ هزارتومان اعلام و تصریح می‌کند: در بازدیدهای گروهی هزینه بلیت، نیم بها در نظر گرفته می‌شود.
وی درادامه تأکید می‌کند: البته ۵۰ درصد بازدید کنندگان از موزه بزرگ خراسان ساکنین خود مشهد هستند.

وی درباره برنامه‌های آتی موزه بزرگ خراسان رضوی در جهت بهره برداری هرچه بیشترازموزه و جلب مخاطب چنین می‌گوید: دراوایل بهمن ماه سال جاری مصادف با رویداد ۲۰۱۷ در شهرمان برنامه افتتاح نمایشگاه هنر و تمدن دوران اسلامی برگزار می‌شود.

معاون موزه بزرگ خراسان رضوی ازجمع آوری و در معرض دید قرار دادن این ۲۰۰ اثر شاخص تاریخ فرهنگی از موزه‌های ایران باستان، موزه رضا عباسی، کاخ موزه گلستان وسعدآباد خبر می‌دهد و می‌افزاید: مدت زمان برگزاری این برنامه از پنجم بهمن ماه سال جاری تا اردیبهشت ماه سال آینده است که در صورت استقبال، این مدت تمدید هم می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که دراین نمایشگاه بیشتر چه آثاری در موزه در معرض دید علاقه‌مندان قرارمی گیرد ، اذعان می‌دارد: درهمه زمینه‌های هنری نمایش اشیای تاریخی را داریم، اما مواردی همچون زیورآلات و آبگینه، سفال، فرش، کتابت و خط، سکه در اولویت قرار دارند.

 معاون موزه بزرگ خراسان درخصوص تعداد آثار در این موزه توضیح می‌دهد: بیش از ۴۰۰ اثر در این موزه وجود دارد که به صورت دوره‌ای درجهت تنوع برای بازدیدکنند گان موزه مدام این آثارتعویض می‌شود و این در حالی است که قدمت این اشیا از۳ هزار سال قبل از میلاد و همچنین تا دوره معاصراست.

 کفش چی همچنین یادآور می‌شود: در حال حاضر اشیای به نمایش درآمده در موزه بزرگ شامل ابزار سنگی، اشیای سفالی، شیشـه ای، فلزی، قطعات گچبری، نسخ خطی و چرم است که از عظمت و شکوه خراسان در قرون حکایت دارد. این اشیا مربوط به دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی بوده و قدیمی ترین آن‌ها به دست افزارهای عصر پارینه سنگی (حدود ۸۰۰ هزارسال قبل) و جدیدترین آن‌ها به دوران معاصر تعلق دارد.

وی همچنین درجهت بهره برداری بیشتر و شناساندن موزه بزرگ خراسان رضوی به حضور و انعکاس بیشتر رسانه‌ها اشاره و تأکید می‌کند: این موزه بخشی از مظهر و تمدن و جایگاه خراسان است که اطلاع رسانی در این خصوص می‌تواند به معرفی و تجلی نبوغ، استعداد و فرهنگ خراسانیان کمک کند و امید است که این موزه بتواند بخشی از تاریخ خراسان، شکوه و عظمت گذشته را به نسل آینـده بشناساند.

معاون موزه بزرگ خراسان رضوی همچنین با اشاره به ارتباط هنرمندان باموزه بزرگ می‌گوید: در همین راستا جلسات متعددی درفضای سالن همایش و در اتاق جلسات به صورت کارگاه آموزشی برگزار می‌شود.

وی در پایان از به بهره‌برداری رسیدن و گشایش کافه فرهنگ در طبقه هفتم این مجموعه اطلاع می‌دهد و خاطر نشان می‌کند: کافه فرهنگ به عنوان پاتوقی برای هنرمندان در جهت برگزاری نشست‌ها تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.