۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 493637

در مواد غذایی مختلف روغن پالم استفاده می شود چنانکه در تمام شکلات های صبحانه همانند کره بادام زمینی و محصولات غذایی نظیر بستنی های پرچرب و ماست های بالای ۵ درصد چربی کاربرد دارد.

جنجال پالم دامن نوتلا را گرفت

قدس آنلاین –محبوبه علی پور:چند روزی است که امپراطوری نوتلا با مطرح شدن دوباره مضرات پالم در این شکلات جهانی مورد هجوم رسانه ها و صاحبنظران علم تغذیه قرار گرفته است .

دکتر عبدالرضا نوروزی، رئیس انجمن بالینی آسیا با تأکید بر این که مصرف پالم در صنایع غذایی جهان امری مرسوم است در این باره گفت:مقوله آسیب زابودن نوتلا مدت هاست مطرح می شود چرا که در فرایند تولید این شکلات روغن پالم تا۲۰۰ درجه سانتی گراد  حرارت می بیند. همین وضعیت سبب تولید ماده ای سمی می شود که سال گذشته سرطان زایی اش ثابت شده است. به طوری که آژانس سلامت غذای اروپا از شرکت نوتلا که شعبه های  متعددی درجهان دارد، خواسته برای کاهش عوارض این ماده سمی در فورمالاسیون خود تغییراتی بدهد و یا استفاده از روغن پالم را به حداقل برساند. این متخصص تغذیه ادامه داد:امروزه شکلات ها در اشکال گوناگون همانند شیری، تلخ و کرمی در بازار دیده می شوند. در حالی که در گذشته برای تولید شکلات ها و بویژه در نوع گران قیمت این محصول از پودر و روغن کاکائو استفاده می شد. این در حالیست که  حدود ۴۰ سال است به دلیل گرانی روغن کاکائو ازاین ماده استفاده نمی شود و روغن پالم را جایگزین کردند. در واقع هرقدر شکلاتی نرم تر و کرمی شکل تر باشد میزان روغن پالم استفاده شده در آن بالاتراست.

دکتر نوروزی با اشاره به دلایل استفاده از این روغن در صنایع غذایی گفت:مهمترین مسأله  ارزانی آن است چنان که ۲۰ تا۲۵ درصد از روغن های آفتابگردان و کلزا ارزان قیمت تر است. همچنین ازویژگی های دیگر این روغن ماندگاری بالاتر آن نسبت به دیگر روغن هاست از این رو شکلات های تولید شده زمان بیشتری ماندگاری دارد. از این رو در مواد غذایی مختلف روغن پالم استفاده می شود چنانکه در تمام شکلات های صبحانه همانند کره بادام زمینی و محصولات غذایی نظیر بستنی های پرچرب و ماست های بالای ۵ درصد چربی کاربرد دارد.

وی سرانه مصرف روغن پالم در کشور ما را نسبت به کشورهای صنعتی کمتر دانست و افزود:در سال های اخیر به دلیل کاهش مصرف روغن جامد شاهد کاهش چشمگیر سرانه مصرف روغن پالم  بودیم. همچنین مصرف غذاهای آماده در کشور ما نسبت به این جوامع کمتراست. نکته دیگر این که در سال های اخیر وزارت بهداشت نظارت جامعی بر صنایع غذایی و لبنی دارد چنانکه حتی مصرف روغن پالم در صنایع لبنی ما کاهش داشته است.

دکتر نوروزی اضافه کرد:مهمترین اصل در مصرف مواد غذایی همانند شکلات ها رعایت تعادل در آن هاست چنانکه می توان هر از گاهی هفته ای، ماهی این مواد را مصرف کنند و قرار نیست با انتشار این اخبار مردم نگران باشند و خودشان را از لذت خوردن محروم کنند.   

گفتنی است گردش مالی سالانه نوتلا ۸ میلیارد یورو برآورد شده و هر ساله ۱۸۵ هزار تن روغن پالم در سال برای این شکلات مصرف می شود اما تغییر آن با جایگزین هایی همانند روغن آفتابگردان حدود ۸ تا ۲۲ میلیون دلار برای این شرکت هزینه خواهد داشت.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.